netbook med usbmodem som router for eth0 l~
Fra : claus

Dato : 29-11-09 00:49

Hej. Kan i hjælpe mig med at sætte min netbook til at:
Få eth0 (kabelporten) til at fungere som et lan der tildeler en ipadresse.
route eth0 til mit usbmodem (huwei e1750) som er sat op og virker fint.
Jeg vil gerne dele forbindelsen med en anden computer (nærmere bestemt
en iptelefon) som ( kun) kræver en ipadresse og hul til nettet for at
fungere.
Os er mintlinux 7

Mvh Claus

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 29-11-09 11:08

claus <brev@linuxwaves.com> writes:

> [...]
> Jeg vil gerne dele forbindelsen med en anden computer (nærmere
> bestemt en iptelefon) som ( kun) kræver en ipadresse og hul til nettet

Du kan nok med fordel installere en DHCP-server, aktivere IP-forwarding,
og sætte NAT-op.

God fornøjelse,

Jacob
--
The so-called "desktop metaphor" of today's workstation
is instead an "airplane-seat" metaphor.

Fra : claus

Dato : 29-11-09 19:27

Jacob Sparre Andersen skrev:

Hej. Jeg mangler nu at sætte route op fra eth0 til usbmodem
(dhcp3-serveren kører). Her mangler jeg hjælp idet ipadressen i usbmodem
skifter. Skal jeg route til /dev/ttyusb eller hvordan takler jeg det?

Mvh Claus

Fra : Henning

Dato : 30-11-09 12:10

claus wrote:
> [...]
> (dhcp3-serveren kører). Her mangler jeg hjælp idet ipadressen i usbmodem
> skifter. Skal jeg route til /dev/ttyusb eller hvordan takler jeg det?

Nej du skal bruge iptables.

Der er en (omend meget gammel) forklaring på det i afsnit 6.5.3 på
http://www.linuxbog.dk/sikkerhed/sikkerhed/linux-som-firewall.html

Hvis default-route og dns på den dhcp er sat rigtigt op, er der ingen
problem.

Jeg har det kørende på en laptop som benyttes som gateway når vi har
arrangementer i Alslug, men den er desværre offline lige nu, så jeg har
ikke mit script ved hånden

/Henning