Lage en bedre spørring...
Fra : Karl-Arne Gjersøyen

Dato : 27-11-09 09:50

Hei.
Jeg har opprettet en enkel database på localhost og kjører følgende
spørring:

   // Kontakt databasen
   require('connect.php');

   // Kjør spørring og hent fram data
   $sql = "SELECT * FROM artikler WHERE stikkord LIKE '%$sok%'";
   //$sql .= "OR overskrift Like '%$sok%'";

   $result = mysql_query($sql);

Dette i seg selv lister opp alle artikler der ett av flere stikkord blir
funnet.
Men jeg vil gjerne ha muligheten til å skrive inn flere stikkord i
feltet og liste opp flere artikler.
F.eks. PHP, returner alle artikler med PHP som stikkord.
Et annet dokument er om MySQL og jeg vil gjerne ved å skrive f.eks. PHP,
MySQL i søkefeltet få opp både PHP og MySQL artiklene.

Hvordan skal jeg skrive en spørring som får til dette?

Takk for alle tips og hjelp.

MVh Karl-Arne
--
Homepage: http://www.karl-arne.name/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-11-09 11:30

Karl-Arne Gjersøyen skrev:

> Hvordan skal jeg skrive en spørring som får til dette?

Når du bruger MySQL, vil det være oplagt at bruge dens muligheder for
full-text søgninger:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/fulltext-search.html

I dit eksempel kunne det være noget i retning af:

SELECT * FROM articles WHERE MATCH (stikkord,overskrift) AGAINST ('PHP
MySQL' IN BOOLEAN MODE)

Hvis du vælger den løsning, handler det jo ikke så meget om PHP, så du
kan måske få mere hjælp i database-gruppen.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.