Oprette firma??
Fra : Jan A.

Dato : 27-11-09 15:23

Hej

Ved siden af mit fuldtidsjob, har jeg et fritidsjob som
underviser/konsulent, hvor jeg ca. tjener 2000 kr. om ugen + feriepenge.

Jeg har gået med tanken, om det kan betale sig for mig at oprette et ApS
e.lign. for at reducere skatten af mit fritidsjob. Det oprettede firma
sender så regning for min arbejdstid - eller kan det bedst betale sig at få
blive ganske alm. ansat og dermed få løn ind som personlig indkomst?

I sidstnævnte tilfælde vil jeg få feriepenge fra arbejdsgiver og kan trække
kørslen fra på min selvangivelse.

Men hvis det kan betale sig at oprette et firma, vil jeg i så fald kunne
trække benzinudgiften fra i firmaet? Og skal vel påskrive feriepenge ud over
timelønnen?

Det er ikke nødvendigvis nogle penge, jeg pt. skal bruge, hvorfor de kan
blive stående i det oprettede firma.

Går jeg rundt i en naiv lille verden, hvor jeg tror, jeg kan spare lidt i
skat?

Mvh Jan

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-11-09 21:13

"Jan A." <simulu4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sender så regning for min arbejdstid - eller kan det bedst betale sig at
> få blive ganske alm. ansat og dermed få løn ind som personlig indkomst?

Din omsætning er ikke mere end omkring 100.000 Kr. årligt, så efter min
mening omsætningen alt for lille til et ApS.
Du kommer næppe uden om en revisor, i det mindste til årsregnskabet, hvis du
vælger et ApS. Det vil betyde en revisorregning, som slet ikke står mål med
din omsætning.

> I sidstnævnte tilfælde vil jeg få feriepenge fra arbejdsgiver og kan
> trække kørslen fra på min selvangivelse.

Husk du får ikke længere feriepenge fra din kunde, når du nu pludselig ikke
længere er ansat i et fritidsjob.
Der er ikke noget, der hedder feriepenge, når 2 erhvervsdrivende handler med
hinanden.

> Men hvis det kan betale sig at oprette et firma, vil jeg i så fald kunne
> trække benzinudgiften fra i firmaet? Og skal vel påskrive feriepenge ud
> over timelønnen?

Du kan ikke benzinudgiften fra i firmaet, men du kan udbatele
kørselsgodtgørelse for kørsel i din egen bil.
Jeg forsår ikke helt hvor du vil hen med feriepenge. Det vil blive dit eget
firma, der udbetaler feriepenge, så der er vel ikke nogen forskel på om du
kalder det det ene eller andet.

> Det er ikke nødvendigvis nogle penge, jeg pt. skal bruge, hvorfor de kan
> blive stående i det oprettede firma.

Hvi det er formålet, kan du lige så godt starte et enkeltmandsfirma og
anvende virksomhedsskatteordningen. Gør du det, betaler du også kun
virksonhedsskat af det overskud du opsparer i virksomheden, stort set lige
som ved et ApS.

> Går jeg rundt i en naiv lille verden, hvor jeg tror, jeg kan spare lidt i
> skat?

Efter min mening er det næppe besværet værd. Husk også på de fordele, der er
ved at være *ansat* underviser/konsulent.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-11-09 21:16

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> "Jan A." <simulu4@hotmail.com> skrev i en meddelelse

..... husk iøvrigt at Skat næppe vil anerkende at du driver virksomhed, hvis
du kun har en enkelt kunde og der ikke er udsigt til at det bliver
anderledes. Skat kan godt gå ind og sige at der reelt er tale om et
ansættelsesforhold, og det lyder det meget som om det er, så er du tilbage
ved udgangspunktet igen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-11-09 14:52

"Jan A." <simulu4@hotmail.com> wrote in message

> Går jeg rundt i en naiv lille verden, hvor jeg tror, jeg kan spare lidt i
> skat?

Ja.

Fra : Otto

Dato : 05-12-09 16:59

Ja, i Danmark er det ikke pænt at være flittig, så er du ikke social.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-12-09 19:48

"Otto" <ukendt@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, i Danmark er det ikke pænt at være flittig, så er du ikke social.

Det var dog den mest tåbelige kommentar til Uffes helt korrekte svar.