Voldsom hvalp
Fra : Nicky

Dato : 25-11-09 16:08

Hvad gør man med en hvalp på 9 uger, der er alt for voldsom i dens leg med
andre hunde? At sige nej eller holde hvalpen nede, får den ikke til at ændre
på sin voldsomme adfærd. Den er på den igen straks efter og indtil videre er
den sluppet heldigt fra det, takket være de andre hundes overbærenhed med
den uvorne hvalp?

Fra : Pwh

Dato : 25-11-09 16:55

Nicky, skrev:
> [...]
> efter og indtil videre er den sluppet heldigt fra det, takket være de
> andre hundes overbærenhed med den uvorne hvalp?

Det mest optimale er i mine øjne hvis en voksen hund opdrager lidt
på din hvalp, det kan se voldsomt ud, men ingen normal hund vil
finde på at skade en hvalp.
En halvgammel tæve vil kunne forklarer din hvalp hvad korrekt opførsel er
Mine hunde opdrager jævnligt på hvalpe/unghunde og det er noget
der fiser ind på lystavlen kan jeg fortælle dig
Faktisk så godt at hundene oftest husker det når de er blevet store
og stærke, så underkaster de sig stadig mine

/Jens

Fra : Nicky

Dato : 25-11-09 17:32

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Faktisk så godt at hundene oftest husker det når de er blevet store
> og stærke, så underkaster de sig stadig mine

Ok. Det lyder for så vidt logisk. Det er nok den vej, man skal gå. Det skal
bare ikke udmønte sig i at min schæferhvalp senere ender med at bide andre
hunde som følge heraf.

Fra : Pwh

Dato : 25-11-09 17:54

Nicky, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Ok. Det lyder for så vidt logisk. Det er nok den vej, man skal gå.
> Det skal bare ikke udmønte sig i at min schæferhvalp senere ender med
> at bide andre hunde som følge heraf.

Er din hvalp bare rimeligt normal vil den underkaste sig en voksen
hund med det samme, kan godt værer den piver og hyler som om
den er ved at blive slået ihjel, men ikke noget at bekymrer sig om
hvis det vel og mærke er en normal rask hund der opdrager den.
Spørg ejeren i forvejen, jeg advarer altid hvalpeejere om at mine
altså godt kan finde på at opdrage lidt på deres hvalp, men at de ikke
kan finde på at skade den, det er de fleste meget glade for at vide,
hunde er nu engang bedre til at opdrage hunde end os andre

/Jens

Fra : Hm

Dato : 25-11-09 21:42

"Nicky" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal
> bare ikke udmønte sig i at min schæferhvalp senere ender med at bide andre

Nej, derfor mener jeg også at det er dig der skal stoppe den ´hver gang den
går over stregen, det er dig der skal sætte dagsordnen og det er at din
hvalp skal opføre sig ordentlig, ellers kan det nemt udvikle sig.

Hanne/ som har en schæfertæve

Fra : Nicky

Dato : 26-11-09 07:20

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> går over stregen, det er dig der skal sætte dagsordnen og det er at din
> hvalp skal opføre sig ordentlig, ellers kan det nemt udvikle sig.

Schæferhan her. Og jeg prøver såmænd at stoppe den med alt hvad jeg har
lært. Den er helt klar over at jeg er utilfreds med et eller andet. Men hvad
jeg er utilfreds med, forstår den altså ikke. Den første gang til træning i
schæferhundeklubben viste den tegn på underkastelse, lagde sig flot på
ryggen overfor de større hvalpe, men efter blot 5-10 minutter, havde den
samlet mod til sig og så startede det hele forfra igen. Både jeg og træneren
forsøgte gentagende gange at holde den nede og sige nej med høj
stemmeføring, men lige lidt hjalp det. Og det er temmelig uheldigt, når man
bor lige ved siden af en hundeskov, hvor man dagligt møder andre (fredelige)
hunde.

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 09:40

Nicky, skrev:

> Schæferhan her. Og jeg prøver såmænd at stoppe den med alt hvad jeg
> har lært. Den er helt klar over at jeg er utilfreds med et eller
> andet. Men hvad jeg er utilfreds med, forstår den altså ikke.

Det er såre simpelthen fordi vi mennesker generelt er dårlige til hundesprog

> [...]
> det hele forfra igen. Både jeg og træneren forsøgte gentagende gange
> at holde den nede og sige nej med høj stemmeføring, men lige lidt

Den trænger som sagt til et par "seriøse" ture af en voksen hund

> Og det er temmelig uheldigt, når man bor lige ved siden af
> en hundeskov, hvor man dagligt møder andre (fredelige) hunde.

Det skal nok gå altsammen, nogle hvalpe er mere frembrusende
end andre. Begynder du at blande dig for meget mener jeg at du
ødelægger de andre hundes arbejde.
Find dig i at den bliver mulet nogle gange, det vil hjælpe.

/Jens

Fra : Nicky

Dato : 26-11-09 16:45

> Det er såre simpelthen fordi vi mennesker generelt er dårlige til
> hundesprog

> Den trænger som sagt til et par "seriøse" ture af en voksen hund

Okay, i dag blev den så irettesat af en 8 år gammel Toller-tæve. Ingen
dramatik, ingen hylen og ingen piben. Lidt knurren, et enkelt haps, og den
lagde sig pænt ned. Få sekunder senere var den dog igen i legehumør, men
denne gang, syntes jeg, at den opførte sig lidt pænere.

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 17:01

Nicky, skrev:

> [...]
> og den lagde sig pænt ned. Få sekunder senere var den dog igen i
> legehumør, men denne gang, syntes jeg, at den opførte sig lidt pænere.

Det lyder godt, lad ham få lidt mere af samme skuffe
Men han er altså også kun 9 uger gammel, så du må værer lidt tålmodig.
Kan huske at min Tyson (Lab/Schæfer) var ved at drive mig til vanvid
i den alder, idag 7 år gammel er han en dejlig rolig og social hund.

/Jens

Fra : GSX 750

Dato : 26-11-09 23:00

> [...]
> ødelægger de andre hundes arbejde.
> Find dig i at den bliver mulet nogle gange, det vil hjælpe.

Hørt. Kan ikke sige andet selv, er lidt for mullet i aften...
Jarl

Fra : Pwh

Dato : 27-11-09 12:35

GSX 750, skrev:

> Hørt. Kan ikke sige andet selv, er lidt for mullet i aften...
> Jarl

Her er et klip hvor Tyson muler Angel da hun var hvalp
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=2015

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 09:32

Hm, skrev:
> [...]
> gang den går over stregen, det er dig der skal sætte dagsordnen og
> det er at din hvalp skal opføre sig ordentlig, ellers kan det nemt

Pjat, med dig Hanne
Tror du virklig du er bedre til at opdrage hunde end hunde er.
Hvalpen skal have lov til at prøve grænser af, og de voksne hunde
skal have lov til at give hvalpen en omgang når de overskrider den.
Intet så belastende som folk der skal korrigerer på deres hvalpe ustanselig,
både for hvalpen og for omgivelserne, lad dog hundene selv

/Jens (som ikke mener han kan hundesprog så godt som hunde)

Fra : Hm

Dato : 26-11-09 16:47

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både for hvalpen og for omgivelserne, lad dog hundene selv
>
> /Jens (som ikke mener han kan hundesprog så godt som hunde)

Ingen pjat med mig
her er vi bare helt uenige - det er os der skal sætte grænsen - så ved den
også senere, at man ikke tolerere slagsmål - man skal endelig ikke tro, at
fordi en hvalp underkaster sig en voksen hund så vil det være sådan
fremover, den bliver også kønsmoden og så om ikke andet vil krigen starte
her, hvis det ikke er dig der viser vejen og sætter grænsen.
Tag fat i den hvalp hver eneste gang den bliver for vild, ikke alt det med
at lægge den ned, når den så slapper lidt af så lad den prøve igen, ros når
den er ordentlig, men bliv ved og ved, det er vigtigt at du får taget det i
opløbet.

Hanne/ som har prøvet "kampen"

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 21:25

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev
> her er vi bare helt uenige - det er os der skal sætte grænsen -

Tror det er vigtigt at VI også sætter grænser.
Jeg gad da ikke selv have en urolig hund.

Min tøffer roligt rundt i huset andet gider jeg ikke have.

--
Mvh-John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 21:43

jopa, skrev:
> "Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev
>
> Tror det er vigtigt at VI også sætter grænser.

Helt sikkert, men lige det med voldsom hvalpeleg i forhold
til andre hunde tror jeg stadig hundene styrer bedst selv.
Vi kan sige det 1000 gange, Tyson eller Angel siger det 1 gang
og så fiser det ind på lystavlen, har jeg set utallige gange efterhånden.

> Jeg gad da ikke selv have en urolig hund.

Heller ikke jeg, men de skal nu også værer friske på
lidt sjov i gaden.
Sådan en hund der bare sjosker afsted i hælene på ejeren
er altså for kedeligt til mig.

> Min tøffer roligt rundt i huset andet gider jeg ikke have.

Der må gerne laves ballade her i huset når jeg siger til.
Men nu er jeg jo også ungkarl så at stuen bliver rodet
til ind imellem og der bliver holdt gøkoncert er ok når
jeg giver grønt lys

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 21:33

Hm, skrev:

> Ingen pjat med mig
> her er vi bare helt uenige - det er os der skal sætte grænsen - så
> ved den også senere, at man ikke tolerere slagsmål

Lige i det stykke er vi så uenige, hunde må for min skyld godt slås for sjov.
Det gør mine da ofte, både med mig og hinanden, specielt Angel elsker det

> [...]
> det være sådan fremover, den bliver også kønsmoden og så om ikke
> andet vil krigen starte her, hvis det ikke er dig der viser vejen og

Self skal den da ikke underkaste sig resten af sit liv, det er for uværdigt.
Men du roder agrassivitet og leg sammen i en pærevælling nu,
jeg har ikke fantasi til at forestille mig at en 9 ugers hvalp er agrassiv.
Der kan en voksen hund netop værer god til at vise hvalpen hvornår
det ikke er sjovt længere og der bliver bidt en anelse for hårdt.
Hvordan tror du hundene/ulvene klarer sig i naturen uden menneskets
indblanding, sikkert ganske glimrende i den retning

> [...]
> det med at lægge den ned, når den så slapper lidt af så lad den prøve
> igen, ros når den er ordentlig, men bliv ved og ved, det er vigtigt

Vil give dig ret i forhold til omgangen med mennesker,
men i omgangen med andre hunde synes jeg det er bedst
hvis de kan klarer det selv.
Selv min kat har da opdraget to hundehvalpe der blev for voldsomme,
sådan en klørfem er noget de husker resten af livet

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 22:02

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> [...]
> Selv min kat har da opdraget to hundehvalpe der blev for voldsomme,
> sådan en klørfem er noget de husker resten af livet

Ja hunde er ret gode til at opdrage på hvalpe.
I øvrigt har det altid været bandlyst for mine børn at lege voldsomt med
hund indenfor.

Fra : Pwh

Dato : 27-11-09 09:25

jopa, skrev:

> I øvrigt har det altid været bandlyst for mine børn at lege voldsomt
> med hund indenfor.

Det må man gerne her i huset
Man må også ligge hvor det passer en, skal ikke have snor på
når man går tur, og skal ikke leve af kedelig tørkost.
Gad vide hvor jeg selv helst ville værer hund

/Jens

Fra : Hm

Dato : 28-11-09 15:53

> Hm, skrev:
klip

> [...]
> Selv min kat har da opdraget to hundehvalpe der blev for voldsomme,
> sådan en klørfem er noget de husker resten af livet

´
Jens, der er altså forskel på om det er hunde der skal omgås hinanden
til hverdag, så som dine, eller som du nævner i en ulveflok , her er det en
naturlig ting at den lille må finde sin plads og opføre sig ordentlig, og
den/de ældre vil heller ikke gøre den fortræd (hvis den/de ellers er ok i
hovedet)

Men med at andre hunde skal opdrage ens hvalp, her er det vi er uenige, jeg
mener stadig det er os der skal sætte grænsen, og ikke andre -hverken hunde
eller mennesker, det kan nemt udvikle sig til at hvalpen bliver agrassiv
over for andre hunde når den bliver kønsmoden.

Hanne/ som jo både er pivet og sart, undtagen med min opdragelse af mine
hunde

Fra : Pwh

Dato : 28-11-09 19:36

Hm, skrev:

> [...]
> andre -hverken hunde eller mennesker, det kan nemt udvikle sig til at
> hvalpen bliver agrassiv over for andre hunde når den bliver kønsmoden.

Vi kan ikke blive enige om alt her i verden,
så lad os ikke tærske langhalm på det mere
Vil sige at du nok ikke generelt har den store opbakning
for dine synspunkter, både her i gruppen og IRL

/Jens (hvis hunde har opdraget på en del fremmede hvalpe/unghunde)

Fra : Hm

Dato : 28-11-09 20:15

> Vi kan ikke blive enige om alt her i verden,
> så lad os ikke tærske langhalm på det mere
> Vil sige at du nok ikke generelt har den store opbakning
> for dine synspunkter, både her i gruppen og IRL

At der ikke er opbakning her i tråden kan jeg sagtens leve med - for jeg
ved hvordan det er IRL

> /Jens (hvis hunde har opdraget på en del fremmede hvalpe/unghunde)

Hanne/ godt jeg ikke mødte dig og dine hunde dengang - for så kan du tro jeg
hverken havde været sart eller pivet

Fra : Pwh

Dato : 28-11-09 20:26

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> At der ikke er opbakning her i tråden kan jeg sagtens leve med - for
> jeg ved hvordan det er IRL

Hvordan oplever du det da IRL
Jeg oplever det kun som at folk er glade for at mine hunde opdrager
lidt på deres overgearede hvalpe.
Havde heller ikke selv probs med at voksne hunde opdragede på
mine da de var hvalpe.

> Hanne/ godt jeg ikke mødte dig og dine hunde dengang - for så kan du
> tro jeg hverken havde været sart eller pivet

Nu advarer jeg altid folk i forvejen
Nybagte hundeejere kan godt blive lidt forskrækkede da det jo
kan lyde voldsomt, det lader de færreste sig nu skræmme af

/Jens (som måske lever i en anden verden end Hanne)

Fra : Pwh

Dato : 01-12-09 22:07

Hm, skrev:
> [...]

> opføre sig ordentlig, og den/de ældre vil heller ikke gøre den
> fortræd (hvis den/de ellers er ok i hovedet)

Hanne, det jeg nok ikke fik poienteret var at den indbyrdes
omgang mht for voldsom leg (bidehæmning) er hunde gode
til at lærer hinanden.
Det kan (bør) man også lærer sine egne hunde i forhold til
sig selv, vil gætte på at du ikke accepterer at din hund bider dig.
Det gør jeg så, men ikke mere end det gør ondt.
Kan værer svært at styrer, giver lidt blå mærker,
men mindes ingen huller
Pudsigt nok nu om stunder så tænder Angel af hvis Tyson
prøver at "bide" mig, så det tør han ikke mere

/Jens

Fra : Ralph

Dato : 25-11-09 17:39

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Det mest optimale er i mine øjne hvis en voksen hund opdrager lidt
> på din hvalp, det kan se voldsomt ud, men ingen normal hund vil
> finde på at skade en hvalp.

HØRT, har lige fået en schæferhvalp og den bider og gør af den voksne
reisneschnauzertæve LIIIIGE indtil hun får nok, så er en dyb brummen nok, så
kender hvalpen sin besøgelsestid Så skal der sladres, men der er
sjældent nogen der har ondt af hvalpen.

--
Ralph

Fra : Nicky

Dato : 25-11-09 17:55

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> reisneschnauzertæve LIIIIGE indtil hun får nok, så er en dyb brummen nok,
> så kender hvalpen sin besøgelsestid Så skal der sladres, men der er

Du skulle vel ikke tilfældigvis have købt din schæferhvalp hos en kennel i
Ålborg?

Fra : Ralph

Dato : 25-11-09 18:47

> Du skulle vel ikke tilfældigvis have købt din schæferhvalp hos en kennel i
> Ålborg?

Niks, her på Mors, men naboen har købt i Aalborg, min er 10 uger, naboens
11, og de opfører sig fuldstændig ens - frække og søde.

--
Ralph

Fra : Pwh

Dato : 25-11-09 17:58

Ralph, skrev:
> [...]
> nok, så kender hvalpen sin besøgelsestid Så skal der sladres, men
> der er sjældent nogen der har ondt af hvalpen.

Jeg kunne da se hvor let det gik med at opdrage Angel da jeg havde Tyson
i forvejen. Et var at han "forklarede" hende hvordan man opførte sig,
noget andet var at hun efterabede ham så det var helt komisk at se på.
De lignede et par synkronsvømmere når man gik bag ved dem
Nu er hun blevet voksen og selvstændig, og finder sig ikke mere i
noget fra Tysons side, men da hun var hvalp/unghund hjalp han mig
meget i opdragelsen af hende

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-09 11:29

> [...]
> er
> den sluppet heldigt fra det, takket være de andre hundes overbærenhed med

Hvis du har faderen lige inden for rækkevidde, så brug ham.
Han finder sig ikke i nær så meget, som moderen vil gøre.
Moderen er fra naturens side, medens hun har dem, og
længe efter, nærmest lavet af garvet sadellæder....
Medens faderen syntes, det var sjovest at lave dem..
Men indtil de er mindst 6 mdr gamle, bare skide
irriterende. Og siger derfor ret hurtigt fra.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 12:50

> [...]

> er
> den sluppet heldigt fra det, takket være de andre hundes overbærenhed med

Er det en lille grå eller højavls schæfer du har købt ?
de grå er pr default med mere krudt i røven og det vil vedblive er min
erfaring.
Ikke at de ikke bliver roligere med tiden men der er mere knald på dem.

Kom hjem til mig med den og Milo skal nok opdrage den

Fra : Pwh

Dato : 26-11-09 12:56

jopa, skrev:

> Kom hjem til mig med den og Milo skal nok opdrage den

Hvem skal så opdrage Milo

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 13:21

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Hvem skal så opdrage Milo

Han er aldrig blevet opdraget

Milo er sur på mig for tiden fordi han bliver ved med at bide i sit sår hver
gang kraven kommer af.

Fra : Nicky

Dato : 26-11-09 16:48

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Er det en lille grå eller højavls schæfer du har købt ?
> de grå er pr default med mere krudt i røven og det vil vedblive er min
> erfaring.

Højavl, og det er der ingen som har fortalt min hvalp. Den går allerede
nu 3-4 km forhindringstur i skoven med undertegnede, men så sover den
også bagefter i ca. en time, før den er klar igen. Ganske enkelt mageløst.

Fra : jopa

Dato : 26-11-09 17:21

> [...]
> nu 3-4 km forhindringstur i skoven med undertegnede, men så sover den
> også bagefter i ca. en time, før den er klar igen. Ganske enkelt

Det skal nok komme min er 5 og er rolig undtagen når hans "mor" min kone
kommer hjem så bliver hun sgu næsten væltet.

Fra : Torben

Dato : 30-11-09 23:11

On 25 Nov., 16:08, "Nicky" <ncm_abfj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> den sluppet heldigt fra det, takket være de andre hundes overbærenhed med

Nu har andre svaret hvad jeg vil skrive, men vil da alligevel lige
komme med mit synspunkt.
Der hvor jeg træner et par hundehold, har jeg min voksne tæve med som
"støttepædagog", hun er super god i den rolle, der er altid en hvalp
eller to der er meget fremme i skoene, og tryner de andre hvalpe mere
en godt er, her går hun ind og blander sig, og tager sig pænt af den
uvorne unge, og "fortæller" at grænsen er nået. Det løser
konflikterne.
Samme gør sig gældende på unghundeholdet, de er dog mere frembrusende
end hvalpene og noget mere modige og øretæveindbydende (-;
Men dem kan hun såmænd også godt få på andre tanker. Så en voksen
fornuftig hund kan gøre underværker når vi taler hundesprog imellem
hunde. Der taler vi mennesker trods alt et helt andet sprog, end
hundene gør imellem.
Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 01-12-09 20:47

> [...]
> fornuftig hund kan gøre underværker når vi taler hundesprog imellem
> hunde. Der taler vi mennesker trods alt et helt andet sprog, end

Vand på min mølle
Venter spændt på input fra Hanne.

/Jens (hvis hunde hverken er voksne eller fornuftige)

Fra : Pwh

Dato : 01-12-09 21:03

Lige et klip mere hvor Tyson viser hvordan
man sætter skik på en overgearet Angel
http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=25044

/Jens

Fra : Hm

Dato : 03-12-09 10:47

> Vand på min mølle
> Venter spændt på input fra Hanne.
>
> /Jens (hvis hunde hverken er voksne eller fornuftige)

Hej Jens, der er som ikke meget nyt i min indstilling omkring det er ejeren
(overhunden) der bestemmer - (og heller ikke Marie´s tæve

Jeg undre mig over hvor alle de schæferhunde ejere er henne som har trænet i
schæferhunde regi (da det er en schæferhvalp tråden drejer sig om)

Hanne/ som aldrig ville tillade at mine hunde "bider" så jeg kan mærke det.

Fra : Pwh

Dato : 03-12-09 12:12

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jens, der er som ikke meget nyt i min indstilling omkring det er
> ejeren (overhunden) der bestemmer - (og heller ikke Marie´s tæve

Det er der sikkert ingen der er uenige med dig i.
Uenigeheden går nok mere på om en hund eller et menneske er bedst
til at opdrage en hvalp til korrekt omgang i forhold til andre hunde.

> Hanne/ som aldrig ville tillade at mine hunde "bider" så jeg kan
> mærke det.

Du er også så sart

/Jens
(som lige har fået 2 gange ros på turen for at have velopdragne hunde)

Fra : Hm

Dato : 03-12-09 15:42

> [...]
>
> Du er også så sart
>
> /Jens
> (som lige har fået 2 gange ros på turen for at have velopdragne hunde)

Jens Nu er det schæferhunde vi taler om, som jo ikke altid senere i
livet, er så sociale som f.eks Labber.
Det, det drejer sig om i min verden er hvad der virker fremover i hundens og
mit liv, jeg bestemmer hvornår hvalpen ikke opfører sig ordentlig overfor
andre hvalpe, som jeg bestemmer hvordan den i det hele taget skal opføre sig
i mit nærvær, så er det også mig der har ordet i de forskellige krise
situationer der måske kan opstå senere i livet med andre hunde, ---uden
diskussion.
Du må ikke tro at fordi en voksen hund sætter en hvalp på plads, at så vil
den situation gælde resten af hundens liv, nej, når den bliver større
(kønsmoden) så vil den prøve kræfter overfor andre hunde ( kan faktisk komme
til at "hade" den race som der satte den på plads) hvis det nu var ejeren
der havde sat sig i respekt så er det også ejeren der fortæller, at man ikke
tolerere unoder senere hen.
Ved godt at du har fuldt styr på dine, men det er der jo masser af
hundeejere der ikke har netop fordi hunden ikke opfatter ejeren som
førerhunden.

Derfor siger jeg stadig - det er dig der opdrager og ikke andre og heller
ikke andre hunde (som den ikke lever med til hverdag)

Hanne / som du jo ved er sart

Fra : jopa

Dato : 03-12-09 16:22

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev

> Derfor siger jeg stadig - det er dig der opdrager og ikke andre og heller
> ikke andre hunde (som den ikke lever med til hverdag)

Enig
Men tror så heller ikke at Jensen mener at hunde generelt skal/kan opdrage
hinanden.
Lige som med børn VI sætter grænserne, men fordi min hund sætter en hvalp på
plads fordi den har damp det ville jeg da tolerere

Fra : Pwh

Dato : 03-12-09 17:15

jopa, skrev:
> "Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev

> Enig
> Men tror så heller ikke at Jensen mener at hunde generelt skal/kan
> opdrage hinanden.

Precis det jeg mener og har givet udtryk for.

> Lige som med børn VI sætter grænserne, men fordi min hund sætter en
> hvalp på plads fordi den har damp det ville jeg da tolerere

Nemlig, og det bør hvalpeejeren også accepterer og sige tak til

/Jens

Fra : Hm

Dato : 04-12-09 00:22

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev

> Enig
> Men tror så heller ikke at Jensen mener at hunde generelt skal/kan opdrage
> hinanden.

John, det er jo netop det jeg syntes tråden går på, der rådes flere gange
( ikke kun af Jens) til at man lader en voksen hund sætte hvalpen på plads
(faktisk det eneste råd der gives schæferhvalpens ejer) jeg er den eneste
der siger at ejeren selv skal tage ansvaret og vise hunden hvad der er
rigtigt og forkert.

Jens syntes også det er fint at Marie´s hund sætter hvalpene / unghundene på
plads til træningen!!

Det er jo netop her, jeg ikke kan se hvorfor man med vilje skal lade sin
hvalp tryne af en anden hund.

> Lige som med børn VI sætter grænserne, men fordi min hund sætter en hvalp
> på plads fordi den har damp det ville jeg da tolerere

ja, naturligvis, det er lidt en anden sag.

Det ville undre mig hvis du med overlæg, ville vælge at andre hunde skulle
opdrage på din hvalp, den opgave tror jeg (uden at vide det ) du selv
påtager dig.

Hanne/ som syntes det er fint med lidt menings udveksling når det foregår i
en god tone

Fra : Pwh

Dato : 04-12-09 10:03

Hm, skrev:
> [...]
> ejer) jeg er den eneste der siger at ejeren selv skal tage ansvaret
> og vise hunden hvad der er rigtigt og forkert.

Nu skrev Nicky jo at det havde hun og hendes træner prøvet forgæves,
derfor læste jeg hendes indlæg som at hun efterlyste andre løsningsmodeller.

> Jens syntes også det er fint at Marie´s hund sætter hvalpene /
> unghundene på plads til træningen!!

Om det er til træning eller IRL kan vel komme ud på et.

> Det er jo netop her, jeg ikke kan se hvorfor man med vilje skal lade
> sin hvalp tryne af en anden hund.

Der er ikke tale om at tryne, men at opdrage.
At du som menneske måske synes det ser for voldsomt ud
er i bund og grund dit problem, måske er du bare lidt for sart

/Jens

Fra : Hm

Dato : 04-12-09 11:38

> Om det er til træning eller IRL kan vel komme ud på et.

nej, bestemt ikke - det lære ejeren da intet af, ejere kommer til træning
for at lære og det indbefatter også hvordan man opdrager sin hvalp bl.a. med
de 3 k´er, (krav, konsekvens og kærlighed)

> Der er ikke tale om at tryne, men at opdrage.
> At du som menneske måske synes det ser for voldsomt ud
> er i bund og grund dit problem, måske er du bare lidt for sart
>
> /Jens

Jens, for pokker, det har intet med om det ser voldsomt ud det har
jeg heller ikke givet udtryk for nogle steder, enten er jeg dårlig til at
forklare hvad jeg mener eller også forstår vi bare ikke hinanden.

jeg siger tag fat i den hvalp og vis den det er dig der bestemmer, både i
denne situation og i alle andre sammenhænge, det vil både hvalpen og ejeren
nyde godt af hele livet. Hunden bliver tryk af dette.

Hanne/ som netop ikke er pivet i sammenhæng med opdragelse af mine hunde

Fra : Pwh

Dato : 04-12-09 12:22

Hm, skrev:
> [...]
> træning for at lære og det indbefatter også hvordan man opdrager sin
> hvalp bl.a. med de 3 k´er, (krav, konsekvens og kærlighed)

Du mener ikke at ejeren og hunden kan lærer noget uden for en træningsbane,
utroligt jeg selv har haft held med mine hunde når jeg aldrig har sat mine
ben på en træningsbane, mine er trænet IRL

> [...]
> det har jeg heller ikke givet udtryk for nogle steder, enten er jeg
> dårlig til at forklare hvad jeg mener eller også forstår vi bare ikke

Det var også bare et gæt

> [...]
> både i denne situation og i alle andre sammenhænge, det vil både
> hvalpen og ejeren nyde godt af hele livet. Hunden bliver tryk af

Gider ikke gentage mig selv for 20'ende gang, vi er uenige på dette punkt,
lad det ligge ved det, vi gentager bare os selv i en uendelighed nu

/Jens

Fra : jopa

Dato : 04-12-09 13:59

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Gider ikke gentage mig selv for 20'ende gang, vi er uenige på dette punkt,
> lad det ligge ved det, vi gentager bare os selv i en uendelighed nu
Hvad er det i er uenige om

Fra : Pwh

Dato : 08-12-09 20:55

Pwh, skrev:

> Du mener ikke at ejeren og hunden kan lærer noget uden for en
> træningsbane, utroligt jeg selv har haft held med mine hunde når jeg
> aldrig har sat mine ben på en træningsbane, mine er trænet IRL

Hej Hanne.
Synes lige du skylder os et svar på dette spørgsmål

/Jens (som synes emnet havde taget en interessant drejning)

Fra : Pwh

Dato : 03-12-09 17:26

Hm, skrev:
> [...]
> plads) hvis det nu var ejeren der havde sat sig i respekt så er det
> også ejeren der fortæller, at man ikke tolerere unoder senere hen.

Det har jeg såmænd oplevet en del gange at hanhundene lige skal prøve
Tyson af igen når de er blevet kønsmodne og modigere.
Så får de lige genopfrisket lærdommen fra hvalpetiden og så plejer
den at sidde fast, du ville ikke engang nå at gribe ind før det skete.
Jeg sørger så altid for at gribe ind så det ikke evnt udvikler sig.
Jeg har oplevet det så mange gange efterhånden at jeg tror på det er vejen frem,
self kan der da værer undtagelser, men mener nok heller ikke at man skal
pakke sine hunde så meget ind i vat som du synes man skal

> Ved godt at du har fuldt styr på dine, men det er der jo masser af
> hundeejere der ikke har netop fordi hunden ikke opfatter ejeren som
> førerhunden.

Skrev fra start af til nicky at hun lige skulle spørge hundeejeren først
om hvordan den taklede hvalpe.

> Derfor siger jeg stadig - det er dig der opdrager og ikke andre og
> heller ikke andre hunde (som den ikke lever med til hverdag)

Generelt ja, det har jeg jo skrevet hele tiden.
Undtagelsen er lige omgangen hundene indbyrdes,
der mener jeg stadig at hundene bedst selv forklarer
hvor grænsen går, det bør raske hunde vide bedre end os mennesker.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 03-12-09 23:52

> Hm, skrev:
Klip

, men mener nok heller ikke at man skal
> pakke sine hunde så meget ind i vat som du synes man skal
>
> /Jens

Nej, Jens - nu tror jeg du misforstår mig, dette er bestemt ikke et
spørgsmål om at jeg syntes man skal pakke sine hunde ind i vat, tværtimod
!!!

Det er bare mig der skal opdrage min hund, så den ved hvem der bestemmer og
det skal den ikke tvivle et sekund på, og det opnår du ikke ved at pakke
hunden ind i vat.

Hanne/ som ikke altid er pivet og sart .

Fra : Pwh

Dato : 04-12-09 10:16

Hm, skrev:
> [...]
>

> Nej, Jens - nu tror jeg du misforstår mig, dette er bestemt ikke
> et spørgsmål om at jeg syntes man skal pakke sine hunde ind i vat,

Ud fra de skriverier vi to har haft i tidens løb herinde er det mit
indtryk at du er mere beskyttende i forhold til at have hund end jeg er,
men man er jo så forskellig

> Det er bare mig der skal opdrage min hund, så den ved hvem der
> bestemmer og det skal den ikke tvivle et sekund på, og det opnår du
> ikke ved at pakke hunden ind i vat.

Tror også at man på den måde kan ende op med en robothund der
ikke evner at tænke en selvstændig tanke.
Det er måske dit ønske, men ikke mit.
Foretrækker at se mine dyr så vidt muligt opfører sig som dyr,
alt for afrettede hunde bryder jeg mig ikke om, uværdigt at se på.
Så det har da været en lidt svær balancegang for mig selv da jeg heller
ikke kan udholde uopdragne hunde, men synes det er lykkedes meget godt.
Mine hunde er ikke et øjeblik i tvivl om hvem der bestemmer,
det er bare ikke det samme som at jeg i tide og utide blander
mig i hvad de foretager sig, jeg lader dem helst finde ud af det
selv så længe de holder sig indenfor mine ret vide grænser.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 04-12-09 11:51

> [...]
> mig i hvad de foretager sig, jeg lader dem helst finde ud af det
> selv så længe de holder sig indenfor mine ret vide grænser.

Nej,(robothunde) det bestemt netop det mine hunde ikke ender med, fordi de
er trykke, da de ved hvor de og jeg står.

De har/er alle været glade sjove, opfindsomme og "frække" hunde, som går i
gang med alt nyt, de har være super på træningspladsen, da de altid var med
på det hele, så din påstand om robot hunde er ikke rigtig.
Det er tilliden til ejeren der giver en tryk, samarbejdsvillig, og vel
tilpas hund.

Hanne/ som ikke er i tvivl om at Jens har styr på sine hunde, men det er der
mange der ikke har

Fra : Pwh

Dato : 04-12-09 12:30

Hm, skrev:

> Nej,(robothunde) det bestemt netop det mine hunde ikke ender med,
> fordi de er trykke, da de ved hvor de og jeg står.

Det jeg mener er at jeg nok generelt har en mere afslappet holdning
til at holde hund end dig.
Det er mit indtryk at du vil kontrollerer enhver beslutning som din
hund tager, i stedet for ind imellem bare at lade hund værer hund i fred.
Kan værer jeg har tolket dig forkert, men mht topic synes jeg at du
vil kontrollerer mere end godt er.

> Hanne/ som ikke er i tvivl om at Jens har styr på sine hunde, men det
> er der mange der ikke har

Hvad har det med topic at gører.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 08-12-09 21:09

Pwh, skrev:

> Hvad har det med topic at gører.

Denne "skylder" du mig også en forklaring på

/Jens