Update fejler??
Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-11-09 10:31

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der går galt her, når
scriptet er kørt får jeg at vide at record er updated, men der
bliver ikke skrevet noget i databasen.

<?php
include_once ("../../log/db_open.php");
$uge=$_POST['uge'];
$uger=$_POST['uger'];
$navn=$_POST['navn'];
$adresse1=$_POST['adresse1'];
$adresse2=$_POST['adresse2'];
$sted=$_POST['sted'];
$telefon=$_POST['telefon'];
$email=$_POST['email'];
$bemark=$_POST['bemark'];
$reserver=$_POST['reserver'];
$query="UPDATE hus10 SET uger='$uger', navn='$navn',
adresse1='$adresse1', adresse2='$adresse2', sted='$sted',
telefon='$telefon', email='$email', bemark='$bemark',
reserver='$reserver' WHERE id='$uge'";
mysql_query($query);
echo "Record Updated";
mysql_close();

?>

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-09 10:46

Per Rasmussen wrote:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad der går galt her, når
> scriptet er kørt får jeg at vide at record er updated, men der
> bliver ikke skrevet noget i databasen.

> mysql_query($query);

Prøv med:

mysql_query($query) or die (mysql_error());

Hvis der er fejl i din syntax burde du ku' se det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-11-09 11:02

Peter Farsinsen wrote:

> mysql_query($query) or die (mysql_error());
>
> Hvis der er fejl i din syntax burde du ku' se det.

Hvad med at prøve at sikre det mod SQL-injections?

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-09 11:20

Stig Johansen wrote:

> Hvad med at prøve at sikre det mod SQL-injections?

Man skal jo starte et eller andet sted ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-11-09 11:06

Peter Farsinsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Prøv med:
>
> mysql_query($query) or die (mysql_error());
>
> Hvis der er fejl i din syntax burde du ku' se det.

> [...]

Hmm der får jeg så svaret: No database selected

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-09 11:20

Per Rasmussen wrote:

> Hmm der får jeg så svaret: No database selected

Så findes fejlen formentlig i filen 'db_open.php' (går ud fra, det er
her du opretter forbindelse).

Sørg for at tjekke om der bliver 1) oprettet forbindelse til databasen
2) valgt en database.

Der er masser af eksempler på php.net.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 26-11-09 12:26

> [...]
> her du opretter forbindelse).
>
> Sørg for at tjekke om der bliver 1) oprettet forbindelse til databasen

Ja lige netop, det bruges til at oprette forbindelsen, det er det script
som den angiver på deres hjemmeside jeg skal bruge
<?php
$databasehost = "servernavn";
$databasename = "databasenavn";
$databaseuser = "brugernavn";
$databasepass = "password";
mysql_connect($databasehost, $databaseuser, $databasepass);
?>

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-09 12:41

Per Rasmussen wrote:

> [...]
> $databaseuser = "brugernavn";
> $databasepass = "password";
> mysql_connect($databasehost, $databaseuser, $databasepass);

Ja, der vælger du ikke nogen tabel.

Ta' et kig på http://dk.php.net/mysql_select_db

Du bør desuden sørge for at dræbe scriptet, hvis der ikke kan oprettes
forbindelse eller vælges database. Eksemplerne på php.net viser, hvordan
du tjekker det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-11-09 17:58

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> skrev Thu, 26 Nov 2009 12:40:36
+0100

>Ja, der vælger du ikke nogen tabel.

Det er vel heller ikke nødvendigt, hvis det indgår i sql-kaldet.?

Så fejlen må være, som meldingen også viser, at der ikke er valgt en
database (eller i hvert fald ikke den rigtige database).

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-11-09 18:51

Arne Feldborg wrote:

> Det er vel heller ikke nødvendigt, hvis det indgår i sql-kaldet.?

Sorry. Jeg vrøvler. Han vælger ikke nogen database.

> Så fejlen må være, som meldingen også viser, at der ikke er valgt en
> database (eller i hvert fald ikke den rigtige database).

Fejlen er et manglende kald til mysql_select_db();

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-11-09 09:51

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Sorry. Jeg vrøvler. Han vælger ikke nogen database.

> Fejlen er et manglende kald til mysql_select_db();

Da jeg fik sat den manglende kald til databasen på, så virkede det

Tak for hjælpen.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-11-09 10:18

Per Rasmussen wrote:

> Da jeg fik sat den manglende kald til databasen på, så virkede det
>
> Tak for hjælpen.

Velbekomme.

Som Stig nævner tidligt i tråden, bør nu nu kigge på om din kode er
nogenlunde sikker... Det er den ikke ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-11-09 11:39

Per Rasmussen skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvad der går galt her, når
> scriptet er kørt får jeg at vide at record er updated,

Ja, for du udskriver jo

   echo "Record Updated";

uanset hvad der sker.

--