Hvordan kodes link til automatisk udsendel~
Fra : Jakob Munck

Dato : 23-11-09 15:27

Jeg er webmaster på www.forfatterkvarteret.dk, hvor brugerne beder om at få
tilsendt en mail, hver gang der er et nyt debatindlæg. Det har jeg kodet, og
det virker. Men for at gøre det helt rigtigt, vil jeg gerne have, at der er
et link til Forfatterkvarteret.dk i den mail, som man får udsendt, når der
er et nyt debatindlæg. Og det giver mig nogle problemer. Jeg kan hverken
lave linieskiftet eller skrive mail-linket, så det vises korrekt i den
udsendte mail, og jeg er klar over, at det er fordi jeg skal skrive det på
en anden måde. Jeg kan bare ikke huske/finde ud af, hvilken?

Min kode:

//forkert, viser ikke linket, men kun karaktererne i den udsendte mail:
//hvad gør jeg galt?
$link2 = "<br><br><a href="."http://www.forfatterkvarteret.dk
target='_blank'>www.forfatterkvarteret.dk

";

$indhold = "Der er kommet et nyt debatindlæg på:".$link2;

//Udsendelse af mail, virker ok:
mail("$email", 'Nyt debatindlæg', $indhold, $headers);

Hvad gør jeg galt?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-11-09 16:06

Jakob Munck wrote:
> /forkert, viser ikke linket, men kun karaktererne i den udsendte mail:
> [...]

Du skal quote din streng rigtigt. Du blander single og double qoutes
sammen. Prøv med:

$link2 = '<br><br><a href="http://www.forfatterkvarteret.dk"
target="_blank">www.forfatterkvarteret.dk

';

> $indhold = "Der er kommet et nyt debatindlæg på:".$link2;

Jeg kan desuden anbefale PHPMailer, så er du fri for selv at fedte rundt
med headers etc.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-11-09 16:07

Jakob Munck tastede følgende:

$link2 = "\r\n\r\nhttp://www.forfatterkvarteret.dk\r\n\r\n";
$indhold = "Der er kommet et nyt debatindlæg på:".$link2;
//Udsendelse af mail, virker ok:
mail("$email", 'Nyt debatindlæg', $indhold, $headers);

For at sende html-mail, skal der vist lidt mere til...
http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-09 16:18

Jakob Munck skrev:

> [...]
> udsendte mail, og jeg er klar over, at det er fordi jeg skal skrive det på
> en anden måde. Jeg kan bare ikke huske/finde ud af, hvilken?

Hvis du sender mailen i ren tekst, skal du slet ikke gøre andet end at skrive
webadressen. Men det lader til at du prøver at sende i HTML. Hvorfor?

> $link2 = "<br><br><a href="."http://www.forfatterkvarteret.dk
> target='_blank'>www.forfatterkvarteret.dk

";

Der er fejl i den opskrift (mangler anførselstegn om webadressen). Prøv med:

$link2 = "<br><br><a href='www.forfatterkvarteret.dk

";'>http://www.forfatterkvarteret.dk/'>www.forfatterkvarteret.dk

";

Men jeg ved ikke om du sender HTML rigtigt.

--
Bertel

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-11-09 18:34

Tak for hjælpen, men der er desværre ingen af de givne forslag som fungerer.
Mailen skal være i html-format, da den ellers ikke kan indeholde et link,
som åbner den relevante site i et nyt vindue. Det nærmest jeg synes at komme
er - så vidt jeg kan se - med denne kode:

$link2 = "\r\n\r\nhttp://www.forfatterkvarteret.dk\r\n\r\n"

Men når jeg modtager mailen den åbner ikke siten og så vidt jeg ved, skal
html-koden se sådan ud:

target="_blank">www.forfatterkvarteret.dk

Hvis jeg skriver ovenstående direkte i koden, så bliver det ikke vist som
html, men som tekst.

Jeg gør altså et eller andet helt galt, men ved ikke, hvad det er. Så jeg
modtager gerne flere forslag.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-09 19:17

Jakob Munck skrev:

> Tak for hjælpen, men der er desværre ingen af de givne forslag som fungerer.
> Mailen skal være i html-format, da den ellers ikke kan indeholde et link,
> som åbner den relevante site i et nyt vindue.

Det passer ikke. En ren tekstadresse i mit mailprogram vises med
rød og understregning, og et dobbeltklik åbner min browser med en
helt frisk side.

Jeg får masser af mails med links lavet på denne simple måde -
også fra store, agtværdige, kommercielle foretagender - eller
sågar myndigheder.

Jeg tror roligt du kan gå ud fra at HTML ikke er nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-11-09 03:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det passer ikke. En ren tekstadresse i mit mailprogram vises med
> rød og understregning, og et dobbeltklik åbner min browser med en
> helt frisk side.

Min Thunderbird viser også links korrekt (dog blå med understregning), og
åbnes i et nyt vindue ved enkeltklik.

> Jeg får masser af mails med links lavet på denne simple måde -
> også fra store, agtværdige, kommercielle foretagender - eller
> sågar myndigheder.

Jeg tror i det hele taget ikke der er ret mange, der bruger HTML-mails.

De har det med at ryge i spam filtre, og hvis de når frem, er ethvert
anstændigt email program sat op til at ignorere html.

> Jeg tror roligt du kan gå ud fra at HTML ikke er nødvendigt.

Jeg kan heller ikke se nødvendigheden i html, men hvis man absolut vil, bør
man sende det med både html og en tekst version.

Birger gav et link, hvor der er et færdigt eksempel på en sådan multipart
mail.

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 10:17

Stig Johansen wrote:

> Jeg tror i det hele taget ikke der er ret mange, der bruger HTML-mails.

Der er da masser af organisationer, virksomheder, sociale netværk etc.
der sender e-mails i html. Jeg ved af erfaring at en overvejende del
også læser dem (i HTML versionen), så der er absolut ikke nogen grund
til at lade være. Hvis man gør det rigtigt, er der ingen problemer i at
sende HTML-emails.

> De har det med at ryge i spam filtre, og hvis de når frem, er ethvert
> anstændigt email program sat op til at ignorere html.

Det er heldigvis ikke så galt længere. Hvis man klipper en stor psd i
stykker og laver ens mail af grafik, så jo - men har man en blanding af
grafik og tekst er der ikke noget problem.

Om folk vil ignorere HTML er op til dem selv, men som sagt er det min
erfaring, at de fleste ser HTML versionen.

> [...]
> man sende det med både html og en tekst version.
>
> Birger gav et link, hvor der er et færdigt eksempel på en sådan multipart

Helt enig. Og det er derfor at f.eks. PHPMailer er så 'sundt' at bruge.
Man bliver opmærksom på at der også skal være en alternativ version og
så skal man ikke selv rode med headers og boundarys.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-11-09 10:38

Peter Farsinsen kom med følgende:

> [...]
> bliver opmærksom på at der også skal være en alternativ version og så skal
> man ikke selv rode med headers og boundarys.

Den aktuelle eail indeholder 2 linier - den ene teksten "Læs her" og
den andet linket hvor der skal læses.
Det er der så - IMHO - overhovedet ingen grund til at pakke ind i HTML.
Spild af ressourcer.

Skyd julefluen ned med et missil. Så ka' den lære det, ka' den.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 11:43

Birger Sørensen wrote:

> Den aktuelle eail indeholder 2 linier - den ene teksten "Læs her" og den
> andet linket hvor der skal læses.
> Det er der så - IMHO - overhovedet ingen grund til at pakke ind i HTML.
> Spild af ressourcer.

Enig, men var vi ikke begyndt at snakke om noget mere generelt? ;)

> Skyd julefluen ned med et missil. Så ka' den lære det, ka' den.

Snakker du om HTML eller PHPMailer?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-11-09 11:49

Peter Farsinsen sendte dette med sin computer:

Jeg snakkede om det aktuelle spørgsmål

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-11-09 11:19

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> [...]
> der sender e-mails i html. Jeg ved af erfaring at en overvejende del
> også læser dem (i HTML versionen), så der er absolut ikke nogen grund

Det er nok rigtigt, men det er nok også den brugerskare der hyppigst bliver
ramt af malware.

Nu skrev OP:
Jeg er webmaster på www.forfatterkvarteret.dk, hvor brugerne beder om at få
tilsendt en mail, hver gang der er et nyt debatindlæg.

Når jeg laver indlæg på version2.dk, er jeg ganske tilfreds med at modtage
f.eks (tekst):
Hej Stig Johansen,

Martin Bøgelund har skrevet et nyt indlæg i tråden "Og så den om de
tilfældige tal...", som du har på overvågning.

Indlægget starter således:

"

Wikipedia siger om IEEE 754 at der defineres en "exception handling" ifm.
division med nul. Så operationen lader heller ikke til at være en tilladt
aritmetisk operation på det tilhørende..."

Klik her, for at læse hele det nye indlæg:

http://www.version2.dk/artikel/12904-laerer-de-om-floating-point-i-matematik
#post49197

For at annullere overvågning af denne tråd, klik her:

http://www.version2.dk/modules/forum/subscribe.php?userid=78772&threadid=109
99&subscribe=0&key=0bbde1a0

Dette er en automatisk e-mail, og den kan ikke besvares.

Med venlig hilsen,
version2.dk

Jeg ser ingen grund til det skulle være HTML.

> Om folk vil ignorere HTML er op til dem selv, men som sagt er det min
> erfaring, at de fleste ser HTML versionen.

Præcis - hvis man er ligeglad med målgruppen, eller ved, at de læser HTML,
så er der intet problem.

Henvender man sig til et bredere sprektrum, er det en god idé at sende både
text og html, ellers mister man de brugere, der ikke ønsker HTML.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 12:06

Stig Johansen wrote:
> Med venlig hilsen,
> version2.dk

> Jeg ser ingen grund til det skulle være HTML.

De mails jeg modtager fra Version2 er i HTML ;) Jeg bruger næsten
aldrig/ikke deres fora, så har vist ikke modtaget en mail som ovenstående.

Fordelen - i mit perspektiv - ved at sende i HTML er , at man straks
genkender afsender på den visuelle identitet. Man kan selvfølgelig se på
afsender-adressen, men vi er ikke alle ens indrettet. I det eksempel du
nævner, er det måske ikke super relevant - heldigvis kan man jo så bare
fravælge at se HTML-versionen.

> Henvender man sig til et bredere sprektrum, er det en god idé at sende både
> text og html, ellers mister man de brugere, der ikke ønsker HTML.

Præcis, vi er på ingen måde uenige HTML og text skal altid gå hånd i
hånd. En anden go' grund til også at sende i text er, at nogle
webmail-klienter ikke kan eller er så dårlige til at rendere
HTML-versionen at den er umulig at læse. Jeg er i princippet ligeglad
med, om folk vil eller kan se HTML-versionen. Pointen må være at sende i
et format som tilfredsstiller alle.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-09 14:59

Peter Farsinsen skrev:

> HTML-versionen at den er umulig at læse. Jeg er i princippet ligeglad
> med, om folk vil eller kan se HTML-versionen. Pointen må være at sende i
> et format som tilfredsstiller alle.

Hvordan kan et HTML-format tilfredsstille modtageren? Det kan da
kun være afsenderens ego der vil bestemme hvilken font,
skriftstørrelse og mængde af billeder mailen skal sættes op med.

--
Bertel

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-09 15:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan kan et HTML-format tilfredsstille modtageren? Det kan da
> kun være afsenderens ego der vil bestemme hvilken font,
> skriftstørrelse og mængde af billeder mailen skal sættes op med.

Du har ikke fantasi til at forestille dig, at en modtager kan foretrække
at se og læse en HTML-version frem for en tekstversion?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-11-09 15:49

Peter Farsinsen skrev:

> Du har ikke fantasi til at forestille dig, at en modtager kan foretrække
> at se og læse en HTML-version frem for en tekstversion?

Jeg hader personligt HTML-mails. Hvis man blocker dem, vil meget spam
kunne undgås. De har heller ikke nogen mulighed for at "fuske" med links
i ren tekst. Altså give anden URL, en URLen i selve link-teksten.

Og så fylder de. Meget mere end nødvendigt for at få et budskab frem.

Bruger Thunderbird, her kan den godt sættes til (er vidst som standard)
at opfatte tekst-links som rigtige link. Har også lidt andet
formattering med bold og italic og smileykonvertering, fint nok alt
rigeligt for mig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-09 16:10

Rune Jensen skrev:

> [...]
> at opfatte tekst-links som rigtige link. Har også lidt andet
> formattering med bold og italic og smileykonvertering, fint nok alt

Det har sine fordele at bruge en gammel newsreader. Agent 1.93
kan slet ikke vise HTML. Den viser blot et ikon ned i hjørnet. De
fleste gange har vedhænget ikke fået et filnavn, og så er det ret
omstændeligt at aktivere HTML'en. Ellers kan det gøres med et
klik.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 23-11-09 19:03

Jakob Munck wrote:
> [...]

> //Udsendelse af mail, virker ok:
> mail("$email", 'Nyt debatindlæg', $indhold, $headers);

Det vigtigste er faktisk hvordan dine headers er :)
mail() sender normalt (uden korrekte headers) i plaintext format, så
hvis man ikke sætter headers korrekt til text/html, så vil der ikke
komme korrekt html output.

Hvis du ikke aner hvad du skal skrive i headers istedet, så vil jeg
klart anbefale dig at bruge et script til det.

Her kunne phpmailer (http://sourceforge.net/projects/phpmailer/) være en
af de bedre.

Fra : Jakob Munck

Dato : 23-11-09 19:37

Så¨har jeg fundet en løsning, som virker: Mailen sendes i html og det gøres
sådan:

//angiver at det er html-format:
$headers = "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";

$headers = "From: \"Forfatterkvarteret.dk\" <".$from.">\r\n";

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
//set_time_limit(0);
$email = $row['email'];
$headers = "From: \"Forfatterkvarteret.dk\" <".$from.">\r\n";

//Angiver at mailens indhold er i HTML-format
$headers .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";

$overskrift2 = "Nyt debatindlæg";

href='http://www.forfatterkvarteret.dk/'
target='_blank'>www.forfatterkvarteret.dk

";

Koden er måske ikke helt perfekt, men den virker, og det er det vigtigste.

Mange tak for hjælp og kommentarer.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Martin

Dato : 24-11-09 06:19

Jakob Munck wrote:
> Så¨har jeg fundet en løsning, som virker: Mailen sendes i html og det gøres
> sådan:

> //angiver at det er html-format:
> $headers = "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";

Unødvendig linje..

> $headers = "From: \"Forfatterkvarteret.dk\" <".$from.">\r\n";

For her bliver den overskrevet...

> while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
> //set_time_limit(0);
> $email = $row['email'];
> $headers = "From: \"Forfatterkvarteret.dk\" <".$from.">\r\n";

og her bliver den igen overskrevet