Gode forslag til en server?
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-11-09 18:55

Hej.

Jeg har brug for en server som skal

1) Have en pæn sjat RAM. 16+ Gb og udvidelig. (16 er valgt fordi det
ser ud til at være der hvor Dell begynder at blive mærkbart dyrere)

2) Have godt med kerner. Kan se at AMD har en 6-kerne cpu ude. En
enkelt af disse vil være fint på nuævrende tidspunkt.

3) Kunne køre Ubuntu med en passende vmware ting til en 3-4 virtuelle
maskiner. Subsidiært Solaris eller hvis intet andet er muligt Windows
som host.

4) Rackmonteret. Vi kommer ikke til at have fysisk adgang til den.

Arbejdsbyrden bliver lav, men med jævnlige spidsbelastninger af cpu i en
enkelt af de virtuelle maskiner. Strømforbruget er derfor også
relevant. Diskforbrug er ikke højt og diskaktivitet heller ikke.

Ud fra min indledende kiggen-omkring ser det ud til at en Dell PowerEdge
R805 nogenlunde er hvad jeg har i kikkerten, men jeg vil godt høre om
der er gode forslag til andre modeller eller fabrikanter som jeg vil
have interesse i at vide om?

På forhånd tak for alle tilbagemeldinger :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-11-09 19:38

On Sat, 21 Nov 2009 18:54:53 +0100

> Ud fra min indledende kiggen-omkring ser det ud til at en Dell PowerEdge R805 nogenlunde er hvad jeg har i kikkerten, men jeg vil godt høre om der er gode forslag til andre modeller eller fabrikanter som jeg vil have interesse i at vide om?

Jeg har kun gode erfaringer med HP Proliant servere. Alle dem jeg har
haft mellem hænderne kørte helt problemfrit med Debian Stable, så mon
ikke Ubuntu burde virke. En rigtig god feature ved HP Proliant er, at
de kommer med et dedikeret net interface til fjernadministration, som
kan konfigureres på et separat netværk, der i princippet kan være
tilknyttet en anden ISP - du kan gennem dette interface se hele boot
sekvensen, og har således også adgang til BIOS. Du kan også lave power
up/down fra dette interface.

Se f.eks.
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12770_na/12770_na.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-11-09 14:42

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
> ISP - du kan gennem dette interface se hele boot sekvensen, og har
> således også adgang til BIOS. Du kan også lave power up/down fra dette

Vær opmærksom på 2 ting omkring HP's iLO:

1) Grafisk konsol og virtuelle medier koster ekstra. Ikke noget stort
problem hvis man holder sig til Unixer. Seriel-konsol-over-netværk og
remote sluk-tænd er altid med.

2) De nyeste servere i billigserien DL1xx har IKKE længere et separat
iLO-netkort. Det koster ~300DKK hvis man selv køber og monterer det.
Øv.

/Benny