Erfaringer med Cavalair
Fra : hound

Dato : 15-11-09 14:33

Hej,

Er der nogen der har erfaringer med Cavalair - godt og skidt?

Pft

Fra : KHH

Dato : 15-11-09 23:01

Jeg så en gang på en cavalair, en vogn der er meget let, jeg foretrak en
LMC, da jeg fandt kvaliteten i den franske vogn utilstrækkeligt efter min
smag.

Fra : J-P. Rasmussen

Dato : 15-11-09 23:34

"hound" <jesper.scheel.bech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Er der nogen der har erfaringer med Cavalair - godt og skidt?
> Pft

Tja, denne årgang 2004 klarede en tur op over Haparanda og ned gennem
Finland ganske godt. Især nå man tænker på hvor godt den tog de skiftende
vejkvaliteter.
http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/caravelariogfinland_2004_s01.asp

De nyere 08 - 09 og 10 modeller er steget i kvalitet, udstyr og (som
forventet) i pris.
Nok er Antares Luxe (indgangsmodellerne) lidt skrabet i forhold til deres
tyske kollegaer, men de er også robuste.
Men er du over 180 og "ved godt huld" så prøv lige at sidde i siddegrupper
og ligge i sengene. De små modeller er bygget til franskmænd.

Denne Osiris 492 bygges ikke mere. Den var anderledes som kun en franskmand
kunne bygge det. Men den var faktisk meget rar, med et fantastisk lysindfald
fra de høje vinduer. Og så sov man godt i sengen. Men vi prøvede den kun i 3
overnatninger - desværre.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/blad08_150-151.pdf

Søstermærket Sterckeman (de bygger vognene på samme fabrik (og bånd), er i
samme standard som Caravelair.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s132-135_TEST_Sterckeman.pdf
&
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/campingvogne2006_sterckeman06.asp
Selvfølgelig ingen sag for en Frontera at trække, men mindre kan sagtens
gøre det.

Jeg synes det der var sværes at vænne sig til var valget af tekstiler, men
smag og behag er forskellige. Men husk at se efter en med varmtvandsanlæg,
for det giver lige det sidste. Skal den kun bruges mellem 1 april og 30
september, så er punktvarmen nok.

--
Med campinghilsen

Jens-Peder Rasmussen
--------------------------
På usenet er jeg bare mig selv!

Fra : hound

Dato : 16-11-09 12:02

Hej Jens-Peder

Tak for dit meget udførlige svar som bestemt giver lyst til at kigge
på et par modeller.

Som børnefamilie med 2 små drenge synes vi at en tværstillet
dobbeltseng, mellemgruppe til 4 personer og køjer en rigtig fin
indretning. Vi har kig på Caravelair Silver 490 og Sterckerman
Starlette Evolution 470 PE.

Kender du noget til dem?

Pft
Jesper

Fra : J-P. Rasmussen

Dato : 19-11-09 10:23

[...]

Nej, ikke udover det jeg allerede har nævnt.
Men dit valg er absolut en mulighed, men der er flere spørgsmål du bør tages
stilling til, før du vælger.

1. Det første er dit købsbudget - og vilje/evne til at overskride det, fordi
"ønskevognen" koster lidt lidt mere.
Regn med, at hvis du ikke tænder på campinglivet alligevel, så vil det have
kostet dig noget.
Tro ikke på, at du kan købe en vogn (ny eller brugt), og få alle pengene
hjem igen, fordi du har fortrudt det.

2. Det næste er indretning i forhold til behov.
Skulle jeg kun campere om sommeren, så ville jeg ikke være så mærkespecifik,
men gå efter "mest for pengene".
Er der fortelt på, så opholder man sig gerne derude det meste af døgnet, og
så er vognens evne som soveværelse, køkken og toilet vigtigere, end hvis I
alle fire skal kunne sidde inde i en vogn uden fortelt en lang regnevejsdag.
Så med fortelt er de foreslåede vogne ok, uden at det kræver lidt
"tålmodighed".

3. Køjer eller siddegruppe til børn?
Køjer giver den "deres eget værelse". Smart om natten, og når de skal ligge
og læse.
Siddegruppe. Meget smart om dagen, men der går sikkert ikke ret lang tid,
før de skændes om pladsen om natten. Selv i de bedst fungerene familier.

4. Er jeg til helårscamping, ville jeg se på en vogn med disse egenskaber
først, og så vælge.

5. Det ene og det andet mærke?
Du vil altid finde campister, som foretrækker deres eget mærke "overalt på
jorden".
F.eks. har ofte jeg spurgt nogle helårsentusiaster, når de står og siger, at
"deres mærke" er det bedste, hvorfor?
Svarene ender næsten altid op med at det er på grund af indretningenm,
udstyret, tekstilerne og fordi de andre mærker enten er noget lo.. eller at
de ikke kunne få indrettet dere nye vogn, som de vil have det.

Nå jeg så spørger ind til det, så viser det sig gerne, at det er fordi de
ikke er på bølgelængde med forhandleren, ikke har prøvet andre forhandlere
fra samme mærke eller de har "hørt fra andre" (ofte købere af det mærke de
har valgt"), at det ikke kan lade sig gøre at få opfyldt deres behov. Og
herfra er et svært at "følge sandheden" eller finde frem til den. For vi
oplever gerne den samme situation forskelligt. Nogen er ved at dø af hede i
30 plusgrader, andre kan ikke få det varmt nok.

6. Er mærkerne holdbare?
Det komme and på hvordan du behandler jeres vogn.
Jeg har set 1 år gamle vogne der er splittet ad, fordi familien har været
100 % ligeglade med hvodan man bruger den. Og jeg har set 10 år gamle vogne,
der nok ikke "var som nye", men i meget fin stand. Vores egen Fendt er fra
2006. Vi bruger den 4 - 5 gange om året og gerne på en sommertur ppå 3 -
4.000 km. Når andre kommer ind i den, tror de den er helt ny eller kun et år
gammel. Vi passer ogsså godt på den. Men er ikke bange for at bruge den. Men
gennem årene er der kommet 3 - 4 ridser i interiøret, den ene meget synlig.
Men når jeg lader andre lede efter ridser, så finde de som regel kun den
ene. Køkkenvask og komfur er næste ikke brugt, for vi "griller, wokker og
spiser udendørs". Så der lugter ikke af mad inde i vognen. Vi er også
omhyggelige med at holde rent på toilettet, og det er nok derfor mange synes
den der ny ud.

Selvfølgelig er der forskel i kvaliteten på en Fendt og en Sterckeman. Men
det er der også i pris, valgte materialer og vægt. Vores Fendt er en 490
(490 cm vogn), der har en egenvægt på 1.130 kg. Den Sterckeman 470 PE (470
cm) du har set på, har nok en egenvægt på 920 kg. De 210 kg Fendten er
tugere er ikke kun på grund af udstyr, men også konstruktionen og valgte
materialer. Men det får mig ikke til at sige, at Fendt altid er bedre end
Sterckenman, for det er brugernes campingbehov som afgører hvad der er
bedst.

Håber det kan hjælpe dig videre.

Med campinghilsen

Jens-Peder Rasmussen
På usenet er jeg bare mig selv!

Fra : GiWeo

Dato : 20-11-09 16:21

Hej

>Vi har kig på Caravelair Silver 490 og Sterckerman
>Starlette Evolution 470 PE.

De 2 mærker bygges på den samme fabrik !