Resultat af fugttest
Fra : hound

Dato : 12-11-09 08:22

Hej,

vi har netop fået en fugttest på en vogn vi overvejer at købe.
Testcenteret bemærker at der er fugt omkring serviceklap og dør, men
at dette kan tørres og pakkes, hvorefter vognen skule være i orden.
Men, når jeg ser testresultatet, så bliver jeg lidt bekymret for dem
jeg har mærket med *.

Så vidt jeg kan læse mig til så må hjørnerne ikke overstige 6% og der
skal reparation til ved værdier over 15%. Så burde hjørnene i højre
side vel kræve reparation? Og venstre side er faretruende tæt på!

Det samme gælder væg midt højre/ventre som med en værdi på 14% bestemt
er over 6% og lige inder reparationsgrænsen?

Taglugen på toilettet ligger lige på grænsen (19%). Jeg ved ikke hvor
bekymret jeg bør være her?

På forhånd tak for gode råd.

Mvh Jesper

* Højre hjørne for: 16%
* Højre hjørne bag: 15%
* Venstre hjørne for: 13%
* Venstre hjørne bag: 14%
* Gaskasse: 15%
Døre: 28%
Skærmkasse h/v: 13%/13%
* Væg midt højre: 14%
* Væg midt venstre: 14%
Forteltlampe: 13%
Vindue front: 12%
Vindue h-side for: 11%
Vindue v-side for: 11%
* Vindue toilet (tagluge): 19%
Vindue køkken: 12%
Vindue øv. køje: 10%
Vindue ned. køje: 11%
Vindue siddegruppe: 11%
Tagluge: 13%
Skorsten: 13%
Antenne: 13%
Skubbehåndtag: 14%
Serviceklap ind/udv: 14%/39%
Kasette w/c klap: 14%
Tagventil: 12%

Fra : KHH

Dato : 12-11-09 21:34

NOGET AF EN GYSER.

Jeg ville nok se mig om efter en anden vogn.

Fra : Jens

Dato : 13-11-09 23:05

Nej nej - det er ikke nogen gyser - bort set fra de to steder der er blevet
nævnt.

Der er ikke noget der heder 0% fugtighed i en campingvogn

10 - 15% er helt normalt så vidt jeg kan læse.

(Brænde der ligger på omkring 18% vand betragtes som tørt og egnet til at
fyre med!)

Jeg har en testrapport fra en Adria der som led i garantien skulle testes
hvert år - der ligger alle målinger mellem 10 og 15% og dette er godkendt at
forhandleren.

Hvis det indvendige træ ikke er rådnet, men blot vådt, kan det sagtens
tørres og derefter skal det selvfølgelig repareres så det er tæt.

/jens

Fra : hound

Dato : 16-11-09 12:24

Vi vil lige dele DCU's reaktion på testen!

På basis af resultatet er vognen ikke inden for fugtgrænserne og der
er derfor fugt i vognen. Det kan der være gode grunde til, f.eks at
vognen ikke var "temperaturstabil" på testtidspunktet (vognen skal stå
3-4 timer indendørs inden test). Men stemmer værdierne så er der
relativ meget fugt i vognen, hvilket så bør undersøges nærmere.

Forhandlerens (CC camping) forklaring med at "vi har aldring målt
værdier under 8-10%" og "vi bruger noget andet måleapperatur, så det
er en helt anden skala" gav anledning til nogen undren hos DCU. De
instruerer naturligvis DCU testcentrene i hvordan udstyret skal
kalibreres og testen gennemføres for korrekt resultat.

Vi spurgte også til testtidspunktet og DCU anerkender at der måles
højere værdier i ydersæsonerne (forår/efterår) men også at de netop
anbefaler at testen gennemføres på disse tidspunkter. Man har jo ikke
meget gavn af at vide at vognen er knastør om sommeren..

Alt i alt tør vi ikke binde an med denne vogn, så tak til alle for
hjælpen!

Fra : Jens

Dato : 20-11-09 21:56

Det er da sjovt så at læse DCU's egne anvisninger til fugtgrænser i deres
egen fugttest (Fugttest U2)

Her citere jeg grænseværdierne:

Campingvognen underkastes følgende målinger:

Målepunkt 1: Fugtigheden i højre hjørne for og bag, venstre hjørne for og
bag, gaskassen, døren, skærmkassen samt midt på sidevæggene måles.
Fugtværdien må på disse steder ikke overskride 6%. Ved værdier på 15% og
derover bør der foretages reparation.

Målepunkt 2: Fugtigheden måles ved alle vinduer i vognen. Fugtværdien må her
ikke overskride 14%. Ved værdier på 25% og derover bør der foretages
reparation.

Målepunkt 3: Fugtigheden ved taglugen, skorstenen, antennen, front- og
baglygter, skubhåndtag, serviceklap, kassette wc-klap, tagventil,
emhætteventil og evt. anden gennemføring måles. Fugtværdien må ikke
overskride 19%.

Konstruktionen: Til sidst måles for fugt i konstruktionen, hvilket må ligger
på max 20%, mens der maksimalt må være 25% frit flydende vand i
konstruktionen.

/Jens