Dækstørrelser
Fra : hound

Dato : 08-11-09 13:19

Hej,

Vi har kig på en cv som har 205/70-14 monteret på en 5½Jx14 H2 fælg..
Dækkene er af mærket Matatdor og skal skiftes..

Jeg ville umiddelbart gerne have en lidt lavere profil på, således at
cv vil ligge lidt lavere og mere stabilt på langtur.

Hvilke andre 14" størrelser vil vi kunne anvende?

Pft.

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-11-09 00:22

> [...]

>cv vil ligge lidt lavere og mere stabilt på langtur.
>
>Hvilke andre 14" størrelser vil vi kunne anvende?

Hej.

Jeg ville nok gå den modsatte vej, da du får et meget stivere dæk hvis du
vælger et varevogns dæk med 8 lag, og dertil hørende højere tryk, eks. kører
jeg med 65 psi/4,5 bar.
Fordelen for cven er at jo højere dæksiden er jo mere fjedre den over
ujævnheder, og mindre slidtage på det indvendige i vognen.

Så jeg ville kigge på eks et 195/70-14 eller 185/80-14 hhv. 2,2 % mindre og
1,4% større.
med belastnings kode på 100 eller mere.

Bare tænk på hvor hård en bil bliver af at få lavprofiler på, og der er ikke
nogen voldsom god affjedring på en cv, så det meste af de små slag bliver
sendt op i vognen.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-11-09 00:23

Jeg glemte lige at her er der en god side og lege med dæk størelser
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Fra : hound

Dato : 10-11-09 01:44

Jeg var også gået i retningen af et højere dæk. Jvf. DCU's hjemmeside
er kun 185/80-14 mulig og denne størrelse fås også i Michelin Agilis
serien.

Tak iøvrigt for den fine anvisning på lys i gaskasse/servicelem på lmc-
kubbens hjemmeside!

Hilsen Jesper

Fra : Jørgen L.

Dato : 10-11-09 17:30

Tak iøvrigt for den fine anvisning på lys i gaskasse/servicelem på lmc-
kubbens hjemmeside!

Hej Jesper

Selv tak.