Valg af dæk
Fra : hound

Dato : 07-11-09 02:01

Hej,

Vi kigger på en Detleff 500 TK som er monteret med de famøse Matador
dæk, så de skal helt sikkert skiftes hvis vi handler cv'en. Om ikke
andet fordi vognen skal synes og tempo 100 godkendes.

Vi har luret at vi skal gå efter varevognsdæk men hvad er godt og
skidt mærke- og modelmæssigt?

Er der leverandører som har særlig gode priser så sådanne dæk?

Pft.

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-11-09 10:56

"hound" <jesper.scheel.bech@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Køb et af de anerkendte mærker - brug 15 min på at ringe rundt.. de er
himmelvid forskel på priserne. Sørg dog flg:

De skal med margen kunne bære din CV vægt divideret med 2. Hvis din CV har
maks vægt på 1500 kg så skal dine dæk mindst kunne bære 750 kg.. Og det er
ikke alle varevognsdæk, der kan det.
Husk at en tempo100 godkendelse afhænger bl. a. af om dækket er max. 6 år
gammelt. SIkr dig på produktionskoden på dækket, at det er fabrikeret i
2009. Det er produktionskoden, der afgør, hvornår de 6 år er udløbet og IKKE
hvornår de er monteret.

Og husk: Ved kørsel med vinterdæk på din bil SKAL din CV også have vinterdæk
på... Evt. nye fælge til din vinterdæk - der skal fælgen kunne holde til din
max. vægt div. med 2... Det er ikke alle personvognsfælge, der kan det..
Ellers dækker forsikringen ikke.
Bortset fra det - rigtig god fornøjelse

Fra : hound

Dato : 07-11-09 03:01

On 7 Nov., 10:55, "Dan Andersen" <d...@dbamott.dk> wrote:
> [...]
> max. vægt div. med 2... Det er ikke alle personvognsfælge, der kan det..

Mange tak - man hvad er de anerkendte mærker indenfor varevognsdæk?

Fra : Dan Andersen

Dato : 08-11-09 11:44

> [...]
> Ellers dækker forsikringen ikke.
> Bortset fra det - rigtig god fornøjelse

Mange tak - man hvad er de anerkendte mærker indenfor varevognsdæk?

Anerkendte mærker indefor varevognsdæk er det de samme mærker som indenfor
alle køretøjskategorier: Michellin, Pirelli, GoodYear, Continental, Fulda,
Nokia - jeg har sikker glemt nogle mærker.
Men prøv at gå ind på FDM´s hjemmeside og søg på dæktest.. Her kan du se
forskellene og se de mærker, der er gode..
Læg forøvrigt også mærke til, at det dækmærke, der det ene år er de bedste
det andet år er sunket lidt ned i den smalede vurdering. Så spørger man om
4 dæk til sin bil, så skal man spørge ind til dækmodel navnet. Ikke nok med,
at fx. Michellin er et godt mærke..
God jagtt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-09 18:47

> [...]
> dæk, så de skal helt sikkert skiftes hvis vi handler cv'en. Om ikke
> andet fordi vognen skal synes og tempo 100 godkendes.

u kan godt få den tempo 100 godkendt med disse ekstremt elendige dæk - de er
stemplet med de rigtige koder. Problemet er at de ikke kan holde og tro
mig - uanset godkendelse er det surt at stå 2 gange på samme ferietur med et
eksploderet dæk. Er det en Dethleff fra en forhandler synes i skal vride
armen om på ham og få ham til at skifte dækkene - om ikke gratis, så i hvert
fald til favørpris. JEG ville ikke i dag acceptere at få leveret en vogn med
disse dæk, der stort set er at betragte som affald!

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-11-09 16:56

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> gratis, så i hvert fald til favørpris. JEG ville ikke i dag acceptere
> at få leveret en vogn med disse dæk, der stort set er at betragte som

Bliver disse Matador dæk ikke ombyttet uden beregning?

Mvh Ebbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-11-09 09:13

"Ebbe Rasmussen" <harmoni@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Bliver disse Matador dæk ikke ombyttet uden beregning?

Mine blev ikke - de eksploderede begge på en tur til Italien og måtte
selvfølgeligt udskiftes. Min forhandler af Dethleff synes det var ærgerligt
men havde derudover ikke mere i posen og efter sigende var det holdningen
hos Dethleffimportøren. Bare ærgerligt - men bestemt også tankevækkende.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : hound

Dato : 08-11-09 11:02

On 8 Nov., 16:56, "Ebbe Rasmussen" <harm...@stofanet.dk> wrote:

> Bliver disse Matador dæk ikke ombyttet uden beregning?
>
> Mvh Ebbe- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det ville da være dejligt men cv er fra 2001 og jeg handler privat, så
jeg tror det ikke?

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-11-09 21:17

hound wrote:

> Det ville da være dejligt men cv er fra 2001 og jeg handler privat, så
> jeg tror det ikke?
Her er da lidt at begynde på:
http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=480553&submenuid=0&menuid=4726&AreaGuid=2285

mvh Ebbe

Fra : hound

Dato : 08-11-09 13:31

Det havde jo været dejligt med nye gratis dæk, men der sidder desværre
205/70-14 på og de er åbenbart ikke omfattet af tilbagekaldet.

Fra : SHA

Dato : 11-11-09 12:26

On 9 Nov., 09:13, Jan Bøgh <nospam@nowhere> wrote:
> [...]
Jeg har lige fået skiftet dæk på alle 3 vogne (1 Cabby + 2 LMC) og
valgte Michelin Agilis. Det er et 8 lags varevognsdæk.
Forhandleren begyndte med en pris på 1200 pr dæk men efter lidt
forhandling enedes vi om 800 kr.

Fra : hound

Dato : 12-11-09 03:29

On 11 Nov., 20:25, SHA <stee...@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> valgte Michelin Agilis. Det er et 8 lags varevognsdæk.
> Forhandleren begyndte med en pris på 1200 pr dæk men efter lidt

Det er også det dæk jeg går efter nu! Har dog lidt svært ved at finde
det til 800 kr. monteret/afballanceret....

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-09 22:26

> [...]
>skidt mærke- og modelmæssigt?
>
>Er der leverandører som har særlig gode priser så sådanne dæk?

Hvis man er på udkig efter hjul og dæk, kan jeg anbefale
www.campingvognshjul.com . Jeg har netop modtaget et reservehjul af mærket
KargoMax til min Adria512.