Anhængerstik?
Fra : Prikke

Dato : 18-10-09 10:49

Hej.

Vi har netop købt en ældre campingvogn (vores første!) og da jeg kørte
hjem, så jeg at bilen tågebaglygter blev tændte, når anhængerstikket
blev tilkoblet - er dette normalt?

m.v.h.
Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-09 18:33

Vi har netop købt en ældre campingvogn (vores første!) og da jeg kørte
hjem, så jeg at bilen tågebaglygter blev tændte, når anhængerstikket
blev tilkoblet - er dette normalt?

Tværtom. Jeg kan ikke tænde tågebaglyset når jeg har anhænger på.
Du skal nok have checket din cv eller bil

/karsten

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-10-09 18:53

> Hej.

> Vi har netop købt en ældre campingvogn (vores første!) og da jeg kørte
> hjem, så jeg at bilen tågebaglygter blev tændte, når anhængerstikket
> blev tilkoblet - er dette normalt?

Hej Per.

Ja det er meget normalt.

Det er fordi at dit stik kun er 7 polet,
1 /L Venstre blinklys
2 /54G Tågebaglys
3 /31 Stel
4 /R Højre blinklys
5 58 R Højre positions lys
6 /54 Stoplys
7 /58 L Venstre positions lys

Som du ser er ben 2 tågelyset og i gamle dage førte man konstant strøm til
cv ud på ben 2 da cver dengang ikke havde tågelygter.

Så du skal tjekke dit kabel og se om der er flere ledninger end de 7, og i
så fald skifte til et 13 polet Jaeger stik.

Er der kun de 7 ledninger skal du ændre dit stik på bilen så du får ført
tågelyset ned til ben 2.

http://www.lmc-klub.dk/teknik/el-diagram_13_pol_stik.pdf
ben 1 til 7 er de samme om det er 7 eller 13 polet.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jens

Dato : 24-10-09 21:23

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hilsen Jørgen
> Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
> Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg

Nej, det er ikke normal. Det "normale" er at campingvognens tågebaglygte
tænder da den er koblet til ben 2 i stikket og hvis bilen er en "tidligere
campingsvognsejer bil" så har den tidligere ejer af bilen nok haft ben 2 sat
til 12V da det i det 7 polede stik var det eneste der i gamle dage kunne
anvnedes til strøm til Lys m.v. i campingvognen.
At det er bilens tågebaglygte der tænder tyder på at der er noget "fusk" i
campingvognens ledningsføring frem til det 7-polede stik.

Prøv at skille stikket ad og kontroller at der ikke er "lus" mellem nogen af
ledningerne så der bliver sat strøm på ben 2 fra f.eks. ben 5 eller 7 der jo
er positionslys højre/venstre.

Ellers er Jørgens forslag med at skifte til et 13-pol stik godt hvis ellers
ledningsførringen i campingvognen er forberedt for det.

Det 13-polede stik blev indført ca. 1999

Mvh
Jens