Korsika 2010
Fra : Bent

Dato : 10-10-09 11:07

Vi kunne godt bruge lidt hjælp til vor planlægning af ferien 2010

Campingvogn med til Korsika ??

Vi kunne tænke os at tage campingvognen med til Korsika. Er det nogen der
har prøvet det ? Vi er interesseret i alle oplysninger omkring vejene til
campingpladserne, og er det til at køre med cv. på øen.

På forhånd tak Hilsen Bent

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-10-09 21:56

"Bent" <benttilst@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> har prøvet det ? Vi er interesseret i alle oplysninger omkring vejene til
> campingpladserne, og er det til at køre med cv. på øen.

Her kan du læse en beretning fra nogen, som har prøvet det:
http://www.bjarneandersen.net/Sommerferien%202004.htm

Kurt

Fra : Bent

Dato : 10-10-09 23:55

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> "Bent" <benttilst@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Her kan du læse en beretning fra nogen, som har prøvet det:
> http://www.bjarneandersen.net/Sommerferien%202004.htm
>
> Kurt
Tak skal du have Kurt bla. denne artikel er grund til mit indlæg her på
siden, efter at have læst alt hvad jeg mener at kunne finde her på nettet er
jeg ikke blevet meget klogere på om det er tilrådelig at kører med
campingvogn over hele øen.
Der mangler simpelhen information ang. vejforholdene.

Bent

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-10-09 00:55

> [...]
> campingvogn over hele øen.
> Der mangler simpelhen information ang. vejforholdene.

Ja, det kan jeg så ikke hjælpe med. Jeg mener dog, at jeg for en del år
siden læste en artikel i dcu bladet, hvor nogen var på camping på Korsika,
og som jeg husker det kørte de en del rundt. Umiddelbart ville det også være
lidt logik i, at hvor der ligger en plads - der kan man køre til
Prøv i øvrigt at google på camping + korsika, så får du også nogle link til
danske selskaber som udlejer ca og hytter på campingpladser på Korsika, så
det kan måske også være til lidt inspiration.

Kurt

Fra : Bent

Dato : 11-10-09 09:59

> [...]
> til danske selskaber som udlejer ca og hytter på campingpladser på
> Korsika, så det kan måske også være til lidt inspiration.

Tak Kurt. ja din betragtning ang. kørsel med cv har du helt ret i, men denne
ø er special da mange pladser kun kan køres til i bil ,og man så lejer
hytter, nogle campingpladser ligger f.eks oppe i bjergene og her forventer
jeg det er meget svært at kører op.
Ang. internette har du også ret men det er ikke til meget hjælp, for alt det
jeg har kunnet finde handler meget lidt vedrørende kørsel med cv. på øen,
men mest kørsel med solo bil, og det er jo ikke lige det jeg søger
Men igen mange TAK

Bent>

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-10-09 10:19

> [...]
> det jeg har kunnet finde handler meget lidt vedrørende kørsel med cv. på
> øen, men mest kørsel med solo bil, og det er jo ikke lige det jeg søger

Måske kan du se noget ud af google earth?

--
Per

Fra : Ped

Dato : 12-10-09 11:18

Bent skrev:
> [...]
> der har prøvet det ? Vi er interesseret i alle oplysninger omkring
> vejene til campingpladserne, og er det til at køre med cv. på øen.

Her nedenfor er hvad jeg tidlige i år svarede på et andet spørgsmål om
Korsika. Og ja, du kan godt tage campingvogn med, men hold dig til
hovedfærdselsårerne. Vejene i det indre af øen og mange steder langs
vestkysten er helt ufatteligt smalle, snoede og ujævne, selv for en
motorcyklist! Her er også et par billeder:

http://dbhome.dk/pedmail/feriebilleder_2004.htm

--------------------------
Der findes mange færgeruter fra Italien og Frankrig til Korsika - nok
mindst en halv snes. Nogle er helt almindelige færger, andre er
hurtigfærger. Jeg sejlede (med min motorcykel) med dette selskab i 2004:

http://www.corsica-ferries.co.uk/

Du kan kombinere, så du kan tage til Korsika fra Italien (f.eks. fra
Livorno) og så lande i Frankrig på vejen hjem. Jeg husker, at jeg syntes
billetten var relativt billig. Du kan booke i forvejen via internettet,
men du behøver det ikke, medmindre du kommer midt i højsæsonen.
Kapaciteten er enorm (det var den i hvert fald i 2004), og færgerne jeg
sejlede med var måske 15% belagt.

Jeg boede på to forskellige campingpladser (husker ikke længere hvilke)
som jeg fandt via ADAC's Camping Führer. Begge var udmærkede og skilte
sig ikke ud fra gennemsnittet på nogen måde.

En ting der overraskede mig lidt var, at selvom det er en ø af begrænset
størrelse, så skal man ikke undervurdere afstandene. De små veje i det
indre af øen er ofte så smalle og snoede, at man selv på motorcykel må
regne med en gennemsnitsfart på ned til 40 km/t!

Et sted i et vejkryds blev jeg stoppet at to unge i hvide kitler med
fine navneskilte og et skrivebrædt. De så meget officielle ud, men det
det gik ud på var at narre penge fra folk ved at foregive, at man til
gengæld for en (meget dårlig) farvekopi af et eller andet på udenlandsk
kunne hjælpe nogle børn ved at betale 20 euro. Heldigvis blev deres
opmærksomhed afledt af en anden trafikant, så jeg så mit snit til at
stikke af.

Jeg så ikke skudhuller i de fransksprogede vejskilte, som man ellers
ofte har set på billeder - i stedet var de tit malet over med grafitti!

God tur

Jens L. Pedersen
GPZ 1100 + telt og trangia

Fra : Bent

Dato : 12-10-09 12:51

"Ped" <gpz1100abs@fjerndette.gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg så ikke skudhuller i de fransksprogede vejskilte, som man ellers ofte
> har set på billeder - i stedet var de tit malet over med grafitti!

Mange tak Jens det nogle af disse oplysninger jeg savner, vil du være venlig
at svare mig på hvilke veje jeg skal holde mig fra, da jeg jo har
campingvogn med,
På landkort er der jo de røde veje (hovedveje) er der problemer med at kører
på disse, jeg har set at der er stigninger på op til 11% men det er intet
problem. jeg ved ikke hvor stor stigning vi kan tage, men vi har været i 18%
uden problemer.
Jeg glæder mig til svar fra dig for så vil jeg begynde at planlægge ud fra
disse oplysninger jeg har fået.

Bent

Fra : Ped

Dato : 12-10-09 14:58

Bent skrev:

> [...]
> har været i 18% uden problemer.
> Jeg glæder mig til svar fra dig for så vil jeg begynde at planlægge ud

På det kort jeg har over Korsika (italiensk Euro Cart 1:200.000) er der
både brede røde og smalle røde, og så er der de gule og de hvide. De
sidste to ville jeg nok holde mig fra, i hvert fald med campingvogn. De
brede røde svarer (efter hukommelsen) til en god, dansk hovedvej, og de
smalle røde til en dansk bivej, dog betydeligt mere snoet og nogle
steder meget ujævn. F.eks. er vejen, som går fra nord til syd gennem den
centrale del af øen på mit kort en af de smalle røde fra Viva og sydpå,
og det tog det meste af en dagsrejse på motorcykel at tilbagelægge den
strækning. Vejen fra Bastia i nordøst, langs østkysten ned til Bonifacio
og videre mod nordvest til Sartene og Ajaccio er udmærket vej, og der
turde jeg godt køre med campingvogn. Vejen fra Bastia i nordøst tværs
over øen til Calvi går også en del af vejen i bjergterræn og er meget
snoet. Jeg tror godt det kan lade sig gøre med campingvogn - også på de
smalle røde - men det kræver tålmodighed, tungen lige i munden og is i
maven. Men jeg så også campingvogne på campingpladserne, så selvfølgelig
kan det lade sig gøre.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Bent

Dato : 13-10-09 08:40

> [...]
> kræver tålmodighed, tungen lige i munden og is i maven. Men jeg så også
> campingvogne på campingpladserne, så selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Tak Jens ud fra dine oplysninger tør vi godt tage vognen med til øen, så vil
vi så småt begynde planlægningen

Bent