Hvad skal den koste... Brugt Campingvogn..
Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 15-09-09 17:41

Hej NG

Min kone og jeg vil gerne have en CV (ihverfald prøve campinglivet
lidt.) og har derfor luret lidt på at købe en billig vogn til at begynde
med.
Det nævnte jeg overfor en kammerat, det viste sig at han tilsyneladende
gerne vil sælge sin CV. Men hvad skal jeg byde på den?

Det er en Wilk 520 (tror jeg) fra 86 el. 87. Den er i ok stand, der er
et nyere Isabella Capri fortelt med.

Jeg har desværre ikke nogle billeder at vise. Men som sagt den er ok
holdt (middelstand) og står med plader på og inkl omtalte fortelt.

Er der nogen som tør byde på hvad bør den ca. koste? Så jeg ikke tager
r.... på min kammerat eller mig selv?

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : Rune Riis-Larsen

Dato : 15-09-09 18:19

I så fald vognen er i god stand og forteltet ligeså vil jeg sige lige
omkring 20.000,-
Jeg forudsætter også at der følger udstyr med, eks. gasflasker mv. så man
kan komme igang med det samme.

Det er svært at give en rimmelig pris uden at have set vognen.

Mvh.

Rune

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 15-09-09 18:57

Rune Riis-Larsen skrev:
> [...]
> man kan komme igang med det samme.
>
> Det er svært at give en rimmelig pris uden at have set vognen.

Har fået lidt billeder-
http://cv.bergenstoff.dk/#2.0

Fra : S.B.

Dato : 18-09-09 17:13

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse

> Har fået lidt billeder-
> http://cv.bergenstoff.dk/#2.0

Det der er en Wilk F 500 efter min overbevisning
20 - 22.000 er en fair pris for sådan en
selvf. alt efter hvad der følger med.
er forteltet rådden eller meget gammel træk noget fra, er det forholdsvis
nyt, læg lidt til
er der borde, stole, gulvtæppe til fortelt, lamper, service osv med, så
måske omkring 25K

Hvor gamle er dækkene der sidder på den? Personligt vil jeg ikke køre med
nogen der er over 6 år, risiko for de er rådne - står på dækket hvad år det
er produceret.
Kig efter det er varevognsdæk, sidder der almindelige personvognsdæk på dem
skal de skiftes.
Smid den efter bilen og kør en tur med den, kontroller at den kan bremse,
lav nogle bløde sving med den og se at den retter sig op ret hurtigt, bliver
den ved med at woble, så skal der nye støddæmpere på.
Når du er i gang, så stik poten op i den alko kobling der sidder foran, og
mærk om bremseklodserne i den er slidte, er de meget hule, eller flugter de
med resten oppe i hullet når de røde håndtag er lagt vandret, så har den
mistet effekten som slingerbremse.
Tag fat øverst i hjulet og skub/træk i det, kan det give sig er hjullejerne
ved at være modne til en udskiftning

kontroller at lys, vand, varme, toilet og køleskab virker

Åben vinduer og tagluger - kontroller de kan holde sig åbne i de forskellige
indstillinger

Alligevel skal den skal stadig synes, fugttestes og gastrykkes
at bruge lækagespray er godt til at finde utætheder, men ingen der siger der
ikke opstår en ny om 14 dage, ved en gastest sætter man lidt mere tryk på
end der er i gasflasken, kan det holde til det, kan det også holde et år
mere med den alm. gasflaske.

Ved godt det ikke er en ny vogn, men visse ting bør virke, så slidmærker og
andet der bærer præg af at være brugt, det kan man ikke rigtig tillade sig
at trække noget fra i pris.
Men på den anden side - er der for mange fejl ved den, så kan det hurtigt
blive en dyr vogn inden der er oppe på et forventet niveau hvor man kan
bruge den og være glad for den

Søren

Fra : Jens

Dato : 20-09-09 15:29

<klip>
> Kig efter det er varevognsdæk, sidder der almindelige personvognsdæk på
> dem skal de skiftes.
<klip>

Hvorfor skal dækkene skiftes hvis det ikke er varevognsdæk?

Der sidder da almindelige bildæk på de allerfleste nye campingvogne! Hvis
bare dækket belastningsevne er stor nok til campingvognens vægt er det vel
OK?

Ellers må jeg da skynde mig at skifte dæk på min egen CV.

/jens

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 12:31

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> OK?
>
> Ellers må jeg da skynde mig at skifte dæk på min egen CV.

Der er extrem stor forskel på at køre med alm personvogns dæk også varevogns
dæk

Da jeg købte min CV ved de gamle sad der også alm personvogns dæk på den
som jeg ret hurtig udskiftede med varevogns

Med de alm person vognsdæk hoppede og dansede CVen ved motorvejs
hastigheder dvs. 80-90kmt ligesom lastbilerne
Med varevogns dæk har jeg taget mig selv i at køre 110kmt uden det mindste
slinger eller hoppen og det er enda med en CV med en total vægt på kun
900kg .. Er sikker på at det ville være meget mere tydeligt med en tungere
vogn

Inden nogen pisser af over at jeg har kørt 110kmt med CV efter så skal det
lige indskydes at jeg altså køre i en bil der vejer 2600kg

Fra : Per H

Dato : 15-09-09 18:28

On Tue, 15 Sep 2009 18:40:52 +0200, Thore Jensen Bergenstoff
<crap@bergenstoff.dk> wrote:

> [...]
>holdt (middelstand) og står med plader på og inkl omtalte fortelt.
>
>Er der nogen som tør byde på hvad bør den ca. koste? Så jeg ikke tager

Du skal jo til syn med den ved ejerskifte,
Har du undersøgt den for fugt?
Hvad med gastest?

Jeg har selv en wilk 500 de luxe. fra 88, og er extrem glad for den.
Wilk er jo kent for tysk kvalitet, i den dyre ende.
Som anden har skrevet, så tjek for borde og stole, da de ikke er så
billigt endda. Jeg vil tro at ca. 20.000 kr er rimeligt.

per

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 15-09-09 18:37

Per H skrev:
> On Tue, 15 Sep 2009 18:40:52 +0200, Thore Jensen Bergenstoff
> <crap@bergenstoff.dk> wrote:
>

> Du skal jo til syn med den ved ejerskifte,
Ja, den er jeg med på.. mindre problem, det skal jeg nok klare..

> Har du undersøgt den for fugt?
God pointe, har specielt skal jeg kigge..

> Hvad med gastest?
Hmm.. hvordan er reglerne for det?

M.v.h.
Thore Jensen Bergenstoff

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-09-09 19:32

> Hmm.. hvordan er reglerne for det?

Der anbefales gastest hvert andet år. Der er ingen regler.

Få så meget med i prisen så muligt. Det koster kassen at komme i gang med at
campere. Husk ingenting må veje noget.

Overvej om det er en campingvogn uden toilet du vil have. Der er i 10.000
vis af brugte campingvogne på markedet, du hænger på den lige så snart du
har købt den, og den kan være svær at komme af med igen.

Uden campingvogn at bytte med står du meget bedre i en forhandlingssituation
ved en forhandler, hvis du vil købe en campingvogn der.

--
Per

Fra : Per H

Dato : 15-09-09 21:30

On Tue, 15 Sep 2009 19:37:10 +0200, Thore Jensen Bergenstoff
<crap@bergenstoff.dk> wrote:

>God pointe, har specielt skal jeg kigge..

omkring vinduer, og inde i højskabet er der noget gas udtræk, hvor der
kan komme fugt ind, hvis der er urætheder, også pladesamlinger inde i
loft og på vægge må ikke være skjoldet,

Men problemet er jo egentlig ikke så stort, da det jo ikke er 100. 000
kr du giver for den.

bare den ikke lugter klam/fugtig,

Hvad er der egentlig af varmekilde.?

>Hmm.. hvordan er reglerne for det?
ingen. det er kun for din egen skyld, den koster ikke alverden.
du kan selv tjekke den gummi gasledning der er ude foran i gaskassen.
Inde i vognen har du ingen mulighed for selvtest.

per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-09-09 23:07

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i meddelelsen

> God pointe, har specielt skal jeg kigge..

tag fat i manøvrehåndtagene - det er de håndtag du vil trække campingvognen
i, når du skal trække den rundt på plads. De må ikke sidde løse
overhovedet - træk hårdt i dem! De er skruet ind i et stykke træ bag den
synlige plade, og sidder den løs er det som regel et godt tegn på at træet
inde bag ved pladen er fugtigt.

Derudover kan du måle på udsatte med en måler til få penge fra Harald
Nyborg.

--
Per

Fra : Per H

Dato : 16-09-09 06:20

On Wed, 16 Sep 2009 00:06:43 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>
>tag fat i manøvrehåndtagene - det er de håndtag du vil trække campingvognen
>i, når du skal trække den rundt på plads. De må ikke sidde løse

Det vil jeg så fraråde, For du kan komme til at rive dem ud af
campingvognen. Og så er den da først ødelagt.

per

Fra : Simsalabim

Dato : 16-09-09 08:04

Det er bare vigtigt at den ikke lugter af mug for det slipper du ikke af
med. Ellers følg din mavefornemmelse. Som tidligere sagt er det også en
kæmpe fordel at få så meget tilbehør med som muligt. der ryger hurtigt
10.000 til det løse inden man har set sig om.
Desuden er der også tusindvis af andre brugte, så hvis din ven vil have mere
end du vil ofre så tag en rundtur i campingcentrene.
Gastest....Hmm. Man kan købe markeringsspray på dåse og teste selv.
Skift evt.flaskeslangen, der er stemplet årstal på den og tjek rørene som
ikke må være rustne. Tjek gasvarmen at aftrækket er tæt og der ikke er
tilstoppelse.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-09-09 09:31

"Simsalabim" <carsten1962@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er bare vigtigt at den ikke lugter af mug for det slipper du ikke af
> med.

Men manglende lugt indikerer ikke nødvendigvis en fugtfri vogn.

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-09-09 09:30

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det vil jeg så fraråde, For du kan komme til at rive dem ud af
> campingvognen. Og så er den da først ødelagt.

Hvis du kan rive håndtagene af ved at bruge dem til det de er beregnet til,
så har campingvognen været færdig længe.

--
Per

Fra : Per H

Dato : 16-09-09 18:12

On Wed, 16 Sep 2009 10:30:19 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Hvis du kan rive håndtagene af ved at bruge dem til det de er beregnet til,
>så har campingvognen været færdig længe.

sikkert, men man må jo ikke gøre skade på noget i forbindelse med
undersøgelse. Jeg har flået et håndtag af en CV. Han spørger sikkert
aldrig om hjælp mere :-/

per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-09-09 11:28

> sikkert, men man må jo ikke gøre skade på noget i forbindelse med
> undersøgelse. Jeg har flået et håndtag af en CV. Han spørger sikkert
> aldrig om hjælp mere :-/

Det rejser nærmere spørgsmålet - tør man hjælpe, når der er nogen der skal
have skubbet en campingvogn på plads på en campingplads? Hvem førte
campingvognen, da den ramte træet?

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-09 11:58

> Det rejser nærmere spørgsmålet - tør man hjælpe, når der er nogen der skal
> have skubbet en campingvogn på plads på en campingplads? Hvem førte
> campingvognen, da den ramte træet?

Nu plejer jeg ikke at skubbe så hårdt at træer jeg eventuelt rammer, tager
skade. Men jeg vil tro at CV-ejeren er den som står med aben.

/karsten

Fra : Jens

Dato : 20-09-09 15:35

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

> Nu plejer jeg ikke at skubbe så hårdt at træer jeg eventuelt rammer, tager
> skade. Men jeg vil tro at CV-ejeren er den som står med aben.
>
> /karsten

Nej, men det kunne campingvognen jo godt gøre!

Jeg var ved at købe en brugt CV af en privat og handlen var betinget af at
den kunne bestå en fugttest. Det kunne den ikke - der var fugt i bagenden i
den ene side fordi teltskinnen var gået løs. Ejeren indrømmede at han havde
ramt et træ ved bugsering på en campingplads sommeren inden - han var
overrasket over at dette lille puf den havde fået havde ødelagt så meget.

/jens

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-09-09 17:22

> Hvorfor skal dækkene skiftes hvis det ikke er varevognsdæk?

Det skal de heller ikke nødvendigvis.

> Der sidder da almindelige bildæk på de allerfleste nye campingvogne!

Nja. Se nedenfor.

> Hvis bare dækket belastningsevne er stor nok til campingvognens vægt er
> det vel OK?

Ja. Altså totalvægten. Men de fleste nyere vogne i "normal størrelse" er
så tunge, at alm. personvogsdæk ikke er nok.

Og så er der også det sikkerhedsmæssige i det - hellere køre på
varevognsdæk der griner af belastningen, end lovlige personvognsdæk der
ligger lige på grænsen og "puster og stønner" for at holde på vejret når
det hopper og danser lidt ned igennem lorte-Belgien

Blot min mening om sagen - ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed.

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-09-09 22:16

> tror de fleste biler med den vægt kører med varevognshjul samtidig med
> skal man tænke på - at i et sving bliver belastningen væsentlig højere,
> og her er kun 1 hjul til at tage den ekstra vægt.

Enig.

> Der ud over er de
> noget stivere og dermed mere behagelig at køre med, gennem
> "lorte-Belgien"

Heelt enig Jeg har ihvertfald ikke fortrudt de 8-lags cargodæk vi fik
monteret på vores Knaus - ok der skulle så heller ikke så meget til at
forbedre når man tænker på det var Matador de afløste.. gys :-/

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-09-09 11:52

> Jeg læste S.B.s indlæg som om det var forbudt at bruge andet end
> varevognsdæk - det var kun det jeg spurget til.

I så fald er svaret: Det er ikke forbudt (så længe belastningsindexet er
overholdt).

> PS: Belastningen på bilens dæk bliver vel også højere i den ene side når
> DEN drejer

Ja, men på en bil har du som regel 2 hjul i hver side, hvor de fleste
mindre vogne kun har 1.

Hvis du overholder belastningsindexet er det helt fint - jeg sover bare
bedre med lidt flere livremme og seler omkring livet

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-09-09 14:20

> Inden nogen pisser af over at jeg har kørt 110kmt med CV efter

Hvorfor skulle nogen pisses af over det? Det sker da jævnligt - højere
fart er heller ej sjældent syd for grænsen. Det er kun de kristne hellige
der får dårlig mave af alt over 80

> så skal
> det lige indskydes at jeg altså køre i en bil der vejer 2600kg

Har så absolut iiiiiiiiintet med sagen at gøre - du ryger stadig rundt
hvis CV'en vælger det.

Bortset fra det - hvilken Nissan Terrano model (så vidt jeg husker er det
sådan en du har) er det du har? En 2,7D fra 92 vejer kun 1750kg ud fra de
data jeg husker og har tjekket op på.

Fra : jemi

Dato : 08-10-09 18:08

Hej Thore

Vil tro i omegnen af mellem kr. 2,000 til kr. 10,000. Selv har vi lige købt
en brugt LMC 480 Siesta fra 1988 til kr. 5,000.- hvor der også medfulgte et
nyere Isabelle Capri fortelt komplet med stålstænger, pløkke etc. Desuden
medfulgte en halvfuld 11 kilos gasflaske, komplet køkkenudstyr med gryder,
potter, pander, knive, tallerkener, kaffemaskine, el-kogekedel, toiletspand
med håndpumpe, reservehjul.

Lad være med at købe gennem en campingforhandler, hvor du ej heller får
noget tilbehør i tilgift, det bliver hurtigt for dyrt og der er ej heller de
mange tilbud at hente i Den Blå Avis. Vi kørte rundt og så de mange brugte
campingvogne der stod i haver og på marker med et prisskilt i vinduet. Du må
så nok regne med enkelte fugtskader til en vogn i den prisklasse, men vores
er tæt - vi har lige været en uge på Bornholm med den.

Håber I får vognen til en fornuftig penge

Bedste hilsner fra

Michael S..