Installation af "tar.tar"-program til Linu~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-11-09 15:00

Jeg har en programfil der hedder "firefox-3.5.5.tar.tar" til Linux. Hvordan
bærer jeg mig ad med at installere den i Ubuntu 9.10?

Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-11-09 15:09

On Fri, 13 Nov 2009 14:59:45 +0100, Claus wrote:

> Jeg har en programfil der hedder "firefox-3.5.5.tar.tar" til Linux. Hvordan
> bærer jeg mig ad med at installere den i Ubuntu 9.10?

Eftersom Firefox 3.5.5 allerede findes i Ubuntu 9.10
(http://packages.ubuntu.com/karmic/firefox) er den nemmeste og bedste
måde at installere pakken firefox via pakkesystemet, f.eks. med Synaptic
(det grafiske pakkehåndteringsværktøj) eller aptitude (på
kommandolinien).

Det lyder lidt sjovt at den fil du har hedder .tar.tar - der er ikke
rigtigt grund til at rulle et tar-arkiv ind i et tar-arkiv - men det kan
jo være filnavnet bare er misvisende.

Hvis du dobbeltklikker på filen får du den op i Fileroller, som kan vise
indholdet og pakke ud - eller hvis du foretrækker kommandolinien kan
"tar tvf filnavn" vise dig indholdet, "tar xvf filnavn" pakke den ud.
Hvis filen er pakket med gzip skal du smide et 'z' ind i listen af
options for at få tar til at gunzip'e.

Endelig kan "file filnavn" være praktisk til at lure hvad en fil
egentlig indeholder.

Mvh.

Adam

--
"But after all, who is? At least in our case - no one Adam Sjøgren
is such a great musician. But we are stubborn." asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 13-11-09 18:46

Den Fri, 13 Nov 2009 15:08:32 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> Det lyder lidt sjovt at den fil du har hedder .tar.tar - der er ikke
> rigtigt grund til at rulle et tar-arkiv ind i et tar-arkiv - men det kan

Der var en ældre version af enten Netscape eller IE der lavede det
nummer når man downloadede en gz. Eller måske problemet var flere
punktummer i filnavnet.

Men hvem pokker bruger IE 4 eller Netscape 4.7 (det var deromkring
jeg mindes fejlen) til at downloade nutildags?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-09 20:48

Adam Sjøgren skrev:

> Det lyder lidt sjovt at den fil du har hedder .tar.tar - der er ikke
> rigtigt grund til at rulle et tar-arkiv ind i et tar-arkiv - men det kan
> jo være filnavnet bare er misvisende.

Det er vist noget Internet Explorer finder på en gang i mellem.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-11-09 20:51

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er vist noget Internet Explorer finder på en gang i mellem.

Jeg synets også jeg har oplevet det, så det kan ikke kun være IE.

Fra : Søren A Christensen

Dato : 13-11-09 17:46

Claus E Beyer wrote:
> Jeg har en programfil der hedder "firefox-3.5.5.tar.tar" til Linux. Hvordan
> bærer jeg mig ad med at installere den i Ubuntu 9.10?
>
> Claus

Hej Claus

Der er meget sjældent nogen god grund til at "almindelige brugere"
skal installere .tar eller .bin pakker i Ubuntu - alt hvad du har brug
for ligger normalt i pakke-reposiroriet ....

Den nemmeste måde i Ubuntu 9.10 at installere manglende programmer er
ved at bruge "Ubuntu Software center" som du finder i bunden af
applikations-dropdown menuen (hedder måske programmer på dansk ?).

Derinde vælger du "Get free softwate" -> "Internet" og endelig "Firefox
web browser". Hvis der er et lille grønt hak på ikonet, er den allerede
installeret, og så skal du måske bare køre Update-manager for at få den
opdateret til nyeste (fra System -> Administartion -> Update-manager".

At installere programmer uden om pakke-manageren er at bede om at få
problemer med versioner af alt muligt i Ubuntu.

/Søren