Synkronisere mappe(r) via FTP?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-11-09 08:08

Jeg er ikke helt tryg ved Ubuntu One - jeg synes jeg har for lidt kontrol
med hvad der sker. Så jeg tænkte jeg ville lave et script der, fx. en
gang i timen, synkroniserer en lokal mappe med en mappe hos min ISP, via
FTP.

Men jeg kan sgu' ikke lige gennemskue hvordan jeg gør det. Jeg havde
tænkt at bruge programmet 'ftp', og det er (måske) oplagt at bruge
kommandoen 'newer' til at kopiere filerne - men jeg kan ikke gennemskue
hvordan jeg tackler undermapper.

Er der en der har lavet noget tilsvarende, jeg må hente "inspiration"
fra?

Eller er det med scripts at gå over åen efter vand? Findes der et nemt
lille synkroniseringsprogram, der kan kan klare opgaven?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 13-11-09 09:14

Thomas Jensen skrev:

> Eller er det med scripts at gå over åen efter vand? Findes der et
> nemt lille synkroniseringsprogram, der kan kan klare opgaven?

Jeg antager at du med »FTP« ikke mener den gamle, usikre protokol, men
bare filoverførsel generelt.

Hvis du udelukkende vil synkronisere, så er »rsync« et glimrende valg.

Hvis du gerne vil have sikkerhedskopiering med i købet, når du
alligevel går i gang, så kan jeg anbefale dig at overveje »rsnapshot«.

God fornøjelse,

Jacob
--
»men problemet med diktatur er jo, at jeg ikke har tid til
at gå og være diktator. ;)« -- Rune Bolding Broberg

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-11-09 10:30

Den Fri, 13 Nov 2009 09:14:10 +0100 skrev Jacob Sparre Andersen:

> Jeg antager at du med »FTP« ikke mener den gamle, usikre protokol, men
> bare filoverførsel generelt.
>
> Hvis du udelukkende vil synkronisere, så er »rsync« et glimrende valg.

Nej, jeg mener FTP. rsync skal være installeret på begge maskiner,
hvilket jeg stærkt tvivler det er hos min ISP.

Men jeg kom lige til at se at openssh også indeholder en sftp-klient. Jeg
har ikke fået kigget nærmere på det endnu, men det er måske et alternativ.

> Hvis du gerne vil have sikkerhedskopiering med i købet, når du alligevel
> går i gang, så kan jeg anbefale dig at overveje »rsnapshot«.
>
> God fornøjelse,

Tak. Men nej, det er ikke backup jeg er ude efter. Jeg vil gerne have en
kopi af en lokal mappe liggende på nettet. Jeg tænkte at den kunne holdes
opdateret med et script der køres hver time eller noget.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-11-09 10:44

Thomas Jensen skrev:

> Jeg vil gerne have en kopi af en lokal mappe liggende på nettet.
> Jeg tænkte at den kunne holdes opdateret med et script der køres
> hver time eller noget.

Det lyder som noget Dropbox kan klare helt automatisk:

· https://www.dropbox.com/

Der er som udgangspunkt 2 GB lagerplads. Hvis du benytter linket
i min ~/.signature til at åbne en konto, får både du og jeg 250 MB
extra lagerplads.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
https://www.dropbox.com/referrals/NTEyMzU2NDk

Fra : Steen Thomassen

Dato : 13-11-09 10:59

Thomas Jensen wrote:
> [...]
>
> Eller er det med scripts at gå over åen efter vand? Findes der et nemt
> lille synkroniseringsprogram, der kan kan klare opgaven?

Jeg bruger sitecopy til at synkroniseret mit website fra/til min
master-kopi - sitecopy findes som pakke i ubuntu.

Mvh
Steen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 13-11-09 12:38

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> Det lyder som noget Dropbox kan klare helt automatisk:

nu klippede du det vigtige i den oprindelige artikel væk, men Dropbox er
ikke fundementalt anderledes end UbuntuOne.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"The crow... the crow said don't look!" - Eric

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-11-09 12:42

Allan Willems Jørgensen skrev:

> nu klippede du det vigtige i den oprindelige artikel væk,

Det kommer vel an på hvad jeg ønskede at kommunikere…

> men Dropbox er ikke fundementalt anderledes end UbuntuOne.

Det kan jeg godt se nu, men jeg havde ikke hørt om UbuntuOne før.

Mvh,

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-11-09 14:56

Den Fri, 13 Nov 2009 10:59:27 +0100 skrev Steen Thomassen:

> Jeg bruger sitecopy til at synkroniseret mit website fra/til min
> master-kopi - sitecopy findes som pakke i ubuntu.

Det ser rigtig fint ud! Det må ku' bruges. Takker!

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-09 21:40

Thomas Jensen wrote:

> [...]
>
> Eller er det med scripts at gå over åen efter vand? Findes der et nemt
> lille synkroniseringsprogram, der kan kan klare opgaven?

Jeg har brugt mirror kommandoen i lftp, for eksempel

lftp -u uid,pwd -e "mirror --reverse --delete \
--only-newer --verbose local-dir remote-dir; quit" <ftp-server>

Remote-dir bliver synkroniseret med local-dir (nye og ændrede filer
kopieres, og filer der er slettet på local-dir bliver også slettet på
remote-dir på FTP serveren).

--
Jesper Lund