Android og iCal og ssh
Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 10:06

Har købt en 'tattoo' og undrer mig over at der ikke er en ical kalender
i den.

Er der nogen som kender een?

Ligeledes undrer det mig også at der ikke er en ssh klient. Der findes
en connectbot i android market, men den virker ikke til android 1.6/tattoo.

Er der nogen som kender een?

/Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-09 11:55

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Har købt en 'tattoo' og undrer mig over at der ikke er en ical kalender
> i den.

iCal [som du skriver i emnelinien] findes kun i MacOS X og på iPhone [og
iPod Touch]. Det er nemlig et Apple-program.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 12:21

> iCal [som du skriver i emnelinien] findes kun i MacOS X og på iPhone [og
> iPod Touch]. Det er nemlig et Apple-program.

Njaaa, iCal er mere en protocol som kan anvendes af kalendere, som
f.eks. Sunbird (http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/).

iCal kalenderen i Iphone er desværre en 'read only' kalender.

/Jan

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-11-09 12:40

Jan Birk wrote:

> iCal kalenderen i Iphone er desværre en 'read only' kalender.

Uhm, nej. Eller vil du uddybe det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 12:50

Peter Farsinsen wrote:

> Uhm, nej. Eller vil du uddybe det?

Kan du abonnere på en ical kalender/fil fra en given URL og både læse og
skrive?

Sælgeren påstod at den kun kunne læses og kun med den nyeste Iphone
version. (Derfor valgte jeg en Tattoo - som jeg naivt troede havde iCal
support som en selvfølge).

Men det er måske ikke sandt?

/Jan

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-11-09 12:59

Jan Birk wrote:

> Kan du abonnere på en ical kalender/fil fra en given URL og både læse og
> skrive?

Nej, du kan kun læse. iCal på en Mac kan skrive *.ics filer - derfor
forvirringen ;)

> Sælgeren påstod at den kun kunne læses og kun med den nyeste Iphone
> version. (Derfor valgte jeg en Tattoo - som jeg naivt troede havde iCal
> support som en selvfølge).

Det er også rigtigt nok. iCal på iPhone kan kun skrive i CalDav/Exchange
kalendere.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-09 13:04

> [...]

> Sælgeren påstod at den kun kunne læses og kun med den nyeste Iphone
> version. (Derfor valgte jeg en Tattoo - som jeg naivt troede havde iCal

Det var ikke sandt:

<http://arstechnica.com/apple/news/2009/07/sharing-calendars-with-google
-calendar-ical-and-the-iphone.ars>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 14:51

> Det var ikke sandt:
>
> <http://arstechnica.com/apple/news/2009/07/sharing-calendars-with-google
> -calendar-ical-and-the-iphone.ars>

Njjaaa, som jeg læser artiklen, er det stadig sandt. Du kan sync'e en
ical fil med din google kalender og herfra sync'e til IPhone - og
Android iøvrigt. (Og her er vist et CalDAV/WebDAV problem med
brugernavn/password??)

Desværre går det ikke den anden vej, hvad jeg har kunne finde ud af.

Selvom det skulle lykkes via google, er det ikke hensigtsmæssigt at
skulle have sine kalendere på google.

Så med hensyn til iCal er det jeg efterlyser, en iCal klient ala Sunbird
som kan abonnere direkte på en iCal URLresurse.

/Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-09 15:55

Jan Birk <jan.birk@invalid.null> wrote:

> [...]
> brugernavn/password??)
>
> Desværre går det ikke den anden vej, hvad jeg har kunne finde ud af.

Ikke det jeg kan se. Jeg citerer:

=
With Google Calendar, publishing and sharing of calendars is much, much
simpler. You can publish as an .ics feed that other people (including
iCal and Microsoft Outlook users) can subscribe to as a standalone or
embedable HTML page or share a calendar with other Google Calendar
users.
Syncing with the iPhone

As of the 3.0 software, the iPhone and iPod touch can also sync in both
directions using the CalDAV protocol, as well as subscribe to published
..ics feeds.
=

Det lyder for mig som om du skal oprette kalenderen i Google Calendar og
gør den delelig med bestemte andre. Og derefter synkronisere med både
Men jeg har ingen erfaring med det.

> Selvom det skulle lykkes via google, er det ikke hensigtsmæssigt at
> skulle have sine kalendere på google.

Det har du ret i. Også Pocket Informant bruger dog Google Calendar til
synkronisering af kalendere [og ToodleDo til synkronisering af todos].
De er dog i dag i gang med en løsning så man kan synkronisere med sin
Mac eller Win direkte. Over WiFi og muligvis nettet, selv om det i givet
fald vil kræve at den pågældende maskine skal være tændt, at den er
port-forwardet i routeren - og at man har sin egen URL.

Sin Mac? Ja, jeg ved jo ikke hvad du benytter for maskine.

Pocket Informant tillader i øvrigt slet ikke »endnu« at man abonnerer på
en kalender, uden gennem Google Calendar, så den ville her ikke hjælpe
over for iCal på iPhone.

> Så med hensyn til iCal er det jeg efterlyser, en iCal klient ala Sunbird
> som kan abonnere direkte på en iCal URLresurse.

For mig virker de 2-3 forskellige brug af ordet »iCal« lidt forvirrende.
Som Mac-installation, som iPhone-installation og som noget mere
iCal-noget ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 16:07

Hej igen,

> For mig virker de 2-3 forskellige brug af ordet »iCal« lidt forvirrende.
> Som Mac-installation, som iPhone-installation og som noget mere
> iCal-noget ;-(.

Du har ret, det virker lidt rodet. I min optik taler jeg om:

http://en.wikipedia.org/wiki/ICalendar

Jeg er også meget forvirret og ikke speciel klog på 'via' ruten omkring
google.

Det burde vel være muligt at abonnere direkte på en iCal. Men, hvis det
ikke er, må vi vel prøve at få 'nogen' til at lave en kalender der kan,
ala Sunbird.

/Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-09 17:55

> [...]
>
> Det burde vel være muligt at abonnere direkte på en iCal. Men, hvis det
> ikke er, må vi vel prøve at få 'nogen' til at lave en kalender der kan,

Taler vi om 'på iPhone' så er det så absolut muligt at WebIS vil
implementere det i deres Pocket Informant.

Du kan spørge om det, eller stille forslag til det, her:

<http://feedback.webis.net/pages/16749-pocket-informant-for-iphone>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-09 12:55

> Njaaa, iCal er mere en protocol som kan anvendes af kalendere, som
> f.eks. Sunbird (http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/).

OK.

> iCal kalenderen i Iphone er desværre en 'read only' kalender.

Både og. iCal-kalenderen i iPhone [som stavningen er] kan naturligvis
også bruges til at indtaste ting med. Det der mangler er APIer i det
offentlige SDK så andre programmer kan tilgå den, herunder ændre i den
og tilføje aftaler og alarmer. Det ville også gøre det muligt for disse
programmer at gøre brug af MobileMe og Exchange Server faciliteter.

Personligt bruger jeg på min iPhone Pocket Informant fra WebIS, og den
må altså synkronisere gennem Google Calendar og ToodleDo. Det betyder
Push alarmer som ikke er lige så godt som det indbyggede system.

ToodleDo synkronisering? Endnu en mangel ved den indbyggede iCal. Ingen
understøtelse af tasks / todos - og selv om iCal til MacOS X har todos
er det på et ganske primitivt niveau.

<http://pocketinformant.com/products_info.php?p_id=pocketinformant_iphon
e>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-11-09 13:37

Jan Birk wrote:

> Njaaa, iCal er mere en protocol som kan anvendes af kalendere, som
> f.eks. Sunbird (http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/).

"iCal" er programmet.
Filformatet hedder "iCalendar" (RFC2445)
Der er en protokol, men den hedder iTIP/iMIP (RFC2446/RFC2447)

/Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-09 18:41

On Mon, 09 Nov 2009 16:07:11 +0100
> [...]

> Det burde vel være muligt at abonnere direkte på en iCal. Men, hvis det
> ikke er, må vi vel prøve at få 'nogen' til at lave en kalender der kan,
En full blown klient ala Sunbird er nok urealistisk, men en udvidelse
af den indbyggede kalender er absolut muligt.

Jeg er pt. igang med at implementere en udvidelse vha. caldav4j, men i
første omgang bliver den read-only, da kalenderen ikke er med i
Androids SDK, og samtidigt er baseret på lukkede API'er fra Google. Jeg
har dog fundet en løsning på at hente events til kalenderen, ved
simpelthen at skrive events direkte i kalenderens database (strukturen
for databasen er nemlig kendt) Jeg er sikker på, at HTC har anvendt
denne metode til Exchange Sync, da den nemlig også kun er i stand til
hente events og ændre i eksisterende events.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-11-09 17:45

On Tue, 10 Nov 2009 08:11:03 +0100
Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Naturligvis, desværre.

Jeg synes da ikke, den medleverede kalender, er så ringe endda

> Det lyder spændende. Sig til hvis jeg - og andre - kan hjælpe til.

Der kommer sikkert et tidspunkt, hvor jeg vil have det testet ex vitro.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen