Erfaringer med VDSL2
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-09 16:01

Hej

Nogen der har lidt erfaringer med VDSL som er begyndt at rulle ud i
landet (især fra Fullrate)?

Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvad i kørte af hastigheder før med
adsl2+ og hvad i så nu kører med VDSL2 samt hvad i evt har af
dæmpning?

Jeg har store forventninger til VDSL, men er lidt utryg med den router
som Fullrate levere som for utroligt meget kritik på Fullrate´s
brugerforum (for egne kunder)

Men da de er begyndt med 0kr kampagne for routeren må den vel snart
være kommet over de aller værste børnesygedomme....!?

Jeg har 18Mbit i download på ADSL2+ og forventer da at kunne køre 25
på vdsl stabilt!? ved samtidigt at få lidt mere i upload

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-09 00:35

Bjarke Hansen wrote:

> Jeg har store forventninger til VDSL, men er lidt utryg med den router
> som Fullrate levere som for utroligt meget kritik på Fullrate´s
> brugerforum (for egne kunder)

Du kan betale 10 kr/måned for bridge mode (aka "offentlig IP").

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-11-09 14:57

Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing news:dc72b2bb-
8317-45df-9880-2f3b17545f9d@k19g2000yqc.googlegroups.com:

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvad i kørte af hastigheder før med
> adsl2+ og hvad i så nu kører med VDSL2 samt hvad i evt har af

TDC VDSL 15/15Mbit over ca. 350Meter (teknikerens måleudstyr sagde 700, men
med jeg gætter mig til at der var lus på centralen, deraf det halve)

Dæmpningen lå lige på grænsen sagde han, men hastigheden er var været
stabil og matcher det købte.

Førhen kørte det hele dog på 4Mbit ADSL(1).

--
Bjarke Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-11-09 21:15

Bjarke Andersen skrev:
> TDC VDSL 15/15Mbit over ca. 350Meter (teknikerens måleudstyr sagde 700, men
> med jeg gætter mig til at der var lus på centralen, deraf det halve)

Tænker du kabelvej, eller blot afstanden på et kort, målt fra dig til
centralen via vejene?

Det er nemlig ikke altid kablerne følger den rute man tror.

- Chano Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-11-09 13:52

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> crashed Echelon writing

> Tænker du kabelvej, eller blot afstanden på et kort, målt fra dig til
> centralen via vejene?

Kabel vej.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-11-09 20:49

Bjarke Andersen skrev:
> Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> crashed Echelon writing

> Kabel vej.

De kabel testere jeg har set i drift, har ellers været ret præcise...

- Chano Andersen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-11-09 15:10

On 9 Nov., 20:49, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

> De kabel testere jeg har set i drift, har ellers været ret præcise...

Der er vel nød til at være en loop på centralen for at måle eller
hvordan?

Kan jo være der er fejl på forbindelsen så de 2 tråde går i 2
forskellige par, og den ene tråd fx går via en anden trækning.

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 09-11-09 23:22

>Kan jo være der er fejl på forbindelsen så de 2 tråde går i 2
>forskellige par, og den ene tråd fx går via en anden trækning.

Den praksis har jeg dog aldrig set praktiseret på den sjællandske side af
TDC.
Og de fleste fejlrettere vil med deres måleinstrumenter kunne afsløre dette.
Begge linier skal have samme længde når man måler dem ud.
Og især efter xDSL er kommet, er det blevet alfa og omega at denne faktor er
iorden.
En gammeldags telefonlinie skal nok humpe sig igennem på et "skævt" trådpar,
men den går slet ikke med xDSL teknologien.

Så jeg tror godt jeg tør afvise ovenstående påstand, endda uden at have målt
på din forbindelse.

Og mht loop på linie: Nej det er ikke en nødvendighed for at måle en
kabellængde.
Her træder fysikkens love ind og det er der instrumenter der er bygget op
efter.
Derfor !

Allan

Fra : Leif Neland

Dato : 10-11-09 09:16

Allan S. Olsen skrev:

> Den praksis har jeg dog aldrig set praktiseret på den sjællandske side af
> TDC.

Som nødløsning brugte vores tdc-reparatør at bruge en leder fra hvert
sit par i det samme kabel; den anden leder i begge par var knækket. Det
blev målt til 2 m inde under et betongulv, der var kommet til ved en
tilbygning.

Det blev dog kun brugt i 14-dages tid, til der blev trukket et nyt
overjordisk kabel.

> Og mht loop på linie: Nej det er ikke en nødvendighed for at måle en
> kabellængde.
> Her træder fysikkens love ind og det er der instrumenter der er bygget op
> efter.

Og det er ikke noget nyt; jeg husker fra engang i '60erne der var en
fejl på kablet. KTAS kom, satte en tester på, aflæste et tal, og gik så
igang med at grave et hul 124m væk fra testeren. Der var kablet blevet
beskadiet af en gnaver.

Leif

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-11-09 07:46

On 5 Nov., 00:00, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har 18Mbit i download på ADSL2+ og forventer da at kunne køre 25
> på vdsl stabilt!? ved samtidigt at få lidt mere i upload

Ja kom dagen hvor jeg blev konvatereret til VDSL...

Nu kører linien da:
Connection Speed    25598 kbps    2303 kbps

med 8/8db i margen... Det skulle vel være nok for stabil
forbindelsen.. Men det ved jeg af naturlige årsager ikke endnu.... Men
man for i hvertfald noget mere ud af telefonledningen med VDSL2 ser
det ud til.

Fra : Mikkel U.

Dato : 10-11-09 18:09

On 10-11-2009 15:45, Bjarke Hansen wrote:

> Ja kom dagen hvor jeg blev konvatereret til VDSL...
>
> Nu kører linien da:
> Connection Speed    25598 kbps    2303 kbps

Mange mennesker misunder dig dén forbindelse. Vær glad for hvad du har.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-11-09 10:14

On 10 Nov., 18:08, "Mikkel U." <mikk...@gmail.com> wrote:

> Mange mennesker misunder dig dén forbindelse. Vær glad for hvad du har.

tjaa det er jo kun 25/2Mbit..... Jeg ville da langt hellere give 30kr
mere og have fibernet med bla jaynet med 100/10Mbit til 279+99 for
fiberleje.... Var også ude hos en ven der er flyttet end i en
bebggelse hvor de deler 1gbit+400Mbit til latterlig lav pris og en
test lå på ca. 70/85Mbit. og kommer selv fra en Comx 25/25Mbit til
299... SÅ det var dejligt nu endelig at bare få en lille smugle
båndbredde..... har kun 2/1Mbit i 1,5år fordi TDC åbenbart har knoklet
mig rundt på en omvej lednings strækning...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-11-09 12:12

On 9 Nov., 23:22, "Allan S. Olsen" <nul...@goj.net> wrote:

> Den praksis har jeg dog aldrig set praktiseret på den sjællandske side af
> TDC.

Jeg synes da man for en del år siden hørte en del om, at man kunne
høre andre på linien engang imellem.. Det var vel pga x-tale da
lederne var blandet... Mon ikke der er enkelte fejl tilbage hist og
pist?

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 10-11-09 22:29

> [...]
>høre andre på linien engang imellem.. Det var vel pga x-tale da
>lederne var blandet... Mon ikke der er enkelte fejl tilbage hist og

Man kan normalt ikke give jordkablerne skylden for krydstale.
For en telefon virker ret dårligt/giver støj, brummer etc. hvis der er
"springere" i et kabel.
Det er alfa og omega at have et helt trådpar fra central og til kunden og
finder man sådanne fejl, vil de enten blive repareret eller kunden omlagt
til et par der er iorden.
Det er ret uhørt at benytte tråde der er byttet indbyrdes med hinanden, da
det kun giver problemer.

Og ja, der kan da være fejl på kabler i jorden, men de bliver som oftest ret
hurtigt opdaget pga fejlmeldinger fra kunder og så rykker kabelfejlretteren
ud og får udbedret skaden.
Og er der kabelfejl, kan dette normalt måles fra fejlservice og ret hurtigt
ses på antallet af fejlmeldinger fra et specifikt område.

Men jeg kan da ikke afvise at der i dit område findes sådanne fejl, men jeg
tvivler.
Det vil forholdsvis let kunne afsløres vha en måling på kablet.

Hvorfor man tidligere havde en del krydstale, skyldtes oftest fejl i de
gamle relæcentraler og de er nu elimineret og har været det i over 10 år.
Og en anden årsag kunne/kan være fejl i krydsfelter/gadeskabe, hvor trådene
er filet i stykker/er blanke, hvor ved krydstale netop opstår.

MEN hvor en telefon trods alt kan fungere under disse forhold, der forholder
det sig lang værre med xDSL, da en sådan påvirkning oftest vil resultere i
en afbrudt forbindelse.

Og en tredje mulighed kan være manglende parsnoning på krydstråde i
krydfelter/gadeskabe.
Hvis ikke den er opretholdt, da vil der kunne opstå krydstale, ved at 2
eller flere krydstråde er fremført på et stykke hvor der mangler parsnoning.

Allan

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 11-11-09 02:01

On 10 Nov., 18:13, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:
> [...]

Bjarke kan du logges til at poste en tracert google.com?

Jeg er nysgerrig omkring netværkets svartider med denne forbindelse.

//Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-11-09 10:22

On Wed, 11 Nov 2009 01:00:45 -0800 (PST), Claus Krogsgaard
<claus@krogsgaard.dk> wrote:

> Bjarke kan du logges til at poste en tracert google.com?
>
> Jeg er nysgerrig omkring netværkets svartider med denne forbindelse.

.... så er google.com et dårligt valg, for det er noget forskelligt (en
forskellig destinations ip-adresse) for forskellige personer (source
ip-adresser).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-11-09 08:00

On 11 Nov., 10:00, Claus Krogsgaard <cl...@krogsgaard.dk> wrote:

> Bjarke kan du logges til at poste en tracert google.com?
>
> Jeg er nysgerrig omkring netværkets svartider med denne forbindelse.

Kan jeg da godt, men der er dog ikke noget fantastisk over det... Der
er ca. 3-4ms mindre end på min adsl2+ uden fast interleave

Sporer rute til google.com [74.125.53.100]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 22 ms 23 ms 22 ms 95.166.116.1
3 22 ms 32 ms 22 ms v1200-cosw1-hoer.fullrate.dk
[90.185.5.185]
4 22 ms 22 ms 22 ms 90.185.1.46
5 22 ms 22 ms 22 ms te2-2.boanxc7.dk.ip.tdc.net
[195.215.109.229
6 33 ms 33 ms 33 ms tge1-3.tg4-peer2.sto.se.ip.tdc.net
[88.131.1
6]
7 * * * Anmodning fik timeout.
8 33 ms 33 ms 33 ms 209.85.250.192
9 51 ms 52 ms 50 ms 209.85.250.189
10 56 ms 56 ms 56 ms 66.249.95.132
11 52 ms 51 ms 51 ms 216.239.43.122
12 63 ms 53 ms 51 ms 66.249.95.131
13 139 ms 139 ms 139 ms 216.239.46.14
14 144 ms 144 ms 144 ms 209.85.251.233
15 192 ms 208 ms 198 ms 209.85.241.211
16 201 ms 201 ms 201 ms 209.85.250.126
17 199 ms 199 ms 199 ms 216.239.48.167
18 198 ms 198 ms 197 ms 72.14.232.70
19 203 ms 201 ms 195 ms pw-in-f100.1e100.net [74.125.53.100]

Sporing fuldført.

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 12-11-09 02:34

On 11 Nov., 10:21, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> ... så er google.com et dårligt valg, for det er noget forskelligt (en
> forskellig destinations ip-adresse) for forskellige personer (source
> [...]

Ja. Det er nok sandt. Kan se af tracen at det hele ryger ind i TDCs
netværk alligevel. Ved ikke lige hvordan og hvor mange pier punkter de
har, men det er sikkert adskellige :D

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 12-11-09 02:34

On 11 Nov., 16:00, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>  18   198 ms   198 ms   197 ms  72.14.232.70
>  19   203 ms   201 ms   195 ms  pw-in-f100.1e100.net [74.125.53..100]

Takker :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-11-09 10:05

On 12 Nov., 10:33, Claus Krogsgaard <cl...@krogsgaard.dk> wrote:

> Ja. Det er nok sandt. Kan se af tracen at det hele ryger ind i TDCs
> netværk alligevel. Ved ikke lige hvordan og hvor mange pier punkter de
> har, men det er sikkert adskellige :D

Det er da ikke alt der ryger ind i TDCs net i hvertfald... TDC er vel
bare fullrates transit levandør hvor fullrate stadig har deres
peeringer...

fx:

Sporer rute til comxnet.dk [87.72.47.147]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 31 ms 23 ms 22 ms 95.166.116.1
3 27 ms 23 ms 23 ms v1200-cosw1-hoer.fullrate.dk
[90.185.5.185]
4 28 ms 24 ms 24 ms 90.185.3.154
5 22 ms 23 ms 24 ms ve4023.albcr1.ip.cxnet.dk
[87.72.99.98]
6 22 ms 22 ms 22 ms selfcare.comxnet.dk [87.72.47.147]

Sporing fuldført.

fullrate og comx peer på Hørskætten mener jeg.....

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 16-11-09 01:33

On 15 Nov., 14:54, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:
> Så overtræder I bekendtgørelsen og kan straffes med bøde...http://logningsdirektivet.dk/#danmark-sikkerhedsgodkendelse

Må vi heller se og få set på så... Tak for infoen.

//Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-11-09 10:11

On 12 Nov., 18:05, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> Det er da ikke alt der ryger ind i TDCs net i hvertfald... TDC er vel
> bare fullrates transit levandør hvor fullrate stadig har deres
> peeringer...

Men det er faktiskt utroligt meget man betaler for lidt båndbredde hos
fx fullrate og andre udbydere....

Der er 176kr forskel fra 2 til 25Mbit..... Kender til en lille
selveget netværksforening der har et 1gbit link og 400Mbit link og der
er ca 1000 til at betale 35kr hver... så det er ca. 35000 om måneden
men der er ca. 80/80Mbit til rådighed mindst til hver...

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 13-11-09 01:54

On 12 Nov., 18:10, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er ca 1000 til at betale 35kr hver... så det er ca. 35000 om måneden
> men der er ca. 80/80Mbit til rådighed mindst til hver...

Det er også væsentlig nemmere og billigere at drive et system, hvor
alle er tvunget til at tilmelde sig. Sådan forstår jeg dit indlæg.

Jeg driver netværket i min tidligere andelsboligforening. Der er 170
enheder, men der er valgfrihed om tilslutning, så der er 'kun'
tilsluttet ca. 90 i øjeblikket. De betaler 80,-/mdr. For det får de
delt adgang til foreningens 50MBit TDC fiber. Der er installeret
Firewall og router med QoS og load balancing. Det er dog sjældent de
mekanismer kommer i brug. I snit bruger foreningen 15 MBit/s indgående
og 12Mbit/s udgående. Kun i 1% af tiden køre linien > 95% af
kapaciteten. Det er ca. 15. min om dagen. Systemet fungere perfekt og
jeg er meget ked af at den forbindelse ikke fulgte med da jeg
flyttede :D

//Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-11-09 08:00

On 13 Nov., 09:54, Claus Krogsgaard <cl...@krogsgaard.dk> wrote:

> Det er også væsentlig nemmere og billigere at drive et system, hvor
> alle er tvunget til at tilmelde sig. Sådan forstår jeg dit indlæg.

Ja men når der er så mange og prisen er så latterlig lav, så kan den
jo lige så godt være med i huslejen.... og så har man nærmest en
100/100Mbit forbindelse

Men det kræver jo desværre man er mange om forbindelsen...

> [...]
> kapaciteten. Det er ca. 15. min om dagen. Systemet fungere perfekt og
> jeg er meget ked af at den forbindelse ikke fulgte med da jeg

Ja det er det, linierne bruges ikke voldsomt...Men hvor meget betalte
i for 50/50´eren?

Telia har vist en listepris på 3900,- for en 100/100mbit

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-11-09 21:44

Claus Krogsgaard wrote:

> Jeg driver netværket i min tidligere andelsboligforening. Der er 170
> enheder, men der er valgfrihed om tilslutning, så der er 'kun'
> tilsluttet ca. 90 i øjeblikket.

Udgifterne må stige kraftigt når medlem nr 101 tilmelder sig, for så
kommer I ind under logningsbekendtgørelsen og dens mange tåbeligheder.

--
Jesper Lund

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 14-11-09 02:03

On 13 Nov., 22:43, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> Udgifterne må stige kraftigt når medlem nr 101 tilmelder sig, for så
> kommer I ind under logningsbekendtgørelsen og dens mange tåbeligheder..

Vi logger allerede efter bekendtgørelsen. Vi har nemlig været over 100
brugere :)

//CyberOpz

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 14-11-09 02:31

On 13 Nov., 17:00, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:
> Ja det er det, linierne bruges ikke voldsomt...Men hvor meget betalte
> i for 50/50´eren?
>
> Telia har vist en listepris på 3900,- for en 100/100mbit

Jeg mener at vi totalt ligger på 4000,- + mormor, men er ikke helt
sikker. Telia er meget aggressive på Fiber markedet for tiden. Det var
de ikke da vi etablerede. Mener de var helt oppe i merpris på
etableringen på 50000,-

//Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-11-09 03:29

> Det er også væsentlig nemmere og billigere at drive et system, hvor
> alle er tvunget til at tilmelde sig. Sådan forstår jeg dit indlæg.

Nu komentere jeg lige dette igen.. Det som var min pointe var, at der
er en pris på kundeforholdet.. Altså de normale traffikudgifter til
linien, kundeservice og andre udgifter.. Det kan vi så sige er 169kr
som fullrates mindste produkt. Men derudover er der en stor udgift for
at få den ekstra båndbredde. Som også boligforeninger osv med een købt
linie, vil der altid være nogle der bruger rigtigt meget traffik, og
nogle der kun bruger minimalt.. Sådan vil det da også være med
fullrate, dog i lidt mindre grad da dem der ikke bruger nettet særligt
meget er nød til at vælge den billigste.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-11-09 03:32

On 14 Nov., 10:02, Claus Krogsgaard <cl...@krogsgaard.dk> wrote:

> Vi logger allerede efter bekendtgørelsen. Vi har nemlig været over 100
> brugere :)

Hvad er det i praktisk dette indebære? Så vidt jeg har hørt er der
mange forskellige meninger om fortolktningen af hvad man skal logge...
Det er noget med at man skal gemme nogle bit af hver kontakt til en ip
adresse eller sådan noget, og det kan da godt være en lille udfordring
i, da der skal være lagerplads og en computer der styre dette. Eller
er det "bare" registering om hvilke brugere der har adgang til hvilke
ip adresser på hvilket tidspunkt?

Hvad har i "praktist" kasse til styring af dette?

Mvh. Bjarke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-11-09 14:44

On Sat, 14 Nov 2009 02:31:39 -0800 (PST), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> Hvad er det i praktisk dette indebære? Så vidt jeg har hørt er der
> mange forskellige meninger om fortolktningen af hvad man skal logge...

Bekendtgørelsen og vejledningen er ellers ret klar:
http://logningsdirektivet.dk/#danmark-vejledning
(Se især afsnit 2.2)

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-11-09 15:37

Claus Krogsgaard wrote:

> Vi logger allerede efter bekendtgørelsen. Vi har nemlig været over 100
> brugere :)

Har I outsourcet opgaven til et firma? En ting er selve logningen, en
anden er adgangen til disse data, specielt kravet om at der skal være et
PET-godkendt person (hvem har lyst til at få endevendt sit privatliv af
de Stasi typer?) som står til rådighed 24/7.

--
Jesper Lund

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 15-11-09 03:23

On 14 Nov., 15:36, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> [...]
> PET-godkendt person (hvem har lyst til at få endevendt sit privatliv af
> de Stasi typer?) som står til rådighed 24/7.

Foreningen opbevare selv disse data i seks måneder. Herefter slettes
de automatisk. Vi har ingen PET-godkendt fast kontakt, men de kan til
hver en tid få udleveret dataene imod en dommerkendelse :) Har dog
ikke været aktuelt endnu.

//Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-11-09 14:54