Fodring hvor tit ?
Fra : H.L.

Dato : 02-11-09 23:35

Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige de gør .
Mvh.Henrik

Fra : Torben

Dato : 02-11-09 23:32

On 2 Nov., 23:35, "H.L." <ha.lillel...@os.dk> wrote:
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige  de gør .
> Mvh.Henrik

En gang dagligt og en fastedag om ugen og en udelukkende bendag hvor
de mæsker sig i skønne kødben.
-men jeg barfer også.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 03-11-09 19:10

Torben, skrev:
> -men jeg barfer også.

Hver sin smag

/Jens (som foretrækker sin mad tilberedt)

Fra : Lene Nielsen

Dato : 03-11-09 04:02

> [...]
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige  de gør .

2 gange om dagen og ingen fastedag. Det er det samme hvad enten, det
er en periode med tørfoder eller råfodring.

Grunden til de 2 gange er bl.a. risikoen for mavedrejning. Jeg har
flere hunde, der næsten altid giver sig til at lege efter et måltid,
og så er det ikke ideelt med en alt for fuld mave.

Mht. fastedagen har jeg aldrig kunnet se et formål med det, og ikke
alle hunde trives med alt for tom mave.

Lene

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-11-09 23:58

Lene Nielsen wrote:
[...]
> Mht. fastedagen har jeg aldrig kunnet se et formål med det, og ikke
> alle hunde trives med alt for tom mave.

Det handler vel om ulveartens naturlige livsstil som rovdyr (skråstreg
ådselsæder).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : oz3bto

Dato : 03-11-09 15:13

"H.L." <ha.lillelund@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i
en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige de gør .
> Mvh.Henrik

Fylder skålen efter behov så passer Bugsy selv resten

Fra : Nana

Dato : 03-11-09 16:28

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> "H.L." <ha.lillelund@os.dk> skrev i en meddelelse
> en
>>

> Fylder skålen efter behov så passer Bugsy selv resten

Det gør jeg også. De er i forvejen ikke ret gufne eller madmotiverede
generelt, og dengang jeg forsøgte at give dem faste madtider, der fik de
simpelthen ikke at ædt så meget som de skulle. Nu adminstrerer de det selv,
og ingen af dem er tykke. Har en fornemmelse af at de er småkræsne. Har
prøvet flere slags og mærker hundekiks, som de direkte ikke gad at æde. For
derefter at gå hen og æde fra madskålen i stedet.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 03-11-09 16:55

oz3bto formulerede spørgsmålet:
> "H.L." <ha.lillelund@os.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Fylder skålen efter behov så passer Bugsy selv resten

Det samme her, og så et ben mindst en gang om ugen.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-09 23:46

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse news:4af03c59$0$274

> Fylder skålen efter behov så passer Bugsy selv resten

Sådan gør vi også- de småspiser flere gange om dagen.

Fra : jopa

Dato : 03-11-09 17:05

"H.L." <ha.lillelund@os.dk> skrev

> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen

Kommer an på hvor mange Katte han kan fange

--
Mvh-John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 03-11-09 18:13

H.L., skrev:
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og
> holder i en fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige de
> gør .

Mine får et hovedmåltid om dagen, og lidt løst i løbet af dagen.
Der er ingen fastedage, mine hunde er så madglade at det ville
værer dyreplageri. Mine hunde bliver råfodret (barfet).

/Jens

Fra : HSLK

Dato : 04-11-09 07:40

H.L. sendte dette med sin computer:
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige de gør .
> Mvh.Henrik

Godmorgen

Tiko for mad 2 gange om dagen han er 8 mrd.
Morgenmaden spiser han ikke med det samme men op af dagen.
Aftensmaden ryger med det samme.

Knus Henriette.

Fra : jytte M

Dato : 04-11-09 03:37

On 2 Nov., 23:35, "H.L." <ha.lillel...@os.dk> wrote:
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige  de gør .

Hej

Mollie bliver fodret om aftenen efter vi selv har spist. Dog får hun
stort set altid lidt i løbet af dagen også.

Hilsen Jytte M

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-09 04:46

On Nov 2, 11:35 pm, "H.L." <ha.lillel...@os.dk> wrote:
> Hejsa hvor tit fodre i jeres hund 1 eller 2 gange om dagen ? og holder i en
> fastedag om ugen ? som jeg også har hørt nogen sige  de gør .

2 gange om dagen.

--
Christian

Fra : Lene Nielsen

Dato : 04-11-09 07:46

On 3 Nov., 23:57, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:
> Lene Nielsen wrote:
>
> [...]
>
> Det handler vel om ulveartens naturlige livsstil som rovdyr (skråstreg
> [...]

Når ulve faster er det enten fordi, de ikke har haft held på jagten -
altså ikke frivillig faste - eller fordi, de har nedlagt så stort
bytte dagen før, at de har grovædt. Jeg har endnu til gode at høre, at
folk, der benytter fastedage, giver dobbelt ration dagen før. Så jeg
synes måske ikke henvisningen til ulves levestil holder som argument.
Men det skal folk da gøre som de selv synes, jeg ser bare ingen ide i
det.

Lene

Fra : Pwh

Dato : 04-11-09 17:01

Lene Nielsen, skrev:

> Når ulve faster er det enten fordi, de ikke har haft held på jagten -
> altså ikke frivillig faste - eller fordi, de har nedlagt så stort
> bytte dagen før, at de har grovædt.

Enig, ingen dyr sulter sgu da frivilligt for sundhedens skyld

> [...]
> synes måske ikke henvisningen til ulves levestil holder som argument.
> Men det skal folk da gøre som de selv synes, jeg ser bare ingen ide i

Jeg gør det nu til dels, men ikke med 100% faste dagen efter.
Men mine får ofte et stort benmåltid som vel svarer til 150% af
en normal portion, der får de kun et let måltid dagen efter med
kun lidt eller ingen kød i.
Det er faktisk for at efterligne naturen lidt jeg gør det,
som du selv er inde på varierer byttet i naturen jo fra dag til dag.
Prøver efter bedste evne at varierer sammensætningen og mængden
fra dag til dag, dog uden jeg gider lave teknik ud af det

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-09 04:32

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

synes måske ikke henvisningen til ulves levestil holder som argument.
Men det skal folk da gøre som de selv synes, jeg ser bare ingen ide i

Hej Lene

Hunden har godt af at sulte, og man har altså fastsat, at dette skulle
være en dag om ugen....

Ikke fordi at Ulven gjorde dette frivilligt, eller for den sags skyld....
Et hvilket som helst andet rovdyr.... Men fordi hunden, i lighed
med alle andre rovdyr, har det man kalder " En rovdyrs mave "...
Og dermed altså også, et rovdyrs fordøjelses system....

Hundens eller rovdyrets evne til at finde føde, er også helt
afhængigt af, hvor sulten den er....

En mæt hund, lugter 800.000 gange bedre end et menneske...
En sulten hund, lugter 2,3 Millioner gange bedre, end mennesket.

Så at man gør det, er for at bevare dette fordøjelsessystem, så
det ikke bryder sammen, bare ved den mindste påvirkning....
Så som folk, der spenderer hele deres sommerferie, på at finde
lige netop deres mærke i hundefoder, fordi deres hund får
dårlig mave, hvis den får et andet mærke.....

Hunden skal kunne tåle at spise noget, som ville gøre dig selv
til et oplagt hospitalsemne.

Altså en hund, bør af og til sulte, fordi den har rovdyr mave...
Mange fugle har behov for at kunne spise sten, fordi de har
knusermaver.... Og sådan er dyreverdenen fuld af små og
mere eller mindre uforståelige finurligheder.....

F.eks det, at hunde jagter rådyr.... Det er altså slet ikke
tilfældigt... Men at det faktisk er noget, rådyret selv sætter i
scene.... Kommer nok bag på de fleste...
På denne måde, lokker hun hunde eller andre rovdyr væk
fra hendes lam.

Altsammen, har altid en naturlig forklaring.... Selv om den
for mennesker ikke altid forekommer rationel....

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 05-11-09 16:30

Benny Mortensen, skrev:

> En mæt hund, lugter 800.000 gange bedre end et menneske...
> En sulten hund, lugter 2,3 Millioner gange bedre, end mennesket.

Mine hunde lugter nu ikke særligt godt synes jeg

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-11-09 14:07

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Mine hunde lugter nu ikke særligt godt synes jeg
>
> /Jens

Nej, noget skulle de jo gøre, for at kunne holde dig ud ))

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-11-09 10:40

Lene Nielsen wrote:
> Når ulve faster er det enten fordi, de ikke har haft held på jagten -
> altså ikke frivillig faste - eller fordi, de har nedlagt så stort

Jager ulve hver dag?

Sker det ikke ind imellem, at ulveflokken får nedlagt et så stort
byttedyr, med så tilpas mange kalorier, at alle ulvene i flokken
instinktivt "vælger" at tage en fridag dagen efter?

> [...]
> synes måske ikke henvisningen til ulves levestil holder som argument.
> Men det skal folk da gøre som de selv synes, jeg ser bare ingen ide i

Jeg synes folk skal gøre det som er bedst for deres kæledyr, men der er
ingen grund til at antage at hunde har samme naturlige spiserytme som
mennesker.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 05-11-09 10:44

Fra : Torben

Dato : 04-11-09 23:40

On 5 Nov., 04:31, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
> fra hendes lam.
>
> Altsammen, har altid en naturlig forklaring.... Selv om den
> for mennesker ikke altid forekommer rationel....

Det var en fin beskrivelse, Benny og jeg er meget enig.
Jeg har oplevet en markant forbedring i min tæves fordøjelse, efter
jeg konsekvent har indført fastedag.
de bliver mere naturligt sultne. Det er selvfølgelig en vanesag, og
specielt hvis man har en vildt madglad hund.
en hund der hele tiden har mad til rådighed, bliver aldrig sulten og
aldrig rigtig mæt..
de får heller ikke x antal gram pr måltid, det varierer meget, nogle
gange et halvt kilo, andre gange 1,5 kg.
Det fungerer rigtigt fint, og jeg har hunde der virkelig sætter pris
på deres mad.

Mvh. Marie

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-11-09 10:44

Torben wrote:
[...]
> Det fungerer rigtigt fint, og jeg har hunde der virkelig sætter pris
> på deres mad.

Et modargument er at tamhunde aldrig rigtig blive voksne, men fortsætter
med den energiske og legende hvalpeadfærd hele livet. Det brænder en del
kalorier af, og kan måske forsvare fodring hver dag.

Naturlige hundedyr, altså ulve, bliver voksne og går over til en noget
mere rolig og energibesparende voksenadfærd.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-09 12:20

"Torben" <torbenager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

gange et halvt kilo, andre gange 1,5 kg.
Det fungerer rigtigt fint, og jeg har hunde der virkelig sætter pris

Hej Marie

Det med aldrig rigtigt mæt, skal nok passe....

Min hanhund, opdagede at foderspanden var faldet ned,
og den indeholder sådan Ca 5 Kg hundemad....
Låget var selvfølgeligt nok, gået løs... Og han syntes så,
at det var tiden til et lille mellemmåltid....
5 Kg hundemad, forsvandt som dug for solen )
Så skulle man da tro, at han havde fået stillet appetitten
for den dag... Men han mødte trofast op, da det var tid
til aftensmaden... Ikke det fjerneste utilpashed, eller på
andre måder, hæmmet af de ekstra 5 Kg.... Dog var
der en lille ting, som der ikke var som det plejede...
Han lignede den sødeste højgravide hanhund, jeg
nogen sinde har set )...

Den dag, gik han i hvert fald ikke sulten i seng :)

M.V.H....Benny...

Fra : N/A

Dato : 05-11-09 10:40

Fra : N/A

Dato : 05-11-09 10:40

Fra : Lene Nielsen

Dato : 05-11-09 04:09

On 5 Nov., 04:31, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:

Benny

Ser det giver lidt logik, jeg fodrer også med lidt forskelligt fra tid
til anden, netop fordi hundene skal kunne tåle andet foder end lige et
bestemt mærke tørfoder.

Mht. fastedag: de fleste jeg kender, der bruger fastedag, fodrer
totalt ens 6 dage om ugen og faster så hunden den 7. Og det giver
efter min mening ingen logik overhovedet.

Lene

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-09 13:39

[...]

Ja det er dybt tragisk....

Bøf er en dejlig spise....
Men på trediedagen, begynder man at overveje fordelene
ved at spise ude....

Fjerde dag, er Pulvermos og røde pølser, ligefrem et
lækkert alternativ...

Når man så tænker på, i naturen, er rovdyrets kost,
langt mere varieret, end vores egen er, når den er bedst.

Der er altså grænser for, hvor varieret kost, man kan
putte i 1 sæk

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 05-11-09 16:34

Benny Mortensen, skrev:

> Der er altså grænser for, hvor varieret kost, man kan
> putte i 1 sæk

Nemlig.
Derfor bør man også råfodrer sine hunde

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-11-09 14:06

> Nemlig.
> Derfor bør man også råfodrer sine hunde
>
> /Jens

Jamen det er ingen garanti for varieret kost...

Selv der, forfalder folk til vaner.

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-11-09 18:48

Benny Mortensen, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det er ingen garanti for varieret kost...
>
> Selv der, forfalder folk til vaner.

Korrekt.
Men det er trods alt nemmere at varierer med barf end
med tørkost som i bund og grund er den samme surdej.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-09 13:03

> Korrekt.
> Men det er trods alt nemmere at varierer med barf end
> med tørkost som i bund og grund er den samme surdej.
>
> /Jens

Se det skal jeg ikke kunne udtale mig om...
Men enhver barfer ville udtale sig sådan...
Barf er vel i bund og grund, også samme surdej...
Der er bare flere farver på....
Det ser godt ud i vore øjne... Men da hunde
er farveblinde, spiller det vel næppe nogen
nævneværdig rolle for hunden.....

M.V.H....Benny..