Billigt pds kabel til udendørs brug?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-10-09 21:20

Hej

Min bror bor ude på landet, og eneste internetudbyder, som bare kan levere
lidt hastighed er Skyline. Problemet er at antennen skal placeres 50 meter
fra huset, og der skal derfor bruges kabel beregnet til nedgravning.

Hvor købes det billigst?

Skyline tager 30 kr. per meter!

Har selv fundet noget til knap 600 kr for 305 meter, men det er jo lige lidt
mere end der skal bruges ;)

Mvh
Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-10-09 07:02

On Tue, 27 Oct 2009 21:19:56 +0100, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
>
>Skyline tager 30 kr. per meter!
>
>Har selv fundet noget til knap 600 kr for 305 meter, men det er jo lige lidt
Han skal være meget opmærksom på at kablet egner sig til den brug han
vil benytte, dvs. hvis det skal i jorden skal det kunne klare det,
hvis det også bliver eksponeret for sollys, så skal det kunne klare
det. Specielt det sidste vil nok være et problem for lavpriskabel.

Hvis han vil benytte det billigeste kabel, så grav et rør ned, så kan
kablet altid forholdsvis nemt skiftes, men før røret helt frem til og
ind i huset og ved masten, ind i en kasse. Husk at plasticrør bør
beskyttes mod "angreb"

/Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-10-09 11:33

On 27 Okt., 21:19, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Skyline tager 30 kr. per meter!
>
> Har selv fundet noget til knap 600 kr for 305 meter, men det er jo lige lidt
> mere end der skal bruges ;)

Det er nok ikke decideret jordkabel til den pris... Mener de billige
kun er normal indendørs PDS; med ekstra sort PVC kappe udenom...
Rigtige jordkabler har indlagt kevler og silikone....

Køb du bare de kabel og smid det i noget rør så det er beskyttet fra
sten og jord, og så det kan skiftes. 50meter i jorden kræver noget
60mm rør eller støttere for at det er nogenlunde at trække igennem.

Du for det nok ikke billigere, køb de 305meter og sælg resten videre
som du ikke skal bruge....