tervueren/agility
Fra : tina hedeman

Dato : 25-10-09 09:02

Hej

Jeg har selv 2 tervuerner og de går begge til agility og de viser stor glæde
ved det.
Jeg går på hold sammen med en der har samme race og hendes hund virker ikke
så glad for det på banen.

Ejeren siger når hun laver agility derhjemme er den glad og løber, springer
med halen højt osv.
Til træning lunter den og har en "lav" kropsbygning. Man kan se den ikke
synes det sjovt.

Jeg har spurgt om ejeren om der er sket noget ved træning det mener hun
ikke. Hunden er ikke faldt ned af noget eller blevet skældt ud eller andre
hunde været efter den.

Jeg synes ejeren er for kedelig i kropssporg og det har jeg også sagt til
hende. At hun skal se om hun ikke kan få lidt "vildskab" i hunden.
Det skal lige siges hunden er blevet fotograferet for hofte og albue
dysplasi og der var IKKE noget...

Jeg har bare aldrig set en tervueren der ikke kan lide agility...Hun
overvejer også at holde med agility.

Men er der nogen der har nogle fif vi lige kan prøve af inden hun holder??

Synes bare det sært når hunden kan lide det hjemme og ikke til træning...
Hunden er forsigtig af sig det ikke en man lige går hen og snakker med, men
den er ikke agressiv, den kommer hen og snakker når man sætter sig ned ved
den.Så den meget kælen.

Hilsen tina

Fra : nielsen

Dato : 25-10-09 02:34

On 25 Okt., 09:01, "tina hedeman" <t...@dch-grenaa.dk> wrote:
> [...]
> den er ikke agressiv, den kommer hen og snakker når man sætter sig ned ved

Hej Tina.

Jeg synes egentlig selv du giver svaret
"Hunden er forsigtig af sig..."
Det er jo ikke alle hunde der ynder andre hundes (eller menneskers)
selskab, og jeg tror ganske enkelt at den føler sig utryg på
agilitybanen når den er omgivet af andre hunde.
Hvordan opfører den sig ellers overfor andre hunde/i andre
træningssituationer?

Jeg vil også give dig ret i, at ejerens kropssprog kan have
indflydelse. Hvis den er "kedelig" som du siger, - eller måske endda
negativ, opfordrer det jo ikke hunden til at yde noget. Ejeren skal
give indtryk af at "her har vi det sjovt", men igen, - det kan også
være at ejeren er forsigtig af sig! Det er jo ikke alle der kan få sig
til at "skabe sig" på træningsbanen overfor alle de andre
hundeførere

Fra : tina hedeman

Dato : 25-10-09 12:49

Hej

Den har været derude på banen alene kun ejer og træner og jeg tror det var
lidt det samme, fordi den var alene derude var fordi den skulle lære posen.
Jeg er lige kommet hjem fra træning og da de gik og varmede op havde hunden
halen oppe og virkede glad.
Ejeren fortalte mig også hun havde taget det til sig, det jeg havde fortalt
hende at hun nok var lidt "kedelig" og hun var begyndt at lege med hunden
derhjemme. Hvor den først havde gloet på hende og nok tænkte hvad sker der
lige...
Men ejeren forsatte med at lege, tumle med hunden og den begyndte også at
"bide" hende og ligge sig på ryggen og synes det var sjovt..(min hanhund gør
det samme).
Vi har også sagt hun skal tænke lidt over hendes tonefald, og ejeren virker
også forsigtig.

Tænkte bare på om man kan "dræbe" sin hund i kedsomhed hvis i forstår.....
De har en anden hund anden race og de leger fint sammen....

Hilsen Tina

Fra : Torben

Dato : 26-10-09 09:40

> [...]
> den er ikke agressiv, den kommer hen og snakker når man sætter sig ned ved

Nu har du selv fundet svaret, men jeg vil da lige give mit besyv med.
Jeg træner et hvalpe og et unghundehold, og her ser jeg det hver gang
vi starter med nye hold. hunden "gider" ikke være med, ejerne står der
og ser ud til de keder sig bravt, ofte med hænderne i lommen, ser
dårligt nok på hunden, som enten virker lidt usikker eller har gang i
alt muligt andet.
kodeordet er at "være på", og at have lææækre guffer med som hunden
gider at arbejde for. Nogle hunde kræver bare mere end andre.

Jeg har just haft en sej omgang med en ung pige med en skøn am.
bulldog. præcis det samme, hun var bare for kedelig for den glade og
sprælske hund. hun kunne ikke få ham til noget som helst. Så overtog
jeg ham en time, og på den korte tid fik han lært både sit, dæk,
plads, giv pote, high five og så lige en zigzag for sjov - med glad og
logrene hale!.
NU har hun forstået hvor vigtigt at kropssprog og kontakt er, og sikke
et makkerpar de er ved at blive de to - rigtigt dejligt at se!.
mht. agility har jeg set det samme som du beskriver, er det en følsom
hund, så kræver det lidt ekstra af os ejere, at overbevise hunden om
at det er ok det her, at det faktisk er ret så sjovt. Det nytter så
heller ikke så meget hvis man som ejer egentlig ikke synes at det er
sjovt, det er svært at lade som om i længden, derfor er det nok også
vigtigt at man laver noget man selv synes om med sin hund.

Nogen gange vælger man måske også hund på et forkert grundlag, en
belg. hyrde er jo en noget aktiv og temmelig intelligent hund der har
brug for både motion og mental aktivering, og de jeg har set på en
agilitybane har da været i sit es (-; en imponerende fart og
præcision de har!.

Mvh. Marie

Fra : tina hedeman

Dato : 26-10-09 17:54

Hej

Jo ejeren vil HELT vild gerne agility og hun købte tervueren fordi den er
arb villig og vil gerne agility.
Hun er nok bare kedelig. Jeg har også tænkt på om jeg måtte prøve og træne
med hunden..
Ved bare ikke om man kan tillade det selvom jeg også er træner.
Jeg ved ejeren vil gå gennem ild og vand for den hund.
Men det må være ejeren når hunden gerne vil der hjemme.......

Vi må se