C-vitamin piller
Fra : Allan F

Dato : 22-10-09 15:27

En af mine katte stjal min 1/2 grams c-vitamin tablet, og nåede at få tygget
sig igennem halvdelen, før jeg fik fat i ham. Er der nogen grund til at være
bekymret?

Allan F

Fra : Ragna

Dato : 22-10-09 17:12

Allan skrev:
>En af mine katte stjal min 1/2 grams c-vitamin tablet, og nåede at få
>tygget sig igennem halvdelen, før jeg fik fat i ham. Er der nogen grund til
>at være bekymret?

Sikkert ikke, for netop c-vitaminer bliver anbefalet for at gøre kattes urin
så tilstrækkelig sur, at der ikke dannes blæresten.
Så både du og katten kan vist roligt slappe af!

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-10-09 10:03

Ragna wrote:

> Sikkert ikke, for netop c-vitaminer bliver anbefalet for at gøre kattes
> urin så tilstrækkelig sur, at der ikke dannes blæresten.
> Så både du og katten kan vist roligt slappe af!

C-vitamin er vandopløseligt, så det ophobes ikke i kroppen, men bliver
udskilt, netop i urinen.

Ikke dermed sagt at jeg ved med sikkerhed, at der ikke kan være en
skadelig virkning ved en helt vildt ekstrem stor dosis, men jeg ville
ikke være bekymret.

Anbefalet daglig dosis, ifølge mit vitaminpilleglas, er 60 mg, og et
halvt gram er 500 mg. En kat er så noget mindre end et menneske, men det
svarer vel til at et menneske spiser 10 gram ren C-citamin, og det er
bare fuldstændig almindelig såkaldt "megadosering", som visse forskere
en overgang mente kunne være en god idé, altså at man spiser adskillige
gram C-vitamin dagligt, mange dage i træk.

< http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage >

.... Et sted i artiklen står der netop, at Linus Pauling tilbage i
1960e'rne foreslog et indtag på over 10 gram per dag.

Der står også i artiklen, at de dyr, der internt kan producere
C-vitamin, og derfor ikke behøver indtage det med kosten (og det
inkluder helt sikkert katte) laver mange gange mere af det, pr dag, end
det anbefalede daglige indtag for mennesker.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 24-10-09 17:10

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En af mine katte stjal min 1/2 grams c-vitamin tablet, og nåede at få
> tygget sig igennem halvdelen, før jeg fik fat i ham. Er der nogen grund
> til at være bekymret?
>
> Allan F

Jeg regnede heller ikke med det var et problem, men katte kan jo være ret
skrøbelige, så jeg ville lige være sikker.

Allan F

Fra : Hanne Engermann

Dato : 29-11-09 15:40

> Allan F skrev:

> Jeg regnede heller ikke med det var et problem, men katte kan jo være ret
> skrøbelige, så jeg ville lige være sikker.
>
> Allan F

Yderst fornuftigt af dig
Det er et gammelt, godt dyrlægeråd at give sin kat en ascorbinsyretablot
(rent C-vitamin på størrelse med en sødetablet) en gang om ugen.
Det holder urinen tilpas sur, så der ikke dannes sten og er i øvrigt
også godt for hjertet.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- fjern kattebakken ved privat svar