Problem med rdiff-backup og cron
Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 10:25

Hej gruppe,

Jeg prøver at få mit script til at køre via cron hver morgen kl.4.

Jeg kan se i syslog at cron starter mit script og jeg kan se i mit rdiff-
backup destination dir, at rdiff-backup-data får opdateret timestamp, men
så sker der ikke mere... via top kan jeg se at rdiff-backup slet ikke
kører. rdiff-backup-statistics viser backup ikke er kørt og selve
backup.log fra rdiff-backup-data viser kun fra hvor jeg sidst kørte
scriptet manuelt.

Det er som om den starter og stopper lige med det samme igen. Jeg kan
ikke finde nogle fejlmeddelser i nogen som helst logfil nogensteder. Det
er som om systemet tror alt er kørt som det skal?

Det gør ingen forskel om jeg har scriptet i min crontab eller om jeg har
hele kommandoen fra selve scriptet.

Min user (som kører rdiff-backup) er i cron.allow.

Hvis jeg kører scriptet manuelt fra cli så kører det uden problemer. Men
så snart jeg putter det i cron så vil den ikke.

Google har ikke været til meget hjælp.

Nogle friske ideer?

--
Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-10-09 12:44

On 10/21/2009 11:25 AM, Martin [6000] wrote:
> Hvis jeg kører scriptet manuelt fra cli så kører det uden problemer.

I 99% af den slags problemer skyldes det at PATH ikke
er sat op som du forventer når cronjobbet kører.

Prøv at skrive fulde sti til dine kommandoer i scriptet.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 14:31

> I 99% af den slags problemer skyldes det at PATH ikke er sat op som du
> forventer når cronjobbet kører.
>
> Prøv at skrive fulde sti til dine kommandoer i scriptet.

Hej Mogens,

Jeg prøvede lige med fuld sti i scriptet samt den rå kommando i crontab,
begge fejler på samme måde.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 17:58

> Kan vi se scriptet? (sammen med kommandoen du bruger i cron)

Ja selvfølgelig:

#!/bin/sh
/usr/bin/rdiff-backup -v6 --exclude /home/martinlj/.hellanzb /home/
martinlj /mnt/sdb-backup/guldfaxe/rdiff-backup

og crontab:
* 4 * * * /home/martinlj/bin/backuprdiff.sh

--
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-09 18:03

On 21 Oct 2009 16:57:30 GMT
"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> * 4 * * * /home/martinlj/bin/backuprdiff.sh

Prøv chmod a+x /home/martinlj/bin/backuprdiff.sh

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 18:41

Den Wed, 21 Oct 2009 19:03:05 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Prøv chmod a+x /home/martinlj/bin/backuprdiff.sh

Mit script har exe-bit. Det var det første jeg tjekkede, men det fik jeg
ikke skrevet i min oprindelige post desværre.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 19:17

> Har du tjekket din lokale brugerens mail for at se om cron har sendt
> resultatet (output) af scriptet?

Nej, men jeg har ikke nogen MTA installeret (det er på min todo-liste
dog).

Men i backup.log i rdiff-backup-data dir har jeg sidste backups resultat,
dvs. den når ikke engang så langt som til at begynde på noget - kun lige
timestamp på selve rdiff-backup-data dir bliver opdateret.

> Og du burde nok rette cron jobbet til at starte "0 4 * * * ...", da du
> ellers beder den om at starte hvert minut fra 4:00 til og med 4:59.

Done 1 gang må være rigeligt i døgnet.

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-10-09 19:42

> Du er sikker på at der ikke er en mail server med i standart

Yeps.

Men nu har jeg installeret og opsat postfix samt mailutils i mellemtiden.

> Du kunne prøve at ændre cronjob linjen til noget i retningen af: "0 4 *
> * * /home/martinlj/bin/backuprdiff.sh > /home/martinlj/cron.log 2>&1" Så
> får du forhåbenlig en brugbar fejlmeddelelse i ~/cron.log-filen

Hrm.. du tror det er løgn. Men nu kører scriptet. Her er hvad jeg har
gjort siden sidst:

installeret postfix+mailutils samt redirected STDOUT/STDERR til ~/
cron.tab som du foreslog.

Kan det på nogen måde hænge sammen?

--
Martin