Sunsite skifter navn og virker ikke
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-09 13:30

Det er ved at være træls med det ellers gode
og gratis foretagende i Aalborg, "Sunsite".

Nu har det ikke virket siden lørdag eftermiddag,
og så erfarer jeg at serveren har skiftet navn.
Men hvordan skifter jeg så til den nye server,
news.dotsrc.org
?

Jeg har hentet serveren ind, men det eneste jeg kan
finde frem til, jeg skal registrere mig som ny bruger
en gang til med ny sign-on og hele moletjavsen, før
den virker igen. Vejledningen fra dotsrc "kører i ring".

Øv! Sikken noget bras!
Det hele om igen fra punkt nul.

--
Herluf :·)
- det gamle fag- og slangudtryk:

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-09 13:44

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> en gang til med ny sign-on og hele moletjavsen, før
> den virker igen. Vejledningen fra dotsrc "kører i ring".

Nå. Og mens jeg skrev dette, ser det ud til at serveren
news.sunsite.dk *alligevel* er begyndt at virke igen.

Hvad søren skal man snart tro på? Så virker det -
så virker det ikke - og så virker det igen.

--
Herluf

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 18-10-09 13:47

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Hvad søren skal man snart tro på? Så virker det -
>så virker det ikke - og så virker det igen.

få dem til at give den navnet news.blinklys.dotsrc.org

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-10-09 14:00

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]

Du udskifter blot "news.sunsite.dk" med "news.dotscr.org" i din
nyhedskonto. Password er det samme.

> Nå. Og mens jeg skrev dette, ser det ud til at serveren
> news.sunsite.dk *alligevel* er begyndt at virke igen.
>
> Hvad søren skal man snart tro på? Så virker det -
> så virker det ikke - og så virker det igen.

Når jeg har problemer med news.sunsite.dk, ser jeg først på
http://dotsrc.org/ om der er meddelelser, og det er der i dette
tilfælde. Jeg ændrede min nyhedskonto, og dan den ikke opdaterede med
nye meddelelser, skrev jeg til staff@dotsrc.org herom.

Jeg fik flg. svar på min henvendelse:

"vi har flyttet newsserveren til et andet IP-net, og det er muligt, at
den nye IP-adresse ikke er propageret helt rundt endnu, saa vores peers
forsoeger at forbinde til os paa den gamle adresse. Vi venter lige og
ser, om ikke tingene gaar i orden i loebet af kort tid. Hvis de ikke
goer i loebet af en dags tid, saa vend venligst tilbage.

(Vi kunne nok have haandteret flytningen lidt mere smertefrit, men vi er
ved at omlaegge en hel del ting, saa der er ikke meget lyst til at
laegge arbejde i at forhindre midlertidige problemer.)"

News.dotscr.org er begyndt at opdatere for en halv times tid siden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-10-09 14:02

Erik Olsen wrote:

> Du udskifter blot "news.sunsite.dk" med "news.dotscr.org" i din
> nyhedskonto. Password er det samme.

"news.dotsrc.org", undskyld.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-09 14:32

Erik Olsen skrev:

> "news.dotsrc.org", undskyld.

Jeg har prøvet det. Det køer stadig "i ring". Når jeg
vil hente gruppelisten ind på den nye server, kræver
den ny registrering.

Og nu melder den gamle server bare "serveren blev
ikke fundet", selvom enkelte overskrifter er kommet
ind på den.

Sikke noget gøgemøg.

--
Herluf :·)

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-10-09 14:43

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> den ny registrering.
>
> Og nu melder den gamle server bare "serveren blev
> ikke fundet", selvom enkelte overskrifter er kommet

Du må gøre noget forkert, jeg havde ingen problemer bortset fra at
serveren ikke blev opdateret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-09 14:48

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg har prøvet det. Det køer stadig "i ring".

Du gør et eller andet forkert.

Det eneste jeg foretog mig for at skifte (på min anden opsætning)
var at ændre "news.sunsite.dk" til "news.dotsrc.org".

Lige nu prøvede jeg så at genopfriske gruppelisten selv om det
ikke var nødvendigt. Nul problem.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-10-09 15:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det eneste jeg foretog mig for at skifte (på min anden opsætning)
> var at ændre "news.sunsite.dk" til "news.dotsrc.org".

Samme her, og da det er samme IP adresse, betyder det ikke noget om man
bruger det ene eller det andet.

Men da de tilsyneladende ar skiftet IP adresse, er problemet tilsyneladende
at deres peers har den gamle adresse liggende i cache.

Jeg tror faktisk jeg har set TTL på op til 24 timer i DNS regi, så det går
nok i orden igen.

Jeg er begyndt at få de manglende indlæg her.

Stig Johansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-09 19:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du gør et eller andet forkert.

Ja, uden tvivl.

> [...]
> "news.dotsrc.org".
>
> Lige nu prøvede jeg så at genopfriske gruppelisten selv
> om det ikke var nødvendigt. Nul problem.

Jeg får fejlnummer 480, når jeg prøver at hente
gruppelisten.

Nu opgiver jeg Sunsite (foreløbig). Har brugt hele dagen
på at genoprette hele dynen manuelt på TDC's server.

--
Herluf :·)

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-10-09 22:47

Herluf Holdt, 3140 skrev, Den 18-10-2009 20:09:
> Nu opgiver jeg Sunsite (foreløbig). Har brugt hele dagen
> på at genoprette hele dynen manuelt på TDC's server.

Men du kan vel have begge i din nyhedslæser? Jeg har Sunsites (nu med
nyt navn) og TDC's nyhedsserver i mit nyhedslæser. Jeg bruger normalt
Sunsite, men hvis den fejler, bruger jeg TDC's i stedet for.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-09 23:04

Jens Jensen skrev:

> Men du kan vel have begge i din nyhedslæser? Jeg har Sunsites
> (nu med nyt navn) og TDC's nyhedsserver i mit
> nyhedslæser. Jeg bruger normalt Sunsite, men hvis den
> fejler, bruger jeg TDC's i stedet for.

Det var også sådan jeg havde det. Således at jeg
havde mine cirka 33 grupper fordelt på to servere,
og ikke behøvede at synkronisere dem alle hele tiden.

Men jeg kan hverken få Sunsites gamle server til at virke,
(serveren ikke fundet) eller den nye (fejlnummer 480,
Authentication required for command - ...)

--
Herluf :·)

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 09:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> (serveren ikke fundet) eller den nye (fejlnummer 480,
> Authentication required for command - ...)

Har du husket at genindtaste din emailadresse og password som du
er registret med ?

I mozilla thunderbird
1) du ændrer i opsætning på news server i faneblad server_settings,
til news.dotsrc.org og evt. husker/checker at flueben er sat på
"Always request authentication when connecting to this server"
(det sidste er muligvis ikke altid nødvendig).

2) luk thunderbird ned, og opstart igen, og første gang du skal op
news.dotsrc.org skal den komme ud og spørge om login(mail) og password.
sæ flueben til "husk" så den husker til næste gang.

Eneste ulempe ved skiftet er at alle indstillinger er glemt for de
enkelte grupper vedr. læst news, men jeg ved ikke om det er mig
der har kludret i det eller den anden newsserver-IP har en anden
nummerering.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-10-09 09:50

Frank Damgaard skrev:

> Har du husket at genindtaste din emailadresse og password
> som du er registret med ?

Det har jeg nu. Og jeg har fået ændret *navnet* på
serveren. Efter lukning og start af Windows Mail, får
jeg stadig "serveren ikke fundet". Jeg fik ikke lejlighed
til at logge ind efter opstart.

Men nu fik jeg da i det mindste hentet gruppelisten ind.

> [...]
> skal op news.dotsrc.org skal den komme ud og spørge om
> login(mail) og password. sæ flueben til "husk" så den husker

Ja, jeg mener at jeg har gjort alt det (i min dansksprogede
Windows Mail).

> Eneste ulempe ved skiftet er at alle indstillinger er glemt
> for de enkelte grupper vedr. læst news, men jeg ved ikke om
> det er mig der har kludret i det eller den anden newsserver-IP
> har en anden nummerering.

Ja, jeg har ødslet hele søndagen væk med at gemme i
mapper, markere læst/ulæst, slette tråde og alt det der.

Foreløbig tak for hjælpen. Forhåbentlig får jeg løst den
sidste detalje med forbindelse til serveren.

--
Herluf :·)

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 12:12

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Det har jeg nu. Og jeg har fået ændret *navnet* på
> serveren. Efter lukning og start af Windows Mail, får
> jeg stadig "serveren ikke fundet". Jeg fik ikke lejlighed
> til at logge ind efter opstart.

Noget tyder på at du ikke det rigtige sted i konti
har fået indtastet server navn eller windowsmail/outlook expresss
gemmer den gamle adresse et sted og vil ikke af med det.

Evt. prøv en anden og bedre newsserver.
windows Mail/Outlook express er alligevel ikke gode til news... ;)

> Men nu fik jeg da i det mindste hentet gruppelisten ind.

så må den da have fået forbindelse.
men serveren har været lidt sløv her til formiddag, måske
det er problemet ?

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-09 17:38

Frank Damgaard wrote:

> [...]
>
> Evt. prøv en anden og bedre newsserver.
> windows Mail/Outlook express er alligevel ikke gode til news... ;)

Jeg bruger Windows Mail og skiftede helt uden problemer fra
news.sunsite.dk til news.dotsrc.org. Jeg beskrev i et tidligere indlæg
hvordan, og Herluf mener at han har brugt samme fremgangsmåde.

Om en anden nyhedslæser er bedre eller dårligere end WM er vist mere et
spørgsmål om smag. Jeg har prøvet Thunderbird, er skrigende flygtet og
gået tilbage til WM.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 17:59

Erik Olsen wrote:

> [...]
>
> Om en anden nyhedslæser er bedre eller dårligere end WM er vist mere et
> spørgsmål om smag. Jeg har prøvet Thunderbird, er skrigende flygtet og

De har måske fået løst citat/quote problemerne i OE/WM, tidligere
versioner havde jo en del problemer på det punkt.

Men har man problemer, så kan man som test jo prøve en anden newsreader,
der findes jo heldigvis mange at vælge imellem.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-10-09 18:19

Frank Damgaard wrote:

> De har måske fået løst citat/quote problemerne i OE/WM, tidligere
> versioner havde jo en del problemer på det punkt.

OE-Quotefix virker også med min WM.

Fra : camping@fabel.dk

Dato : 19-10-09 21:12

Erik Olsen wrote:

> OE-Quotefix virker også med min WM.

Ditto her.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-10-09 08:20

camping@fabel.dk wrote:

> Ditto her.

ok, OE Quotefix, den virker også i WM, men underligt at MS
endnu ikke har fixet deres mail+newsreader så man ikke skal
den slags.
...specielt når man har brugt mail og news længe før MS havde
programmer til den slags . suk.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-10-09 18:28

Frank Damgaard skrev:

> De har måske fået løst citat/quote problemerne i OE/WM, tidligere
> versioner havde jo en del problemer på det punkt.

Det problem er ikke løst.
Det ser man også på de indlæg hvor folk glemmer at sætte > foran det
citerede, når de besvarer indlæg der er postet via Google.

P*sse irriterende ikke at kunne skelne det citerede fra skriventens eget
indlæg.
Tit stopper jeg bare og tænker: "Hvorfor nu denne dublet?" og går videre
til næste indlæg.

Hos nogle fungerer det med Quotefix, men det gjorde det ikke hos mig.
Holder fast i Thunderbird som nyhedsgruppelæser.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Ole C

Dato : 19-10-09 20:41

Philip Nunnegaard skrev blandt andet:

> Det problem er ikke løst.
> Det ser man også på de indlæg hvor folk glemmer at sætte > foran det
> citerede, når de besvarer indlæg der er postet via Google.

Quote-Fix virker glimrende med Windows Mail - fuldstændig ligesom med OE.
Og de manglende >-tegn skyldes heller ikke WM, men må skyldes opsætningsfejl
hos visse brugere....

> Hos nogle fungerer det med Quotefix, men det gjorde det ikke hos mig.

Det må skyldes særlige omstændigheder hos dig.

--
vh
Ole C

Fra : Carl Drud

Dato : 19-10-09 20:54

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> writes:

> Og de manglende >-tegn skyldes heller ikke WM, men må skyldes
> opsætningsfejl hos visse brugere....

Hvis WM/OE brugere svarer på meddelelser i Quoted Printable (typisk fra
Google Groups) kommer ingen > tegn foran den citerede tekst. Dette kan
så afhjælpes ved hjælp af Quotefix.

Den nyeste version af Live Mail skulle efter sigende have fået rettet
fejlen omend det er blevet kaldt et "design issue".

http://insideoe.com/faqs/why.htm#replychars

--
Carl

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-10-09 00:04

Ole C skrev:

> Det må skyldes særlige omstændigheder hos dig.

Det må det jo gøre.
Jeg husker dog at vi var nogle stykker der afprøvede det samtidig, og
jeg var ikke den eneste der havde problemer med det.

Det var oppe at vende i disse tråde:

Outlook-express-gruppen:
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express/browse_frm/thread/4b90c8774d5ed69b/7c9c2a8e9f7c4a49?hl=da&lnk=gst&q=quotefix#7c9c2a8e9f7c4a49

Sproggruppen:
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.sprog/browse_frm/thread/972b192306aecc89/f50b41269943687a?hl=da&lnk=gst&q=quotefix#f50b41269943687a

Ved genlæsning af disse tråde kan jeg godt huske problemet med fejl ved
klik på links og de røde krydser - som hos mig var nederst i alle
indlæg. Også indlæg uden smileyer.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Ole C

Dato : 20-10-09 00:31

Philip Nunnegaard skrev blandt andet:

> Jeg husker dog at vi var nogle stykker der afprøvede det samtidig, og
> jeg var ikke den eneste der havde problemer med det.
>
> Det var oppe at vende i disse tråde:

(klip)

Mærkværdigt.
Jeg installerede Quote-Fix nærmest straks jeg fik min bærbare med Vista og
dermed Windows Mail for godt et år siden - og har hverken dengang eller
siden haft problemer. Det samme gælder for et par andre Vista-brugere jeg
kender.

--
vh
Ole C

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-10-09 00:47

Ole C skrev:

> Mærkværdigt.

Lige præcis! Mærkværdigt!
Derfor opgav jeg det også hurtigt og lærte at leve med selv at skulle
indsætte de manglende ">" foran hver linje i det citerede, indtil jeg
senere gik over til Thunderbird som nyhedsklient.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-10-09 08:12

Erik Olsen skrev:

> Jeg bruger Windows Mail og skiftede helt uden problemer
> fra news.sunsite.dk til news.dotsrc.org. Jeg beskrev i et
> tidligere indlæg hvordan, og Herluf mener at han har brugt
> samme fremgangsmåde.

Jeg takker alle for gode råd og deltagelse.

Nu fik jeg endelig serveren news.dotsrc.org til at virke,
men det blev på den "dumme" måde. Jeg kom utilsigtet
til at rename TDC-serveren til Sunsites nye navn. Og da
jeg så endelig kunne signe mig på, virkede den.

Men så nu fik jeg lige tusindvis af brevhoveder ind i alle
grupperne påny. Jeg havde ellers netop fået rettet alle
grupperne til, med "læst", "ulæst", "slettet", "følges", osv.

--
Herluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-09 09:41

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Nu fik jeg endelig serveren news.dotsrc.org til at virke,
> men det blev på den "dumme" måde. Jeg kom utilsigtet
> til at rename TDC-serveren til Sunsites nye navn. Og da
> jeg så endelig kunne signe mig på, virkede den.

Med fare for at få en på kassen til næste obese:
Du har vel ikke taget fejl af det selvvalgte navn og så den
serverbetegnelse der skal være rigtig?

> Men så nu fik jeg lige tusindvis af brevhoveder ind i alle
> grupperne påny. Jeg havde ellers netop fået rettet alle
> grupperne til, med "læst", "ulæst", "slettet", "følges", osv.

Ja, når man skifter server, opløses forbindelsen mellem numrene
på ens system og serveren. Det er nok lettest at slette alle
grupper og starte forfra. Ellers må du vente på at de gamle
(usynkroniserede) indlæg forsvinder efterhånden som de forældes.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-09 07:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Med fare for at få en på kassen til næste obese:
> Du har vel ikke taget fejl af det selvvalgte navn og så
> den serverbetegnelse der skal være rigtig?

Jeg rodede i hvert fald så meget med at smide Sunsiteserveren
ud, hente den ind igen, signe på, rename, osv. at jeg til sidst
kom til at pege på den forkerte server, da jeg ville signe på.
Og så fangede bordet.

I øvrigt er jeg Sunsitefolkene (og deres sponsorer) dybt
taknemmelig for at de gider at lave en god og gratis
nyhedsgruppeudbydertjeneste for folket, og at de arbejder
på at holde den i luften - selv i weekenden.

--
Herluf :·)

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-10-09 17:19

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I øvrigt er jeg Sunsitefolkene (og deres sponsorer) dybt
> taknemmelig for at de gider at lave en god og gratis
> nyhedsgruppeudbydertjeneste for folket, og at de arbejder
> på at holde den i luften - selv i weekenden.

Jeg har i flere tilfælde fået svar på mails til staff@dotsrc.org i
week-enden, imponerende.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-10-09 14:36

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet det. Det køer stadig "i ring". Når jeg
> vil hente gruppelisten ind på den nye server, kræver
> den ny registrering.

Så gør du det forkert - du skal IKKE oprette den nye server - du skal
ind i egenskaber for den ganle server (højreklik på den) og ændre
servernavnet derinde.

Den vil så stadig hedde det gamle servernavn - men pege på den nye
server - og have beholdt alle indstillinger, grupper m.v. fra den gamle
server.

Ovenstående er metoden i OE - kan variere lidt med andre news-klienter -
men princippet er det samme.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-10-09 19:44

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse
> Nu har det ikke virket siden lørdag eftermiddag,

Ingen problemer her i denne weekend - har kørt problemfrit.

> og så erfarer jeg at serveren har skiftet navn.

Det har jeg så ikke hørt noget om - jeg kører stadig på Sunsite - som
nævnt uden problemer......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-10-09 22:43

Jan Vestergaard skrev, Den 18-10-2009 20:44:
> Det har jeg så ikke hørt noget om - jeg kører stadig på Sunsite - som
> nævnt uden problemer......

De anbafeler at skifte, så det har jeg gjort. Både det gamle og det nye
servernavn fungerer hos mig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-09 23:36

Jens Jensen skrev:

> De anbafeler at skifte, så det har jeg gjort. Både det gamle og det nye
> servernavn fungerer hos mig.

Det plejer at betyde at det gamle navn bliver nedlagt inden alt
for længe.

--
Bertel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 08:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det plejer at betyde at det gamle navn bliver nedlagt inden alt
> for længe.

den gamle news.sunsite.dk er nedlagt i DNS nu:
(a.ns.sunsite.dk er DNS server i forhold til dk-hostmaster)

$ nslookup news.sunsite.dk a.ns.sunsite.dk
;; connection timed out; no servers could be reached

$ nslookup news.dotsrc.org a.ns.sunsite.dk
Server: a.ns.sunsite.dk
Address: 130.225.254.107#53

Name: news.dotsrc.org
Address: 130.225.254.104

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-09 15:30

Frank Damgaard wrote:

> den gamle news.sunsite.dk er nedlagt i DNS nu:
> (a.ns.sunsite.dk er DNS server i forhold til dk-hostmaster)
>
> $ nslookup news.sunsite.dk a.ns.sunsite.dk
> ;; connection timed out; no servers could be reached

Er den nedlagt?
sj@lwork1> nslookup news.sunsite.dk
Server: 89.150.129.4
Address: 89.150.129.4#53

Non-authoritative answer:
Name: news.sunsite.dk
Address: 130.225.254.104

Jeg vil nok forvente den bliver nedlagt, men domænet løber til sommer:
Domain: sunsite.dk
DNS: sunsite.dk
Registered: 1998-05-21
Expires: 2010-06-30

Stig Johansen

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 19-10-09 15:54

Stig Johansen wrote, On 2009-10-19 16:30:

> Er den nedlagt?

Nej. Jeg nossede op i DNS sent i går aftes, hvilket bevirkede at DNS for
sunsite.dk-zonen ikke virkede indtil i dag omkring middag. Meget
beklageligt.

> sj@lwork1> nslookup news.sunsite.dk
> Server: 89.150.129.4
> Address: 89.150.129.4#53
>
> Non-authoritative answer:
> Name: news.sunsite.dk
> Address: 130.225.254.104

Svaret er helt korrekt, så alt fungerer tilsynelande fint hos dig.

> Jeg vil nok forvente den bliver nedlagt, men domænet løber til sommer:
> Domain: sunsite.dk
> DNS: sunsite.dk
> Registered: 1998-05-21
> Expires: 2010-06-30

Nej den er ikke nedlagt. sunsite.dk fornys hvert år ligesom dotsrc.org
osv. Bare rolig.

--
Venlig hilsen
Georg Sluyterman

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-10-09 11:09

"Jens Jensen" skrev i en meddelelse
> De anbafeler at skifte, så det har jeg gjort. Både det gamle og det
> nye servernavn fungerer hos mig.

Ja - så røg min forbindelse til den gamle Sunsite også sent søndag
aften.

Men jeg ændrede bare servernavnet i indstillinger (højreklik) for
news.sunsite.dk til den nye server - og alt kører bare videre som før

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 19-10-09 15:02

Herluf Holdt, 3140 wrote, On 2009-10-18 14:29:
> [...]
> en gang til med ny sign-on og hele moletjavsen, før
> den virker igen. Vejledningen fra dotsrc "kører i ring".

dotSrc.org (tidligere kendt som SunSITE.dk) har haft en hel del
ændringer i opsætningen i løbet af weekenden.
Jeg beklager hvis det har ramt vores brugere. Vi gør det her i vores
fritid, og bestræber os på at have en god oppetid (hvilket jeg nu også
mener vi generelt har).
Driftstatus kan altid findes på forsiden af dotsrc.org.

Både news.sunsite.dk og news.dotsrc.org fungerer igen, og navnet
news.sunsite.dk vil fortsætte med at fungere (i hvert fald nogle år endnu).

Men vi anbefaler at man skifter til news.dotsrc.org, da det er det vi
har heddet siden 2005 ;).

--
Venlig hilsen
Georg Sluyterman

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 15:19

Georg Sluyterman wrote:

> [...]
> news.sunsite.dk vil fortsætte med at fungere (i hvert fald nogle år endnu).
>
> Men vi anbefaler at man skifter til news.dotsrc.org, da det er det vi

Egentlig på tide at news.dotsrc.org dukkede op, bare lidt uheldigt
at news.sunsite.dk røg ud af DNS ( a.ns.sunsite.dk ) samtidig,
men jeg ser at nu er den tilbage igen. :)

Nu har jeg dog fået skiftet til news.dotsrc.org , så det er ikke
så relevant mere med news.sunsite.dk ;)

En anden bivirkning ved ændringerne i weekend er vist at nogle
andre feeds/nntp servere ikke har fået afleveret alle indlæg
eller ligefrem nogle enkelte indlæg er smuttet.
(nogle indlæg fra google ser ud til at mangle)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-10-09 16:29

Den 19.10.2009 16:01, skrev Georg Sluyterman bl.a.:

> [...]
> mener vi generelt har).
> Driftstatus kan altid findes på forsiden af dotsrc.org.

Måske kunne I overveje at annoncere ændringer her i forvejen? En lille
indsats med garanteret goodwill fra brugerne.

--
Niels

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-10-09 16:30

Niels P Sønderskov skrev:

>Måske kunne I overveje at annoncere ændringer her i forvejen?

Skal alle udbydere så til at annoncere deres ændringer her ?

--
Ivan V. klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-10-09 18:02

Ivan V. Klattrup wrote:

> Skal alle udbydere så til at annoncere deres ændringer her ?

Er det ikke mon ikke nok at det sættes på http://dotsrc.org/usenet/ ?
selvom denne gang faldt det sammen med DNS fejlopsætning på
den gamle....

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-10-09 18:16

Den 19.10.2009 19:01, skrev Frank Damgaard bl.a.:

> Er det ikke mon ikke nok at det sættes på http://dotsrc.org/usenet/ ?
> selvom denne gang faldt det sammen med DNS fejlopsætning på
> den gamle....

Jeg foretrækker i hvert fald selv at få besked inden den slags
omlægninger kan blive skyld i forstyrrelser. Når der så mange gange ikke
opstår fejl kan man bare glæde sig over det. Man opnår ikke samme effekt
når brugerne efterfølgende kan slå op og se hvad der gik galt. Mange ved
måske ikke engang hvor de skal kigge.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-10-09 18:11

Den 19.10.2009 17:30, skrev Ivan V. Klattrup bl.a.:

> Skal alle udbydere så til at annoncere deres ændringer her ?

Problemet kan da være den helt uhyrligt omfattende trafik her er i
forvejen?-)

Jeg overvejede som mere passende forslag dk.opslag.internet, men jeg
læser den ikke selv og kan ligeså godt bruge denne.

Andre professionelle udbydere har kundeforhold, og vil være i stand til
at varsle direkte (måske gælder det også dotscr.org, som bruger
mailadresser i forbindelse med oprettelsen af en konto).

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-09 18:14

Niels P Sønderskov skrev:

> Problemet kan da være den helt uhyrligt omfattende trafik her er i
> forvejen?-)

Der smuttede vist et "ikke".

> Jeg overvejede som mere passende forslag dk.opslag.internet, men jeg
> læser den ikke selv og kan ligeså godt bruge denne.

Jeg kan nu heller ikke se det store problem i at udbyderne
skriver her om de problemer der ikke lægger kundernes
forbindelser helt ned (så kan de jo ikke læse det alligevel). Det
vil være sjældent.

(og hovedparten gider slet ikke ændre procedurer)

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-10-09 18:18

Niels P Sønderskov skrev:

> Jeg overvejede som mere passende forslag dk.opslag.internet, men jeg
> læser den ikke selv og kan ligeså godt bruge denne.

Så hvis jeg har spørgsmål vedrørende gulerødder i maden, så kan jeg også
spørge om det i denne gruppe, da jeg ikke læser i dk.kultur.mad+drikke

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-09 18:39

Ivan V. Klattrup skrev:

> Så hvis jeg har spørgsmål vedrørende gulerødder i maden, så kan jeg også
> spørge om det i denne gruppe, da jeg ikke læser i dk.kultur.mad+drikke

I en gruppe om udbydere kan det ikke ligefrem kaldes OT at skrive
om ... udbyderne.

Gullerødder har intet med sagen at gøre.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-10-09 18:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> I en gruppe om udbydere kan det ikke ligefrem kaldes OT at skrive
> om ... udbyderne.

At folk ikke gidder følge en opslagsgruppe, gør ikke andre grupper
relevante til opslag

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-09 18:54

Ivan V. Klattrup skrev:

> At folk ikke gidder følge en opslagsgruppe, gør ikke andre grupper
> relevante til opslag

Hvorfor skrev du ikke det i opslagsgruppen? Det er da oplagt at
det hører hjemme der.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-10-09 20:22

Den 19.10.2009 19:17, skrev Ivan V. Klattrup bl.a.:

> Så hvis jeg har spørgsmål vedrørende gulerødder i maden, så kan jeg også
> spørge om det i denne gruppe, da jeg ikke læser i dk.kultur.mad+drikke

Så du mener en meddelelse fra en meget benyttet gratis news-udbyder vil
være off topic i denne gruppe? Jeg synes det ville være en god service,
som ikke har noget med gulerødder at gøre.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-10-09 08:44

On 2009-10-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Så du mener en meddelelse fra en meget benyttet gratis news-udbyder vil
> være off topic i denne gruppe?

Ja, det kan nemt udledes af fundatsen: "Statusforespørgsler for tjenester
henvises til pågældende udbyders egne supportinstanser, herunder interne
grupper og websider med statusoplysninger."

Når statusforespørgsler som udgangspunkt ikke hører til er det en
naturlig følge at statusmeddelelser heller ikke gør.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-10-09 12:50

Den 20.10.2009 09:43, skrev Andreas Plesner Jacobsen bl.a.:

> [...]
>
> Når statusforespørgsler som udgangspunkt ikke hører til er det en
> naturlig følge at statusmeddelelser heller ikke gør.

Og der ville ikke være tale om nogen statusmeddelelse, bortset fra at
det er ren Erasmus Montanus-logik at slutte baglæns på den måde du gør.
Men man må vel respektere denne bevægelse, der arbejder hårdt for at
gøre Usenet så useless som muligt.

--
Niels

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-10-09 17:11

Ivan V. Klattrup skrev:

> Skal alle udbydere så til at annoncere deres ændringer her ?

Nej, de kommercielle udbydere har jo deres egne grupper til det formål.

dotSrc.org/sunsite er noget særligt.

Mikkel

Fra : Carl Drud

Dato : 22-10-09 17:41

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Nej, de kommercielle udbydere har jo deres egne grupper til det formål.

Har Sunsite/Dotsrc.org ikke det? Jeg synes at erindre at der var diverse
sunsite.* grupper.

--
Carl

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-10-09 17:53

Carl Drud skrev:

> Har Sunsite/Dotsrc.org ikke det? Jeg synes at erindre at der var diverse
> sunsite.* grupper.

Jeg ved det ærligt talt ikke.

Fra : Carl Drud

Dato : 23-10-09 17:28

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Jeg ved det ærligt talt ikke.

Ellers kan folk blot abonnere på deres RSS-feed:

http://dotsrc.org/rss/

--
Carl

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-10-09 18:02

"Carl Drud" skrev i en meddelelse
> Har Sunsite/Dotsrc.org ikke det? Jeg synes at erindre at der var
> diverse
> sunsite.* grupper.

Det har de også - så det er da helt klart der, det hører hjemme, da ikke
ikke vedrører "alle og enhver".

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-10-09 20:12

Jan Vestergaard wrote:

> Det har de også - så det er da helt klart der, det hører hjemme, da
> ikke ikke vedrører "alle og enhver".

Hvor har dotsrc.org de nævnte grupper?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-10-09 21:19

Den 22.10.2009 21:11, skrev Erik Olsen bl.a.:

> Hvor har dotsrc.org de nævnte grupper?

Der er rigtigt nok en flok sunsite.* grupper, men ingen NNTP-relaterede.

--
Niels

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-10-09 14:28

"Niels P Sønderskov" skrev i en meddelelse
> Der er rigtigt nok en flok sunsite.* grupper, men ingen
> NNTP-relaterede.

Næh - det er vist meget brænset at de bruger deres grupper - en gruppe
til emnet kunne være sunsite.staff - men nej - de har ikke oprettet en
speciel gruppe til formålet - men de kunne de jo gøre, hvis de ønskede
af give info den vej.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-10-09 17:05

Niels P Sønderskov wrote:

> Der er rigtigt nok en flok sunsite.* grupper, men ingen
> NNTP-relaterede.

Hvor?, spurgte jeg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-10-09 17:11

Erik Olsen skrev:

> Hvor?, spurgte jeg.

I dotsrc.org's gruppeliste som du har adgang til hvis du bruger
en newsreader op mod deres newsserver.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-10-09 17:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> I dotsrc.org's gruppeliste som du har adgang til hvis du bruger
> en newsreader op mod deres newsserver.

Tak.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-10-09 19:35

Den 23.10.2009 18:04, skrev Erik Olsen bl.a.:

> Hvor?, spurgte jeg.

Det er på nettet (og jeg regnede ikke med at det var nødvendigt at skrive).

--
Niels

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-10-09 09:55

Niels P Sønderskov wrote:

> Det er på nettet (og jeg regnede ikke med at det var nødvendigt at
> skrive).

Det er netop den slags hjernedøde svar jeg afskyr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-10-09 10:02

Erik Olsen skrev:

> Det er netop den slags hjernedøde svar jeg afskyr.

Du er ikke alene.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-10-09 19:55

Den 24.10.2009 10:54, skrev Erik Olsen bl.a.:

> Det er netop den slags hjernedøde svar jeg afskyr.

Stil et hjernedødt spørgsmål og du får et hjernedødt svar. Som bruger på
Sunsite, nu dotsrc.org kan jeg jo ikke vide hvilke grupper alle mulige
andre servere udbyder, så det hjernedøde svar er simpelthen: På nettet.
Og det er endda korrekt.

--
Niels

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-10-09 21:47

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> på Sunsite, nu dotsrc.org kan jeg jo ikke vide hvilke grupper alle
> mulige andre servere udbyder, så det hjernedøde svar er simpelthen:

Jeg var interesseret i at vide om det var webbaserede grupper (som jeg
mener at have set på et tidspunkt), eller om det skulle være
nyhedsgrupper på news.dotsrc.org. Men de muligheder har du nok hverken
viden om eller fantasi til at forestille dig når du svarer som du gør.

Jeg fik et brugbart svar af Bertel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 01:14

Niels P Sønderskov skrev:

> Stil et hjernedødt spørgsmål og du får et hjernedødt svar.

Jeg er bekendt med at nogle gør sig umage for at efterleve den
regel, men jeg forstår ikke hvorfor de gør det. Det tjener ikke
noget fornuftigt formål. Hovedparten af dem ligger i mit
killfilter.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 25-10-09 11:57

Den 25.10.2009 01:14, skrev Bertel Lund Hansen bl.a.:

> [...]
> regel, men jeg forstår ikke hvorfor de gør det. Det tjener ikke
> noget fornuftigt formål. Hovedparten af dem ligger i mit

Jeg gør mig ikke særlig umage med hjernedøde svar, og må nok tilslutte
mig din holdning. Måske ser jeg for megen elendighed når jeg ikke
benytter filtrering.

--
Niels