Fibernet kontra trådløst net
Fra : Kert Rats

Dato : 15-10-09 15:26

Jeg er blevet anbefalet at poste i denne NG, hvilket jeg så gør.

**********
Jeg har en fornemmelse af, at det trådløse netværk vil overhale Fibernet.
Måske ikke i form af hastighed de nærmeste par år, men det trådløse koncept
buldrer derudaf.
Har nogen her i gruppen hard facts om trådløst net kontra Fibernet?

Venligst

Kert Rats

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-10-09 17:58

Kert Rats wrote:

> [...]
> trådløse koncept buldrer derudaf.
> Har nogen her i gruppen hard facts om trådløst net kontra Fibernet?

Der er eet punkt hvor mobilt internet i den grad udkonkurrerer kablede
forbindelser, herunder fibernet

Det er dog hverken hastighed eller latency.

--
Jesper Lund

Fra : Jens

Dato : 16-10-09 08:46

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
> koncept
> buldrer derudaf.
> Har nogen her i gruppen hard facts om trådløst net kontra Fibernet?

Jeg synes ikke man kan sammenligne de 2 type forbindelser.
Jeg har begge, en fiber forbindelse fra Sydenergi og en 3 mobil bredbånd
forbindelse.

Min fiber er på 60/60 Mbit/s, er lynhurtig med meget lav latency. Desværre
kan jeg ikke tage den med rundt, men tilgengæld kan jeg hoste server osv.
Videokonference over Skype er superkvalitet uden afbrydelser. Det samme er
det online video/TV jeg streamer.
Min 3 mobil bredbånd giver mig mellem 1 Mbit/s og 4 Mbit/s med høj latency.
Når jeg er på farten med min bærbare, er det en super forbindelse til at
checke e-mail, fjernstyre servere og se lidt online TV (f.eks. nyhederne) i
ok kvalitet eller høre radio, samt snakke med venner bekendte over Skype
uden video.

På min mobile bredbåndsforbindelse kan jeg tit mærke at jeg deler
forbindelsen (masten) med andre. Hastigheden svinger meget. På min fiber får
jeg altid fuld skrald igennem (forudsat at den anden ende kan følge med).
Oplevelsen på den mobile forbindelse tror jeg ikke vil ændre sig sådan lige
foreløbigt, selvom hastigheden bliver hurtigere og de får opfundet noget
teknik der nedsætter svartiderne.
Der er min opfattelse at det vil være 2 teknologier, som vil kunne støtte
hinanden, ikke udkonkurrere hinanden.

Jens