problem med urenlig hankat
Fra : Brian Olesen

Dato : 08-10-09 23:27

Hejsa
Vi har en halvgammel hankat på 6 måske 7 år.
Han er sådan en dejlig misser og vi vil nødig hen og aflive ham allerede.

Men!

Han har i den sidste tid fået den problematiske vane, at lade sit vand i
vores senge / sengetøj.
hvis man f.eks. løfter ham op i sengen og vil kæle, så slår han lige en
streg.
hvis man ikke gør noget eller han bliver sur sætter han sig osse og tisser
en ordentlig tor.

han er kastreret for længe siden så det lugter da i det mindste ikke seriøst
af hankat, men alligevel.

Han har for længe siden haft lidt urinsten, men ellers en utrolig sund og
god kat.

hvad mener I?
Var det en hund, så er jeg på hjemmebane, men katte ved jeg ikke meget mere
om end de fleste.

Mvh. Brian

Fra : GSX 750

Dato : 09-10-09 09:17

"Brian Olesen" <brianolesen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> god kat.
>
> hvad mener I?
> Var det en hund, så er jeg på hjemmebane, men katte ved jeg ikke meget

Hej Brian.
Jeg har en stor hankat (Mads) og han synes osse det var sjovt at tisse i min
seng, specielt hvis maden ikke lige passede ham. Da han havde gjort det et
par gange og havde fået alvorlige skideballer hvergang, tog jeg ham en dag
på fersk gerning. Det kostede ham en vinter ude i kulde og sne og han gør
det garanteret ikke mere. Han foretrak varme og den mad der nu kommer,
istedet for at protestere og fryse.

Måske du kan bruge det til noget. Jeg opfattede det som en magtkamp mellem
mig og Mads, hvilket jeg egentlig osse tror at han gjorde. Det har jeg osse
oplevet med andre katte, at man er nødt til at have en magtkamp med dem.
Alle mine 3 katte er eksemplariske og renlige og glade for den mad de får.
Mvh
Jarl

Fra : Ragna

Dato : 09-10-09 15:04

Jarl skrev:
Jeg opfattede det som en magtkamp mellem
mig og Mads

Det tror jeg ikke, katten har!
Meget tit kommer urenlighedsproblemer i forbindelse med sygdomme i
urinvejene, og når Brians kat tidligere har haft urinsten, er der desværre
stor sandsynlighed for, at det er der, problemet ligger.
Jeg ville ønske, at jeg havde vidst det, dengang da vores ældre hankat
begyndte at tisse store søer i sofaer og andre steder efter at have været
holdt fri fra urinproblemer gennem mange år - og aldrig havde tisset
"forkerte" steder før. Vi fik ham for sent til dyrlægen, der konstaterede
dårlige nyrer, som det var for sent at gøre noget ved.

Grunden til tisseriet forkerte steder kan skyldes smerter, som katten så
forbinder med kattebakken, og det kan få den til at finde andre steder.
Jeg vil slet ikke kommentere Jarls løsning på problemet, men bare sige, at
jeg er taknemlig for ikke at have været kat under de forhold.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : GSX 750

Dato : 10-10-09 08:46

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg vil slet ikke kommentere Jarls løsning på problemet, men bare sige, at
> jeg er taknemlig for ikke at have været kat under de forhold.

Hej Ragna
Nu er Mads jo ikke min første kat jeg har haft, faktisk har jeg haft mange,
til stor glæde for min familie og jeg. Mads kom hertil da han var ca 6 år
gammel og han var forvænt hjemmefra med tun og rejer. Da han ikke fik sin
tun og rejer, skabte han sig helt vildt. han skreg og hylede og det endte
med at han pissede flere gange i min seng. Det skal lige siges at Mads er
fuldfed og meget stor. Til sidst blev han taget på fersk gerning i at pisse
i min seng, dette foregik meget kort efter jeg havde været i køleskabet, han
fik ikke noget tun, og så skred han ind i sove værelset og pissede på min
hovedpude. Og her er altså altid mad i katteskålen!!! Så røg han ud og måtte
tilbringe vinteren udenfor. Jeg har selvfølgelig masser af bygninger og
skjulesteder, så der var steder han kunne gå i læ.

Idag er han færdig med den dominans og han ligger helt roligt ved siden af
mig og spinder. Han gider ikke de andre i familien og han er helt klart min
kat. Så det er da en helt klar og gennemskuelig måde at opdrage sin kat på,
når den skal lege dominans, hvem bestemmer her!!! Og det er mig der betaler
terminerne her, katten må indrette sig og pisse udenfor, ellers bliver det
en lang og kold vinter...

Mvh
Jarl

Fra : Brian Olesen

Dato : 11-10-09 21:35

> [...]
>
> Grunden til tisseriet forkerte steder kan skyldes smerter, som katten så
> forbinder med kattebakken, og det kan få den til at finde andre steder.

Men nu har min kone og katten ikke haft nogle skænderier i nogle dage og han
er så holdt op med det igen.
Men tror måske desværre at du kan have ret alligevel. Han har en eller anden
lille knude på højre side.
Men han går glad på bakken stadigvæk.
Jeg ta'r ham i hvert fald til dyrlæge for en sikkerheds skyld på torsdag.
Har ingen forsikring eller noget, så man skal jo have den helt store
tegnebog frem, hvis de kan gøre noget for ham.

Jeg hører ikke til dem, der baregår ud og får en ny kat for en cola som
erstatning. Han har været her i familien i 5 år nu, så er selvfølgelig en
del af os nu og skal have en chance.
Men håber i hvert fald at de kan gøre et eller andet.

Fra : Ragna

Dato : 12-10-09 09:27

Brian skrev:
> [...]

>del af os nu og skal have en chance.
>Men håber i hvert fald at de kan gøre et eller andet.

Jeg krydser fingre for, at knuden bare er en fedtknude, og at han ellers kan
få det godt igen.
Man knytter sig utrolig meget til sin kat, og savnet er stort, når man må
tage afsked.
Hver enkelt kat er en lille, unik personlighed, som giver en en masse glæder
i hverdagen.
Lad os endelig høre, hvordan det går hos dyrlægen.

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Brian Olesen

Dato : 12-10-09 20:27

Hej Ragna

> [...]
> glæder i hverdagen.
> Lad os endelig høre, hvordan det går hos dyrlægen.

Tak for støtten og er helt enig. En kat er et dejligt dyr, hvis man forstår
at værdsætte dens sjove personlighed. den har jo en noget anden humor end en
hund, men er bestemt lige så charmerende på sin måde.

Mvh. Brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 15-10-09 19:28

Hejsa
sådan endte historien om Zimba.

Han var ved dyrlæge i dag og fejlede absolut intet. De vvar noget
overraskede over hans noget hidsige temperament.
Hverken blodprøven eller urinprøven viste noget unormalt.
Dyrlægen siger, at han har straffet os ved at pisse i sengen.

Næste gang han gør det, så pisser jeg sgu på ham. heheh

Mvh. Brian

Fra : Ragna

Dato : 16-10-09 09:18

Brian skrev:
>Hejsa
>sådan endte historien om Zimba.

>Han var ved dyrlæge i dag og fejlede absolut intet.

Det var virkelig en glædelig nyhed!

At han skulle have brugt tisseriet som et magtmiddel virker utroligt - men
jeg kender selvfølgelig heller ikke hans temperament!
Forhåbentlig undgår I konflikterne fremover!

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : GSX 750

Dato : 16-10-09 09:45

> [...]
> jeg kender selvfølgelig heller ikke hans temperament!
> Forhåbentlig undgår I konflikterne fremover!

Hej igen.
Jeg sagde jo det var en magtkamp mellem ejer og hankat. Det er set mange
gange før og det bliver set igen. Problemet er at den "lille søde misser
tisser hvor det passer den og så må den jo være syg, men i virkeligheden er
et hankat besidderrisk, dominerende og stinkende, hvis den ikke bliver
afrettet. Der er jo forskel på hankatte, nogle lærer nemmere end andre. Jeg
har 3 hankatte, de to yngste har slet ikke de problemer, men den gamle Mads
måtte have en vinterlektion, før han stoppede med at pisse i min seng.
Mvh
Jarl

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-09 16:00

> [...]
> jeg kender selvfølgelig heller ikke hans temperament!
> Forhåbentlig undgår I konflikterne fremover!

hihi vær du glad for det. Han er en sand miniature djævel, når det stikker
ham.
Han er stadig super træt i dag efter de voldsomme kampe og han har vidst nok
fået skræmt livet halvt af veteranær sygeplejersken. hihihi
Men det er da bare en kat og ikke en vildmink.

Mvh. Brian

Fra : GSX 750

Dato : 16-10-09 09:40

> [...]
> Dyrlægen siger, at han har straffet os ved at pisse i sengen.
>
> Næste gang han gør det, så pisser jeg sgu på ham. heheh

Ja, der kan man bare se. Min store Mads var rigtig streng ved mig og det
krævede som sagt en vinter udenfor, før han lærte at varme er lig med
renlighed. De pisser såmænd bare territorium af og de skal bare lige lære at
det er os der sidder på mad og varmen, så bøjer de sq nakken :)
Mvh
Jarl

Fra : Inge

Dato : 16-10-09 15:16

> [...]
> renlighed. De pisser såmænd bare territorium af og de skal bare lige lære
> at det er os der sidder på mad og varmen, så bøjer de sq nakken :)

I er da bare et par rigtige hverdagens helte!

Inge

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-09 16:02

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> I er da bare et par rigtige hverdagens helte!

Hov hov. Mit var da bare ment i sjov!
Brian

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-09 16:02

"GSX 750" <no@name.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> renlighed. De pisser såmænd bare territorium af og de skal bare lige lære
> at det er os der sidder på mad og varmen, så bøjer de sq nakken :)
I hvert fald er der meget dominans i såen en bette en.
Hold da helt op.

Brian