Konfirmation
Fra : Ukendt

Dato : 23-09-09 19:13

Er i følgende situation:

Er skilt. Er 1/2 år siden så der er stadig mange åbne sår. Min ældste søn på
nu 11 år har adresse ved mig. Han bor officielt ved mig hver anden uge men i
praksis bliver det til de fleste dage. Har fælles forældremyndighed med min
ex. Samarbejdet går fint, men jeg har bare lidt svært ved at være sammen med
ex'ens ny mand som også er en arbejdskollega og som hun var mig utro med et
par måneder før hun flyttede direkte til ham. Tingene kan ændre sig meget -
og det gør de forhåbentlig - men lige nu kan jeg ikke forestille mig en
konfirmationsfest hvor vi alle fester og hygger sammen. Så hvis der skulle
være konfirmation nu, skulle der være 2 fester. En som jeg holder og en som
min ex. holder. Hvad er reglerne. Hvem har retten til barnet på selve dagen.
Skal min ex betale konfirmationsbidrag til mig selv om hun ikke er med til
"min" fest.

P.S.: Jeg ønsker ikke at få gode råd om jeg skal tage mig sammen for barnets
skyld bla.bla bla. . - det ved jeg sgu' godt.

Fra : Marianne

Dato : 23-09-09 22:55

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> skrev i en
meddelelse news:4aba6534$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>

> P.S.: Jeg ønsker ikke at få gode råd om jeg skal tage mig sammen for
> barnets skyld bla.bla bla. . - det ved jeg sgu' godt.

Jeg kender ikke reglerne, men ville det ikke være smartere at holde to
forskellige ting, når konfirmationstiden oprinder? Den ene holder festen og
den anden inviterer på en rejse, som sønnike vælger med forælderen selv og
børnene? Eller andet. Så kan de fraskilte forældre deltage i hvert sit
arrangement, og I undgår at rive barnet over ved at han skal forholde sig
til to udgaver af samme fest.

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-09-09 07:24

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> writes:

> [...]
> Skal min ex betale konfirmationsbidrag til mig selv om hun ikke er med til

Hvis I ikke kan blive enige om hvem der har retten til barnet, skal I
en tur forbi statsamtet, som afgør det.

Hvis du går ind på www.familieadvokaten.dk og søger på konfirmation
kan du finde mange relevante artikler.

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Milea

Dato : 24-09-09 16:16

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> wrote in

> [...]
>

> P.S.: Jeg ønsker ikke at få gode råd om jeg skal tage mig sammen for
> barnets skyld bla.bla bla. . - det ved jeg sgu' godt.

Hej Lasse

Hvis du er bopælsforælderen, når din søn skal konfirmeres, har du ret til
at søge konfirmationsbidrag af din ex. Beløbet tilsvarer 3 x
normalbidraget. Du kan læse mere om det her:
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=709

http://www.statsforvaltning.dk kan du læse nærmere omkring fælles
forældremyndighed. Om hvorvidt hvem der har retten til barnet på selve
dagen, ved jeg dog ikke. Mit umiddelbare gæt må dog være -
bopælsforælderen.

Måske du kan finde et mere tydeligt svar her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=32014#K2

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 24-09-09 17:17

> Måske du kan finde et mere tydeligt svar her:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=32014#K2

hos foreningen far http://www.foreningenfar.dk/ er der måske osse noget at
hente

Fra : Nielsen

Dato : 24-09-09 18:40

> [...]
>

> P.S.: Jeg ønsker ikke at få gode råd om jeg skal tage mig sammen for
> barnets skyld bla.bla bla. . - det ved jeg sgu' godt.

I min verden ville der kun være én løsning: det er drengens dag - man holder
én fest. Gæsterne inviteres efter drengens ønske og så har de voksne at
opføre sig som voksne og give ham en god dag.

Fra : Nana

Dato : 24-09-09 19:25

"Nielsen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holder én fest. Gæsterne inviteres efter drengens ønske og så har de
> voksne at opføre sig som voksne og give ham en god dag.

Det lyder smukt, men for nogle familier er det en utopi. Du tror ikke at
barnet kan mærke en sær/dårlig stemning, uanset hvor gode forældrene er til
at spille skuespil?
Jeg blev nonfirmeret med to fester, en hos hver forælder. Jeg ville seriøst
ikke have nydt til fællesfest, fordi jeg på ingen måde kunne være i tvivl om
at forældrene ikke syntes det var fedt. Ikke fordi de slet ikke kunne være i
rum sammen eller den slags, men fordi jeg ville have vidst hvor akavet alle
parter havde følt det.

Fra : Stine

Dato : 24-09-09 23:00

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> wrote in message
> [...]
> barnet på selve dagen. Skal min ex betale konfirmationsbidrag til mig selv

Var det ikke en mulighed om den nye kæreste blev væk? Jeg føler mig
overbevist om, at sønnike allerhelst vil have sin mor og far til at være der
sammen - og se dem have det hyggeligt. Mon ikke han er flintrende ligeglad
med, om den 'nye' er der?

/Stine

Fra : Nielsen

Dato : 25-09-09 14:57

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overbevist om, at sønnike allerhelst vil have sin mor og far til at være
> der sammen - og se dem have det hyggeligt. Mon ikke han er flintrende

Måske, måske ikke. Det var derfor jeg foreslog at drengen selv bestemmer og
så må de voksne opføre sig som voksne og ikke som forkælede teenagere.

Fra : Benny Bomstærk

Dato : 25-09-09 22:28

"Nielsen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, måske ikke. Det var derfor jeg foreslog at drengen selv bestemmer
> og så må de voksne opføre sig som voksne og ikke som forkælede teenagere.

jamen, når nu lasse godt ved, som han skriver, at han ikke kan tage sig
sammen. Så er der jo ikke noget at gøre andet end at håbe på han blir voksen
før hans dreng. Hårde ord, ja, og når krisen kradser er det sgu svært, ja,
men alligevel ligger lorten på farens bord.... træls, sårn er det bare

men drengen er 11 år så han har da et par år til at få tingene på plads i
hovedet og lære at leve med at hans ex har fået en ny kæreste. træls, men
sårn er det bare

i øvrigt er man jo ofte meget selvoptaget når man er blevet forsmået og så
kan man måske have gavn af at tænke på hvorn andre mennesker ahr det - hvorn
har din dreng det forresten med at I er blevet skilt og hvorn har drengen
det mon med at tænke på at konfirmationen bliver underlig - tænk på det i
stedet for om du kan holde ud at sidde og lide af selv-ynk

undskyld, men du spurgte selv, selv om du godt nok også bad om ikke at få et
ærligt svar

Fra : marlene

Dato : 11-10-09 21:19

KLIP:
"Lasse Skovgaard"
> [...]
>

> P.S.: Jeg ønsker ikke at få gode råd om jeg skal tage mig sammen for
> barnets skyld bla.bla bla. . - det ved jeg sgu' godt.

sidder som voksent skilsmissebarn og læser dit indlæg
jeg undrer mig over, hvorfor du spørger til bidrag fra din ex, til drengens
fest, det er vel dig, der ikke vil have hende i selskabet.
jeg ville bliver edertosset, hvis jeg havde en ex, der krævede bidrag, uden
at inviterer mig med.
for jeg tænker, at hvis I ikke kan ses og være til samme fest, så må hun vel
holde noget "et eller andet" for hendes side, af drengens familie.
er jeg helt gal på den?

og som det evig altid delte skilmissebarn, bliver jeg nødt til at skrive, at
I begge skal tage jer sammen, oplevede dsv. to mindre søstre
blive konfirmeret uden deres far, fordi vores emsige mor, ikke ville ham ham
med, hun boede sammen med en ny mand.. - men han dog blev ikke opkrævet
bidrag.
husker hvor skuffet både far og datter x2 var.
da datter ( som også er skilt for en del år siden) sidste år konfirmerede
hendes datter, var det sindsygt vigtigt, at morfar deltog, men også at alle
accepterede at det var hendes familie, + ex-svigerfamilien, som ingen af os
har haft kontakt med i mange år.
det blev en meget dejlig dag for alle. særlig for konfirmanden.

malenemor til tre.