mysql_connect
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-10-09 14:16

Hej NG.

Når jeg kalder mysql_connect, får jeg følgende fejl:
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for
user 'teaterDB'@'localhost' (using password: YES)

Hvis jeg bruger root og tilhørende password, virker det som ønsket.

Min konklusion må så være, at teaterDB brugeren mangler rettigheder, men
kan I fortælle mig hvilke? Jeg har i phpMyAdmin prøvet at oprette
teaterDB med all mulige rettigheder uden held.
Er jeg helt galt på den?

Mvh
Stefan

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-10-09 18:18

Stefan Kristensen skrev:
> [...]
> kan I fortælle mig hvilke? Jeg har i phpMyAdmin prøvet at oprette
> teaterDB med all mulige rettigheder uden held.

Sådan bare for en sikkerheds skyld: fnytterne omkring @ - er det kun her
i indlægget, de er der?
For ellers er det nok et godt gæt...

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-10-09 18:51

> Sådan bare for en sikkerheds skyld: fnytterne omkring @ - er det kun her
> i indlægget, de er der?
> For ellers er det nok et godt gæt...

De er der også i browseren - Jeg kontrollerer databasen...
Tak for tippet.

Mvh.
Stefan

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-10-09 21:12

Stefan Kristensen skrev:

> De er der også i browseren - Jeg kontrollerer databasen...

Det er nok bedre at kontrollere den php-kode, der forsøger at connecte!

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-10-09 23:20

> Når jeg kalder mysql_connect, får jeg følgende fejl:
> Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for
> user 'teaterDB'@'localhost' (using password: YES)

Nu har jeg prøvet, direkte i MySQL på min Synology DS207+, at slette
teaterDB brugeren og oprette den igen med

grant all on *.* to teaterDB@"%" identified by "a";
flush privileges;

Når jeg så, stadig direkte på min DS, prøver at åbne MySQL med

mysql -u teaterDB -p

og angiver a som password, får jeg samme fejl.

Giver det nogen mening?

Mvh
Stefan

Fra : scootergrisen

Dato : 13-10-09 02:59

Prøv og lad være med at bruge store bogstaver i dit brugernavn og
kodeord og se om det hjælper.

Når jeg opretter en bruger så skriver jeg dette i mysql > prompten.

CREATE USER 'q'@'localhost' IDENTIFIED BY 'q';
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'q'@'localhost' WITH GRANT OPTION;

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-10-09 15:28

> Når jeg kalder mysql_connect, får jeg følgende fejl:
> Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for
> user 'teaterDB'@'localhost' (using password: YES)

Hmm...
Nu har jeg prøvet igen, og nu virker det.
Jeg kan ikke se, hvad der skulle være anderledes fra før, men tak for de
hjælpsomme forslag.

Mvh
Stefan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-10-09 15:47

On Tue, 13 Oct 2009 16:28:03 +0200
Stefan Kristensen <jems@mad.dk> wrote:

> Nu har jeg prøvet igen, og nu virker det.
> Jeg kan ikke se, hvad der skulle være anderledes fra før, men tak for de hjælpsomme forslag.

Hver gang du ændrer rettigheder eller opretter brugere, bør du tvinge
mysql til at genlæse rettighederne. I phpmyadmin findes der et link på
forsiden, der hedder reload privileges. Fra en mysql prompt hedder
kommandoen: flush_privileges

En genstart af mysql har selvfølgelig samme effekt, så i dit tilfælde
kan grunden til at det pludseligt virker være, at du har haft
genstartet mysql.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen