adgang med brugernavn og kode
Fra : Søren Thomsen

Dato : 09-10-09 18:36

Hej

Hvordan kan man lave, så man feks skal skrive brugernavn, og kode, for at få
adgang til nogle sider.
Hvis man har en forening, hvor kun medlemmer har adgang.
Skal men evt lave en hel mappe, directory, hvor alle de sider er, hvor kun
medlemmer har adgang til.

Mvh Søren

Fra : Anders

Dato : 09-10-09 22:01

Søren Thomsen skrev:
> [...]
> Hvis man har en forening, hvor kun medlemmer har adgang.
> Skal men evt lave en hel mappe, directory, hvor alle de sider er, hvor kun

Det kan du gøre på to måder (og formentlig mange flere)...
1. den simple. Sæt en cookie for dem der har logget sig ind, det er
forholdsvis let, men der er selvfølgelig nogle sikkerhedshuller.
2. Du kan bruge sessions. Det er vist den mest almindelige. Der er
også nogle ting man skal være opmærksom på mht. sikkerhed, men de
kan tros alt lukkes.

Hvordan din mappestruktur er bestemmer du sådan set selv, hvad der
er lettest. Hvis du bruger sessions kan du overføre variable mellem
siderne vha. $_SESSION superglobal.

Fra : Steffen Nørregaard

Dato : 09-10-09 22:39

Søren Thomsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> Hvis man har en forening, hvor kun medlemmer har adgang.
> Skal men evt lave en hel mappe, directory, hvor alle de sider er, hvor kun

Hvis der er mange brugere med adgang til forskellige niveauer på sitet, er det
nødvendigt med en database med forskellige brugernavne og dertil hørende
passwords, men som du skitserer opgaven, kan man nok klare sig med et fælles
brugernavn og et password. Det kan laves med et javascript. Jeg har tidligere
vist en metode her i nyhedsgrupperne, som ikke er den mest sikre og mest
moderne, men den virker stadig.
Du kan se dialogen om denne løsning på dette link:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/default.asp?mess
ageid=%3C49cb5e84%240%2490264%2414726298%40news%2Esunsite%2Edk%3E
mvh
Steffen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-10-09 23:58

Steffen Nørregaard wrote:
> Det kan laves
> med et javascript. Jeg har tidligere vist en metode her i
> nyhedsgrupperne, som ikke er den mest sikre og mest moderne, men den
> virker stadig.

Tjah, det virker, men enhver der henter loginformularen, kan i kildekoden se
brugernavn og password. Så det er værdiløst. Skal der laves login, *skal*
det laves med serverside tjek af data.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-10-09 23:21

Søren Thomsen skrev:
> [...]
> Hvis man har en forening, hvor kun medlemmer har adgang.
> Skal men evt lave en hel mappe, directory, hvor alle de sider er, hvor kun

Det kan laves med en .htaccess hvis alle har samme rettigheder (der kan
også laves en admin mappe der kræver en anden kode).

http://www.ikt.hum.aau.dk/Adgangsbeskyttelse-af-hjemmesi.104.0.html