Hvad hedder den konstruktion...?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 18:42

Jeg ved at bl.a. sangerinden Lina Rafn har popgruppen "Infernal" har
(eller har haft) en eller anden firmaordning, hvor hendes (potentielt
meget svingende) indtægter havner i et firma, som så betaler hende en
fast månedsløn (kun sålænge der *er* penge i kassen, forstås); det
forekommer mig at være en meget nyttig konstruktion, hvis man enkelte
måneder har meget store indtægter mens der kan være flere måneder i træk
hvor der ingen indtægt er.

Kim Larsen (ja, den Kim Larsen) har muligvis det samme, og der er
sikkert også mange andre sangere, og andre udøvende - og måske også
skabende kunstnere - der anvender den.

Hvad hedder den? Det er vel en bestemt type firma...?

Det er ikke noget jeg har brug for, p.t., men jeg er nysgerrig, så jeg
vil gerne have et ord jeg kan søge på.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-10-09 19:02

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Hvad hedder den? Det er vel en bestemt type firma...?

Udligningsordning for kunstnere:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=160038&vId=202316&i=644&action=close#i160038

Men det er nok udligning mellem skatteår der er mest relevant, mere end
måned for måned.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 19:18

Uffe Kousgaard wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message
[...]
> Udligningsordning for kunstnere:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=160038&vId=202316&i=644&action=close#i160038

Jeg tvivler på det er den ordning, i og med at Lina Rafn ikke er en
skabende kunstner, men derimod en *udøvende* kunstner.

Linket er stadigvæk interessant, tak for det, men jeg tror der er tale
om en bestemt type firma, hun har oprettet, som jeg ikke aner hvad hedder.

Jeg ved i øvrigt ikke om det er et hun selv har, eller om popbandets
andet medlem, Paw Lagerman, også er med i det. Og jeg ved heller ikke,
om hun stadig har det, eller har en anden konstruktion eller ordning nu,
men jeg kan tydeligt huske at Lina Rafn nævnte det på TV, for nogle år
siden, da hun brokkede sig over ikke at måtte trække udgifter til
make-up fra i skat, selv om hun kun bruger det i forbindelse med
optræden, aldrig privat.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-10-09 19:32

> Jeg tvivler på det er den ordning, i og med at Lina Rafn ikke er en
> skabende kunstner, men derimod en *udøvende* kunstner.

Så du mener, at hun ikke skriver hverken tekst eller musik, jvfr:
http://www.artisten.dk/sw14130.asp

Ja, jeg aner det ikke

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-10-09 19:34

> Ja, jeg aner det ikke

Og nu gør jeg så alligevel:
http://www.infernal.dk/info/faq/dk_version/ (ca. spørgsmål 12)
De er altså skabende.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-09 20:07

Peter Knutsen skrev:

> Jeg tvivler på det er den ordning

Måske virksomhedsordningen?

Tjek denne side for en forklaring:
http://www.tax.dk/pjecer/virksomhedsordningen.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå snavs og uønskede personer på computeren:

Fra : Henning Wangerin

Dato : 16-10-09 16:39

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> Kim Larsen (ja, den Kim Larsen) har muligvis det samme, og der er
> sikkert også mange andre sangere, og andre udøvende - og måske også

Det er ihvertfald ikke så længe siden jeg læste noget om at Kim Larsens
APS var god for xx millioner, så mon ikke der bare er et almindelgt APS
han bruger?

Jeg ved det ikke, men at lade aps'et stå for alle indtægter, og derefter
udbetalt løn løbende lyder da som en ganske fornuftg løsning.

/Henning

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-10-09 12:56

Henning Wangerin wrote:
> Det er ihvertfald ikke så længe siden jeg læste noget om at Kim Larsens
> APS var god for xx millioner, så mon ikke der bare er et almindelgt APS
> han bruger?

Det kan meget vel være at det bare er en ApS; jeg ved reelt ingenting om
selsskabsformer.

> Jeg ved det ikke, men at lade aps'et stå for alle indtægter, og derefter
> udbetalt løn løbende lyder da som en ganske fornuftg løsning.

Ja, det har jeg netop tænkt, men jeg har også tænkt, at man jo så bliver
udsat for dobbelt beskatning. Først skal der betales selskabsskat af
indtægten, og senere hen når den udbetales skal der betales indkomstskat.

På den måde går der vel en del penge tabt?

Og der skal vel også være en eller anden minimal bestyrelse, som skal
have et eller andet i løn, og risikerer man ikke at bestyrelsen
pludselig smider én ud og "ansætter" en anden kunstner i stedet for,
sådan at man går glip af den formue man har optjent i sit firma?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-09 14:44

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> indtægten, og senere hen når den udbetales skal der betales indkomstskat.
>
> På den måde går der vel en del penge tabt?

Der bliver ikke betalt selskabsskat af indtægten, men af (det skattemæssige)
overskud.

Hvis omsætningen er 1.000 og lønnen 500 og vi forudsætter, at der ikke er
anden aktivitet i selskabet, så bliver selskabet beskattet med 25% af 500
kr. Resultatet efter skat på 375 står stadig i selskabet.

Samtidig bliver lønmodtageren beskattet af hans løn på kr. 500 jf. hans
skatteprocent.

> [...]
> smider én ud og "ansætter" en anden kunstner i stedet for, sådan at man
> går glip af den formue man har optjent i sit firma?

I et selskab er det generalforsamlingen, der har den højeste bemyndigelse,
dvs. anpartshaverne eller aktionærrne. Indskyder du alle 125.000 i et ApS,
så har du 100% af skulle have sagt og dermed dig, der ansætter en direktion
og evt. bestyrelse (der er ikke krav om bestyrelse i et ApS i modsætningtil
et A/S)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-10-09 15:17

Peter Knutsen skrev:

> Ja, det har jeg netop tænkt, men jeg har også tænkt, at man jo så bliver
> udsat for dobbelt beskatning. Først skal der betales selskabsskat af
> indtægten, og senere hen når den udbetales skal der betales indkomstskat.

Som ejer af et ApS kan man vælge at ansætte sig selv og udbetale løn,
men man kan også vælge at udbetale udbytte.

Udgifter til løn er en alm. udgift, som bliver trukket fra firmaets
indtægter, når resultatet skal gøres op.

Udbytte kan først udbetales efter firmaet har betalt skat af
overskuddet, men bliver til gengæld beskattet lavere end løn.

Hvis formålet er at udligne indkomsten mellem gode og dårlige år, kan
man som nævnt i andre indlæg også gøre det i et personligt selskab.

> Og der skal vel også være en eller anden minimal bestyrelse, som skal
> have et eller andet i løn

Nej - man kan vælge sig selv som bestyrelse og arbejde gratis.

> og risikerer man ikke at bestyrelsen
> pludselig smider én ud og "ansætter" en anden kunstner i stedet for,
> sådan at man går glip af den formue man har optjent i sit firma?

Jf. ovenstående kun hvis man bliver uvenner med sig selv.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-09 20:55

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Udbytte kan først udbetales efter firmaet har betalt skat af overskuddet,
> men bliver til gengæld beskattet lavere end løn.

Det har du i princippet ret i, men det afhænger af flere ting.

Man skal dog huske på, at selvom man kun bliver beskattet af 28% af udbytte
under 48.300 for ugifte og 43%/45% for udbytte over 48.300 / 106.100 kr.
(2009) tal), så er selskabet i forvejen blevet beskattet med 25%, som sat på
spidsen skal lægges oveni.

Dermed kan man risikere, at blive beskattet højere.

I de konkrete situationer, er man nødt til at regne på det.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-10-09 10:59

"Michael Sørensen" <.> wrote in message

> [...]
> 25%, som sat på spidsen skal lægges oveni.
>
> Dermed kan man risikere, at blive beskattet højere.

Regnestykket er således (marginalt set):
Start med 100 kr
Betal 25 kr i selskabsskat
Betal 45% af de resterende 75 kr i udbytteskat.
Der er nu betalt 58.75 kr i skat, meget lig de 59% i marginalskat man ellers
betaler.

Men det er heller ikke noget tilfælde. Det er meningen, at det skal være
nogenlunde samme resultat.

Fra : clausbp.

Dato : 04-11-09 22:09

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
> betaler.
>
> Men det er heller ikke noget tilfælde. Det er meningen, at det skal være

Det er ingenlunde simpelt at regne det hele ud, men det man har betalt i
selskabsskat bliver modregnet, hvis man hæver pengene som personlig
indkomst. Så der er ingen problem (tab) i det.
Samtidig kan man med fordel på denne måde fordele en stærkt svingende
personlig indkomst over flere år, så man reducerer en stor topskat, hvis
man et andet år ligger under topskattegrænsen. Et Aps eller A/S (og
lignende selskaber) vil have regnskabspligt, og skal revideres af en
revisor, så der kommer en udgift. Et personligt ejet selskab under
virksomhedsordningen vil normalt kun være underlagt pligt til at udfylde
en selvangivelse. Men de fleste benytter en revisor alligevel, for der
er komplicerede regler, som det kan være nødvendigt at kende.

/Claus

Fra : an

Dato : 05-11-09 00:53

På Færøerne betaler du 18% i selskabsskat, og derefter 35% i udbytteskat.

Regnestykke: Start 100
18 kr i selskabsskat
35% af 82 = 28,70

Total skat uanset indkomst: 46,7% (der er ingen andre afgifter, dette er
100% den sats du betaler) (Dog er der tale om at forhøje udbytteskatten
i et par år, op på 39%)

Kan en virksomhed i Danmark bare flytte adresse til Færøerne, og så
blive beskattet her, selvom den 100% arbejder i Danmark?

A_N

Fra : claus b.p.

Dato : 12-11-09 01:23

an wrote:

> [...]
>
> Kan en virksomhed i Danmark bare flytte adresse til Færøerne, og så
> blive beskattet her, selvom den 100% arbejder i Danmark?

For det første er det ikke mig du citerer, med det regnestykke. Jeg skrev
at de 25% selskabsskat bliver modregnet når man udtager overskuddet til
personlig indkomst, hvorved slutresultatet er at man betaler almindelig
indkomstskatteprocent af hele indkomsten. Eneste forskel er at man kan
jonglere lidt med topskatten.
Flytter man virksomheden til udlandet, og det vil inkludere Færøerne, som
ikke engang er medlem af EU, så er reglerne utvivlsomt ekstremt meget mere
komplicerede. Der skal man ikke arbejde ud fra nogle formodninger om at man
måske kan spare noget, man skal sætte sig virkelig godt ind i tingene, og
rådføre sig med advokat og revisor med det pågældende land som speciale. Det
er sandsynligvis slet ikke muligt, men andre selskabskonstruktioner i visse
lande med en liberal holdning til oplysningspligt er sikkert muligt. Disse
lande bliver dog færre og færre. EU trykker hårdt på lande med skattely, så
de som minimum skal oplyse hvem, hvormeget og hvorhen. Altså ender man med
at betale skat i DK af sin indkomst alligevel, og så er hele cirkusset
forgæves. Det har blot kostet penge og besvær.
Eneste skattehul jeg ved virker, er at flytte til det mørke Jylland. Der er
momsen ikke nået over endnu. Så sparer man da 25%. He!

/Claus

Ps: finder du hullet, så du kan exportere din indkomst uden at betale skat
af den, så lad mig lige vide hvordan... Jeg ska nok lade være med at sladre.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-09 10:48

clausbp. skrev:

> Det er ingenlunde simpelt at regne det hele ud, men det man har betalt i
> selskabsskat bliver modregnet, hvis man hæver pengene som personlig
> indkomst.

Det gælder kun hvis man vælger virksomhedsskatteordningen for et
personligt selskab. Så betales en foreløbig skat svarende til
selskabsskatten, hvis pengene bliver i firmaet.
Overføres de senere til privat indkomst, tilbageføres "selskabsskatten"
og beløbet beskattes i stedet som personlig indkomst.

Uffes eksempel gjaldt et ApS eller A/S, hvor udbyttet beskattes efter
særlige regler om udbytteskat.

> ... Et Aps eller A/S (og lignende selskaber) vil have regnskabspligt,
> og skal revideres af en revisor, så der kommer en udgift.

Mindre selskaber kan fravælge revision. Se f.eks.
http://www.dmrevision.dk/index.php?id=53

M.v.h.

Jonathan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-11-09 15:04

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Uffes eksempel gjaldt et ApS eller A/S, hvor udbyttet beskattes efter
> særlige regler om udbytteskat.

Ja, og det er der nogle der har brændt sig på. De har ladt overskud blive i
firmaet til en selskabsbeskatning på f.eks. 30% og med forventning om senere
beskatning af udbytte på 35%. Siden er reglerne blevet ændret til 25% henh.
40%. Dermed kommer de til at betale samlet 30+40 = 70% eller 5% ekstra.

Tallene ovenfor er eksempler, da jeg ikke lige kan huske de eksakte tal.

Dette viser tydeligt, at der ikke er tale om modregning, men 2 særskilte
skatter som samlet skal svare omtrent til alm. lønindkomst.

Fra : clausbp.

Dato : 14-11-09 23:55

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
>
> Dette viser tydeligt, at der ikke er tale om modregning, men 2 særskilte
> skatter som samlet skal svare omtrent til alm. lønindkomst.

Teknisk har du ret, hvis der laves om i skattesystemet fra det ene år
til det næste, er det ikke sikkert at forudsætningerne holder.
Jeg ved ikke lige hvor tråden skulle været ændret til at handle om A/S
og Aps, det var ikke det oprindelige spørgsmål.

/Claus

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-10-09 12:10

Michael Sørensen skrev:

> Dermed kan man risikere, at blive beskattet højere.

Peter spurgte til, om man blev dobbelt beskattet ved at lade pengene
køre gennem et ApS, og min pointe var, at det bliver man ikke uanset om
man vælger at udbetale løn eller udbytte.

Jeg beklager hvis det fremstod som om det altid var mest fordelagtigt at
udbetale udbytte.
Det kommer ganske rigtigt an på en nøjere udregning, og der bør man også
medregne, at administrationen bliver noget enklere, hvis man ikke har
nogen ansatte.

M.v.h.

Jonathan