Begynderpørgsmål..
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 19-09-09 20:11

Hvis dette er ikke falder inden for gruppens fundats, så send mig gerne hen
hvor pebret gror, eller- endnu bedre - til en mere passende gruppe...

En bekendt til mig (nyuddannet musiklærer fra konservatoriet), som bor i
Århus, har fået et undervisningsjob 1 gang om ugen i Sønderborg.
Der er således tale om ca. 400 km transport ugentligt, hvilket foregår i
(hendes) egen bil.

Hvormeget kan vedkommende trække fra på selvangivelsen i transport ?

Jeg har lovet at undersøge sagen indgående. Min veninde er udlænding og
kender ikke danske fradragsregler til bunds...
Og de oplysninger hun har givet mig (om det beløb som hun er blevet tilrådet
at fratrække) giver mig instinktivt myrekryb

Mvh.

Hr. Snedig.

Fra : alexbo

Dato : 19-09-09 21:02

"En Hr. Hvemsomhelst" skrev

> Jeg har lovet at undersøge sagen indgående. Min veninde er udlænding og
> kender ikke danske fradragsregler til bunds...

Hvis vi forudsætter 45 uger så ville det være 19.343 for dette år.
Hvis der er tale om en udkant kommune så 32.148

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/7063.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-09-09 22:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Hvis der er tale om en udkant kommune så 32.148

Århus kan næppe kaldes udkantskommune selvom den ligger på kanten af
Jylland ;)

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 20-09-09 08:10

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Århus kan næppe kaldes udkantskommune selvom den ligger på kanten af
> Jylland ;)

Århus er startstedet (hvor hun bor) og Sønderborg er destinationen, så det
er Sønderborg - ikke Århus, som er interessant i denne samennhæng.
Men selv Sønderbrog er ikke nævnt i oversigten af udkantskommuner.

Fra : alexbo

Dato : 20-09-09 09:52

"En Hr. Hvemsomhelst" <x@x.ru> skrev

> Århus er startstedet (hvor hun bor) og Sønderborg er destinationen, så det
> er Sønderborg - ikke Århus, som er interessant i denne samennhæng.

"For pendlere, der bor i en af nedenstående kommuner"

Ideen med det ekstra fradrag er at gøre det mere aktraktivt for beboere i
udkantkommuner at køre langt for at opnå en indtægt.
Man gerne fastholde indbyggerne så kommunerne ikke affolkes, og man
selvfølgelig gerne have dem i arbejde.

Jeg havde helt overset at det drejede sig om Århus, men det gør jo ingen
skade at andre læsere lige bliver opmærksom på muligheden.

Jeg har set at du har fået svar der går på skattefri kørselsgodtgørelse, det
handler om ansatte der bruger deres egen bil i firmaets tjeneste.
Det er også rigtigt nok at det er muligt, men ikke for din veninde hun er jo
ikke på arbejde under transporten til og fra arbejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-09 21:27

alexbo skrev den 20-09-2009 10:52:

> [...]
> Det er også rigtigt nok at det er muligt, men ikke for din veninde hun er jo
> ikke på arbejde under transporten til og fra arbejde.

Det kommer da helt an på hvad der indregnes i hendes arbejdstid.
Det kan da snildt være, at arbejdsgiveren fakturerer kunden for kørsel.
I den sammenhæng er det vel meget rimelig at lønmodtageren ligesom også
får arbejdstimer, når nu kunden skal betale for kørsel

/Carsten
med privat holdning og alt det der

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-09-09 22:32

"En Hr. Hvemsomhelst" <x@x.ru> wrote in

> Hvis dette er ikke falder inden for gruppens fundats, så send mig
> gerne hen hvor pebret gror, eller- endnu bedre - til en mere passende
> gruppe...

dk.videnskab.jura havde nok været mere passende idet skatteregler er jura -
men det allerbedste havde nok været et opkald til SKAT, de er flinke og
rare mennesker derinde og hjælper gerne.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-09 07:23

En Hr. Hvemsomhelst skrev den 19-09-2009 21:11:
> [...]
> Og de oplysninger hun har givet mig (om det beløb som hun er blevet
> tilrådet at fratrække) giver mig instinktivt myrekryb

De almindelige satser som du og jeg også kender fra Ligningslovens §9c.

Pr. tur/retur

< 24 km ingenting
25-100 1,90 kroner pr. kilometer
> 100    0,95 kroner pr. kilometer

Jf. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133800&vId=202288&i=1#i133800

Stiller hun sin egen bil til rådighed for arbejdsgiveren, så kan hun få
udbetalt efter følgende satser:

Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse
- indtil 20.000 km/år 356 øre/km

- ud over 20.000 km/år 190 øre/km

Det skal altså ikke stå oå selvangivelsen, men udbetales af arbejdsgiveren!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-09 10:00

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Stiller hun sin egen bil til rådighed for arbejdsgiveren, så kan hun
> få udbetalt efter følgende satser:

Men det er jo så ikke relevant når der er tale om kørsel til/fra arbejde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-09 12:53

Henrik Stidsen skrev den 20-09-2009 11:00:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in

> Men det er jo så ikke relevant når der er tale om kørsel til/fra arbejde.

Kan det være:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=206091&vId=202313&i=88#i206091

citat:

------------
I LL § 9 B fastlægges ved objektive kriterier, hvilken befordring der
anses for erhvervsmæssig. Erhvervsmæssig befordring er herefter:

1. Befordring mellem arbejdspladser,
2. befordring inden for samme arbejdsplads og
3. befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60
arbejdsdage inden for de forudgående 12 måneder.

Al anden befordring er privat befordring.

Jeg tænker her på punkt 3.

/Carsten
privat mening og alt det der.