Er der nogen som har erfaringer med SMBA'e~
Fra : carjuth

Dato : 27-07-09 10:06

Er der nogen som har erfaringer med SMBA'ere?

Hvordan stifter man det?

Hilsen
Carsten
carjuth
cjt(fjern-dette-i-parantes)@callisto(fjern-dette-i-parantes).dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-07-09 10:29

carjuth wrote:
> Er der nogen som har erfaringer med SMBA'ere?
> Hvordan stifter man det?

Formodentlig som alle andre selskaber, hos erhvervs og
selskabsstyrelsen. Så vidt jeg ved skal man være mindst
2 ejere. Men jeg vil nu anbefale dig at overveje en mere
seriøs selskabsform.

Det er ikke lang tid siden at jeg læste i nyhederne at
SKAT holdt nøje øje med SMBA'ere, fordi de var blevet
brugt til en masse fusk.

JonB
ps: SMBA'ere har været diskuteret i dk.videnskab.økonomi, under en
tråd om beskatning.

Fra : carjuth

Dato : 27-07-09 12:01

Hej,

Der er kun en jer = mig!

Det er hverken for at lave kreditorly, skattefusk eller lignende, men jeg
går ud fra at det er nemmere at udregne skat, når min privatøkonomi og
selskabets økonomi er adskilt, men måske tager jeg fejl?

Desuden får jeg en lille omsætning - ca. 25-40000 kr. med ca. 5-10000 kr. i
avance, så hvis jeg skal betale en revisor for at lave årsregnskab er hele
fortjenesten væk...

Jeg er lydhør overfor andre idéer. Vil helst undgå at sætte mig ind i
beskatning / virksonmhedsordning.... men jeg slipper sikkert ikke......

Jeg er enig i at smba nok virker useriøst...

Det bliver sikkert heller ikke nemmere med et udenlandsk selskab ltd. eller
lignende

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-07-09 13:09

carjuth wrote:
> Hej,
>
> Der er kun en jer = mig!

Så må du nok glemme SMBA.

> Det er hverken for at lave kreditorly, skattefusk eller lignende, men
> jeg går ud fra at det er nemmere at udregne skat, når min privatøkonomi
> og selskabets økonomi er adskilt, men måske tager jeg fejl?

Der er andre måder at gøre det på. Og nej, det er ikke nødvendigvis
nemmere ved at holde dem adskilt.

> Desuden får jeg en lille omsætning - ca. 25-40000 kr. med ca. 5-10000
> kr. i avance, så hvis jeg skal betale en revisor for at lave årsregnskab
> er hele fortjenesten væk...

Så skal du nok helt lade være.

> Jeg er lydhør overfor andre idéer. Vil helst undgå at sætte mig ind i
> beskatning / virksonmhedsordning.... men jeg slipper sikkert ikke......

du kunne lade være med at lave et firma, og så bare køre det som B-skat.

> Jeg er enig i at smba nok virker useriøst...
>
> Det bliver sikkert heller ikke nemmere med et udenlandsk selskab ltd.
> eller lignende

Hvis du primært handler med udlandet så er det sikkert fint. Men for
alle andre tror jeg det vil virke useriøst.

Fra : carjuth

Dato : 27-07-09 21:15

> du kunne lade være med at lave et firma, og så bare køre det som B-skat.

Kan man godt bare det ?
Skal man ikke lave et firma?

> Hvis du primært handler med udlandet så er det sikkert fint. Men for
> alle andre tror jeg det vil virke useriøst.

Jeg handler både med udland og Danmark

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-07-09 10:45

carjuth wrote:

> Kan man godt bare det ?
> Skal man ikke lave et firma?

Da ikke hvis du ikke omsætter for særlig meget. Men du kan ikke
trække noget fra med mindre du har et firma.

> Jeg handler både med udland og Danmark

Hvad handler du egentlig med?

Fra : carjuth

Dato : 29-07-09 06:37

Hej Jon

> Da ikke hvis du ikke omsætter for særlig meget. Men du kan ikke
> trække noget fra med mindre du har et firma.

Jamen så skal jeg da have et firma, jeg skal da trækker udgifterne fra, så
det kun er overskuddet der beskattes.
Så tilbage til udgangspunktet.

Hvor svært er det at have den der virksomhedsordning?

> Hvad handler du egentlig med?

Det bliver et nyt eventfirma, som laver reklameevents, lys, lyd og
kulturarrangementer. Fordelen er at jeg kan lave det billigt, men det er
mest en hobby-forretning, og max omsætning på 100.000 kr.
Jeg kan fx. stille lyd og lys og musik op til et kunde-arrangement eller en
udstilling - og sørge for alt det praktiske.
Jeg har været tilnkyttet en anden i branchen, som er lukket

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-07-09 09:47

carjuth wrote:
> [...]
> det kun er overskuddet der beskattes.
> SÃ¥ tilbage til udgangspunktet.
>
> Hvor svært er det at have den der virksomhedsordning?

Det er ikke svært hvis du har en revisor.

JonB

Fra : carjuth

Dato : 30-07-09 07:11

Det er jo netop revisor jeg vil undgå. De skal have 3-4000 kr.
Mange penge ud af et lille overskud

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-07-09 08:27

carjuth wrote:
> Det er jo netop revisor jeg vil undgå. De skal have 3-4000 kr.
> Mange penge ud af et lille overskud

så må du jo sætte dig ind i reglerne. Men du skal ikke helt tænke
sådan. Du skal tænke:

   Det koster mig X timer at lave regnskabet
   Det koster mig Y timer at tjene nok til revisor

Hvis X er større end Y, så betal en revisor.

Fra : alexbo

Dato : 29-07-09 12:21

"carjuth" skrev >

> [...]
> Jeg kan fx. stille lyd og lys og musik op til et kunde-arrangement eller
> en udstilling - og sørge for alt det praktiske.

Det vil være langt det nemmeste at starte et personligt ejet
enkeltmandsfirma.
Det gør du ved at registrere dig her.
Har du digital signatur kan du gøre det online, ellers må du printe og sende
blanketten.

http://www.webreg-portal.dk/home.asp
http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf

Om du vil bruge virksomhedsordningen kan du tage stilling til når du næste
år skal skrive årsregnskab.
Det er en ordning hvor man kan gemme overskud til senere, men med et mindre
firma er det meningsløst.

Firmaets overskud bliver din personlige indkomst, årsregnskab og
selvangivelsen skriver du på SKAT's "tast selv" service, det kan ikke være
nemmere.
Overlad de mere eksotiske løsninger til de mindre seriøse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 13:25

> Overlad de mere eksotiske løsninger til de mindre seriøse.

Eller til de mere seriøse, mener du vel

Bemærk smiley'en. Jeg ved, hvad du mener og hvor du peger henad, men de
"eksotiske" løsninger kan være en del værd, når de bliver brugt rigtigt og
på de rigtige tilfælde. Fx i en seriøs tandlægebiks med et stort overskud.

Fra : alexbo

Dato : 27-07-09 10:50

"carjuth" skrev

> Er der nogen som har erfaringer med SMBA'ere? Hvordan stifter man det?

Man starter med at skrive nogle vedtægter der kan godkendes,
d.v.s. hvilke kriterier der stilles for at at optage nye deltagere,
det skal være muligt for alle der opfylder kravene at deltage, og for alle
at udtræde og få deres indskud tilbage.

For at side det ligeud at når du bliver nødt til at spørge er det ikke
noget for dig, du er næppe ved at opbygge et mejeri eller taxiselskab.

Et selskab med begrænset ansvars vedtægt bør som minimum indeholde følgende
oplysninger:
1. selskabets navn tilføjet oplysning om ansvarsbegrænsningen (evt.
S.M.B.A.)
2. selskabets hjemsted
3. selskabets formål
4. oplysning om den begrænsede hæftelse
5. deltagere samt kriterier for optagelse af nye deltagere
6. selskabets ledelse og eventuelle ledelsesorganer
7. generalforsamling eller lignende forum af deltager indflydelse på
selskabet samt stemmeret ved dette.
8. udbytte og kriterier for fordeling af dette
9. Selskabets regnskabsår
10. evt. majoritet til opløsning samt fordeling af likvidationsudbytte
11. dato for vedtagelse af vedtægten.

mvh
Alex Christensne

Fra : Henning Wangerin

Dato : 10-10-09 19:54

alexbo wrote:

> d.v.s. hvilke kriterier der stilles for at at optage nye deltagere,
> det skal være muligt for alle der opfylder kravene at deltage, og for alle
> at udtræde og få deres indskud tilbage.

Hvor finder du det?

- at alle skal kunne optages i ejer-kredsen.

Hvad skulle forhinde at optagelse af nye deltagere kræver flertal
iblandt de eksisterende deltagere?

> For at side det ligeud at når du bliver nødt til at spørge er det ikke
> noget for dig, du er næppe ved at opbygge et mejeri eller taxiselskab.

Eller anden "fælles" funktion.

/Henning