Fra trådløst til trådet signal?
Fra : Gryffe

Dato : 12-10-09 16:52

Hej,

Jeg flytter i hus om kort tid og har brug for et godt råd til den bedste
opsætning af mit netværk. Håber nogen kan hjælpe mig!

Indgangsstikket sidder på 1. salen, men jeg har behov for trådet adgang
i stueetagen, fordi to apparater hjemmehørende i stuen - min Yousee-boks
og min xBox - ikke har WiFi. Jeg vil gerne undgå at trække kabler fra 1.
sal til stuen. Hvordan gør jeg nemmest det?

Min bredbåndsleverandør Telenor har forsynet mig med en router, ZyXEL
Prestige 660HW-D1. Desuden har jeg en D-link DIR-635 liggende.

Kan jeg placere ZyXEL'en på 1. sal og D-link'en i stuen, lade D-link'en
modtage det trådløse signal fra 1. sal, og give de to apparater trådet
adgang til nettet?

Hvis ja, hvordan gør jeg?

- Og giver denne løsning mig også forbedret WiFi i stueetagen - dvs.
fungerer D-link'en også som repeater (eller er det en bridge, og hvad er
egentlig forskellen?)

På forhånd tak!

--
Mvh Gryffe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-09 17:06

On Mon, 12 Oct 2009 17:52:09 +0200, Gryffe <nospam@invalid.nu> wrote:

> [...]
> og min xBox - ikke har WiFi. Jeg vil gerne undgå at trække kabler fra 1.
> sal til stuen. Hvordan gør jeg nemmest det?

Du kan bruge Powerline HomePlug AV, der bridger Ethernet over
strømkablerne. Se fx på Linksys PLK300, der vil egne sig fint til at
give forbindelse til et par bokse ved tv'et.

HomePlug AV er i min erfaring hurtigere end wireless, og det er ikke
så følsomt for støj, som wireless.

> Kan jeg placere ZyXEL'en på 1. sal og D-link'en i stuen, lade D-link'en
> modtage det trådløse signal fra 1. sal, og give de to apparater trådet
> adgang til nettet?

Sandsynligvis ikke, for den slags (at et AP opfører sig som bridge
eller repeater op mod et andet AP) er dårligt standardiseret, så tit
virker det ikke mellem forskellige fabrikater.

Du kan overveje en 'wireless gaming adapter', der dybest set er en
bridge, der opfører sig som en wireless klient. Om din D-Link kan
opføre sig sådan, ved jeg ikke.

> - Og giver denne løsning mig også forbedret WiFi i stueetagen - dvs.
> fungerer D-link'en også som repeater

Som sagt: Sandsynligvis ikke mellem forskellige producenter.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 05:49

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> crashed Echelon writing

> HomePlug AV er i min erfaring hurtigere end wireless, og det er ikke
> så følsomt for støj, som wireless.

Den praktiske verden er lidt anderledes. Hjemme har jeg prøvet Homplugs
rated til 85Mbit.
Jeg kunne fint få 40MBit igennem.

En kammerat ville så lige låne dem da han stod med en situation i sin
lejlighed, hvor wireless dækningen var dårlig fra den ene ende til den
anden og han ønskede ikke bøvlet med PDS kabling.
Han kunne kun opnå ca. 5Mbit med de samme enheder.

Så det kommer meget an på den elektriske installation.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-10-09 06:51

On 13 Oct 2009 04:49:08 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> Den praktiske verden er lidt anderledes.

Nu *er* ovenstående faktisk praktisk erfaring... Det er selvfølgelig
ikke det samme som *al* praktisk erfaring.

> Hjemme har jeg prøvet Homplugs rated til 85Mbit. Jeg kunne fint få
> 40MBit igennem.

Hvis det er 85 Mbps, er det faktisk ikke (standardiseret) HomePlug.
Den originale standard (1.0) er 14 Mbps halv duplex, og HomePlug AV,
som jeg testede, er nominelt 189 Mbps.

Der er lavet nogle 'Turbo'-produkter, og det er nok sådan noget, du
har haft fat i. Men det er altså ikke standardiseret.

Forskellene på HomePlug 1.0 og HomePlug AV skulle være så store, at
man reelt slet ikke kan sammenligne dem. (Bl.a. benyttes en helt anden
modulation, der bruges AES crypto, FEC er vist anderledes, etc).

> Så det kommer meget an på den elektriske installation.

Ja, det har jeg også hørt fra andre. Jeg testede på både samme og på
forskellige grupper, og begge dele virkede. Jeg husker dog ikke, om
jeg lavede performane-testen på den ene eller de anden måde.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 07:07

> Ja, det har jeg også hørt fra andre. Jeg testede på både samme og på
> forskellige grupper, og begge dele virkede. Jeg husker dog ikke, om
> jeg lavede performane-testen på den ene eller de anden måde.

Jamen, så vil jeg da give din erfaring videre. Så kan det være at AV
modellerne alligevel kan presse noget juice igennem.

--
Bjarke Andersen

Fra : Gryffe

Dato : 13-10-09 06:17

Asbjorn Hojmark skrev:

> Du kan bruge Powerline HomePlug AV, der bridger Ethernet over
> strømkablerne. Se fx på Linksys PLK300, der vil egne sig fint til at
> give forbindelse til et par bokse ved tv'et.

OK. Derved får jeg jo ikke forstærket det trådløse signal, men det siger
du jo så, at jeg får svært ved under alle omstændigheder med mit
nuværende hardware ...?

> Sandsynligvis ikke, for den slags (at et AP opfører sig som bridge
> eller repeater op mod et andet AP) er dårligt standardiseret, så tit
> virker det ikke mellem forskellige fabrikater.

Men hvis jeg alligevel skal ud og købe ekstra ind, er det så ikke
*billigere* at købe en matchende bridge eller repeater fra ZyXel?

Er det korrekt forstået, at du så primært anbefaler en HomePlug-løsning
ud fra hastighed og følsomhed?

> Du kan overveje en 'wireless gaming adapter', der dybest set er en
> bridge, der opfører sig som en wireless klient. Om din D-Link kan
> opføre sig sådan, ved jeg ikke.

Tak, det er virkelig nyttigt at du giver mig de rigtige søgetermer, så
jeg kan læse op på det! Men jeg er stadig usikker på den principielle
forskel på en repeater og en bridge?

--
Mvh Gryffe

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-09 13:32

Gryffe <nospam@invalid.nu> wrote:

<snip>

> Men jeg er stadig usikker på den principielle forskel på en repeater
> og en bridge?

Repeater: modtager datapakker trådløst, videresender datapakker
trådløst.

Bridge: modtager datapakker trådløst, videresender datapakker over
kabel, og omvendt.

Nogle dimser kan optræde på begge måder på samme tid, f.eks en D-Link
DWL-G700AP.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-10-09 13:52

On 2009-10-13, Gryffe <nospam@invalid.nu> wrote:

> Men jeg er stadig usikker på den principielle forskel på en repeater
> og en bridge?

Formelt vil jeg ikke sige at der er nogen forskel. Oftest bruger man dog
kun "repeater" om en enhed med to porte, mens en bridge vil dække både
repeatere med to og med mange porte (en standard ethernet-switch er en
bridge).

Når man taler trådløs kommunikation bliver portbegrebet lidt udvasket,
men du kan betragte det trådløse net som en port.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-10-09 13:55

On 2009-10-13, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]
>
> Når man taler trådløs kommunikation bliver portbegrebet lidt udvasket,
> men du kan betragte det trådløse net som en port.

Der fik jeg vist egentlig skrevet noget sludder. En repeater fungerer
som regel på et lavere niveau end en bridge, så hvor en bridge forwarder
på basis af lag 2 information vil en repeater blot gentage alt den
modtager på de andre porte den besidder.

I praksis er mange moderne repeatere dog bridges, derfor min forvirring
:)

--
Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-09 17:20

On Mon, 12 Oct 2009 18:05:49 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Du kan bruge Powerline HomePlug AV, der bridger Ethernet over
> strømkablerne. Se fx på Linksys PLK300, der vil egne sig fint til at
> give forbindelse til et par bokse ved tv'et.

Har du personligt erfaring med det?
Giver denne test et retvisende billede af performance?
http://www.pcper.com/article.php?aid=643

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-09 20:08

On Mon, 12 Oct 2009 18:20:05 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Har du personligt erfaring med det?

Ja, jeg har brugt det selv, og det fungerer som sagt udmærket, for det
det nu engang er og kan.

> Giver denne test et retvisende billede af performance?
> http://www.pcper.com/article.php?aid=643

Jeg har ikke testet det formelt, men lavede en hurtig iperf-kørsel
mellem min bærbare og en af mine servere, og fik ca. 50 Mbps ud af
det.

Hvis man er performance-orienteret, trækker man selvfølgelig PDS.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-10-09 06:03

Gryffe <nospam@invalid.nu> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Kan jeg placere ZyXEL'en på 1. sal og D-link'en i stuen, lade D-link'en
> modtage det trådløse signal fra 1. sal, og give de to apparater trådet

Umiddelbart nej.

Bridge/Client Bridge funktionen du ønsker er normalt ikke en del af de
fleste routere.

Nogle producenter tilbyder funktionen fra fabrikkens side, og nogle routere
kan med 3. parts firmware få funktionen.

DD-WRT er en af de mange firmware som kan give dig funktionen, til at give
kablede enheder trådløs adgang til Zyxel routeren, eller trådløs adgang
samtidig med den repeater det trådløse signal (repeater bridge).

Din D-Link router understøtter ikke DD-WRT. Men jeg ved ikke om den
understøtter funktionen direkte fra fabrikken.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-10-09 07:17

> [...]

>og min xBox - ikke har WiFi. Jeg vil gerne undgå at trække kabler fra 1.
>sal til stuen. Hvordan gør jeg nemmest det?
Bid i det sure æble og få trukket noget kabel, du vil ikke fortryde
det.
Det er også meget nemmere nu hvor du alligevel er ved at flytte ind,
fremfor om et halvt år hvor du har fået sat alt i stand og alle møbler
på plads.

/Hans