Må man...
Fra : KIm2000

Dato : 12-09-09 15:51

Mit/vores computerblad har fået følgende spørgsmål, og jeg er lidt i tvivl:

1) Er det lovligt at bruge en NOCD-patch?
Jeg er faktisk ikke sikker, fordi selvom man har købt spillet, står der så
ikke at man ikke må ændre i det?

2) Må man hente en tilfældig kode på nettet, hvis man smider sin egen væk?
Jeg mener ja, udfra at så længe man har købt spillet så er det ikke
virksomhedens problem om man bruger den bag på manualen eller en på nettet.
At man så næppe kan spille online med koden er så noget andet.

3) Hvis en cd går i stykker må man så hente en kopi på nettet, fx via
torrent?
Jeg mener ja, fordi man har betalt for spillet.

4) Må man hente et spil på nettet (gratis), når firmaet ikke længere udbyder
det til salg?
Jeg mener nej, firmaet må selv om de vil sælge et produkt eller ej.

Håber der er et par kloge hoveder kan give mig ret i mine svar

mvh
Kim

--
www.damat.dk
Find dit gratis computerblad på siden.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-09-09 17:35

"KIm2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 1) Er det lovligt at bruge en NOCD-patch?
> Jeg er faktisk ikke sikker, fordi selvom man har købt spillet, står der så

Kun hvis producenten selv har udgivet en.
En undtagelse jeg kender til, er Command & Conquer The First Decade.
Der er en uofficiel patch dertil (1.03) hvor der er NOCD til et par af
spillene i pakken.
EA linker selv til patchen og har dermed godkendt den.

> [...]
> virksomhedens problem om man bruger den bag på manualen eller en på
> nettet. At man så næppe kan spille online med koden er så noget andet.

Nej faktisk ikke.
Det er købers eget ansvar at passe på koden/nøglen.
Bliver denne væk er køber nødt til at købe sig til en ny.
Nogle producenter kan dog (med gode overtalelsesevner) lokkes til at sende
en ny.

> 3) Hvis en cd går i stykker må man så hente en kopi på nettet, fx via
> torrent?
> Jeg mener ja, fordi man har betalt for spillet.

Tja, det er vist meget forskelligt hvordan producenterne ser på den slags.
Personligt vil jeg også mene at det er helt ok.

> 4) Må man hente et spil på nettet (gratis), når firmaet ikke længere
> udbyder det til salg?
> Jeg mener nej, firmaet må selv om de vil sælge et produkt eller ej.

Kun hvis producenten siger god for det.
LucasArts vil f.eks. ikke tillade det selvom deres spil ikke udbydes til
salg.

Håber det gav dig nogle brugbare svar

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 12-09-09 18:48

Hej KIm2000

> Håber der er et par kloge hoveder kan give mig ret i mine svar

Egentlig kan du ikke få nogle svar, hvad firmaer skriver i deres
betingelser bliver jo ikke automatisk til lov. sÅ hvad man må og
hvad man ikke må bliver først afgjort hvis der køres en retsag
omkring det.

--
Mvh Max

Fra : PerX ...

Dato : 03-10-09 02:49

In article <4aabdee7$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Max_Jens@post9.tele.dk.invalid says...
> Hej KIm2000

> Egentlig kan du ikke få nogle svar, hvad firmaer skriver i deres
> betingelser bliver jo ikke automatisk til lov.

Jo, indirekte - for du indgår en aftale med dem - de siger "du må bruge
vores program kun hvis du acceptere disse regler" - hvis du ikke
acceptere reglerne har du ikke lov at bruge det, gør du det alligevel
bryder du ophavsrets loven.

> sÅ hvad man må og
> hvad man ikke må bliver først afgjort hvis der køres en retsag
> omkring det.

Og det er blevet afgjort ved retssager i USA.

(Og til dem som siger "men de kan de jo ikke finde ud af" - det er et
argument for at bryde loven, det er ikke et argument for at det er
lovligt)

Fra : Kenneth

Dato : 03-10-09 22:13

PerX ... wrote:
> Og det er blevet afgjort ved retssager i USA.

Hvad har Amerikanske retsager med Danmark at gøre?

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : PerX ...

Dato : 06-10-09 16:43

In article <4ac7be46$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
kenneth_no_more_spam@not.working.invalid says...

> Hvad har Amerikanske retsager med Danmark at gøre?

Der træffer de de precendenser som danske dommer træffer 5 år senere.

Fra : N/A

Dato : 07-10-09 22:42

Fra : PerX ...

Dato : 07-10-09 22:42

In article <4acca898$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
kenneth_no_more_spam@not.working.invalid says...

> rabble rabble. Det er jo en direkte løgn.

Gud fader. Inden du ryger i kilfilteret: Stort set alle konventioner om
copyright som USA følger har Danmark også skrevet under på.

Idiot.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 12-09-09 19:04

KIm2000 wrote:
> [...]
>
> 1) Er det lovligt at bruge en NOCD-patch?
> Jeg er faktisk ikke sikker, fordi selvom man har købt spillet, står der

Jeg mener bestemt det er ulovligt. Du bruger et stykke software til at
bryde den sikkerhed der er i spillet.

Hvis producenten selv har udgivet en, er det noget andet.

> [...]
> virksomhedens problem om man bruger den bag på manualen eller en på
> nettet. At man så næppe kan spille online med koden er så noget andet.

Nej.

> 3) Hvis en cd går i stykker må man så hente en kopi på nettet, fx via
> torrent?
> Jeg mener ja, fordi man har betalt for spillet.

Det er stadig ulovligt at downloade spil, uanset om du har spillet i
forvejen eller ej.

Den eneste rigtige vej er at skrive til producenten/der hvor spillet er
købt og foreligge sagen. Flere steder kan man få en ny tilsendt såfremt
man kan forevise kvittering.

> 4) Må man hente et spil på nettet (gratis), når firmaet ikke længere
> udbyder det til salg?
> Jeg mener nej, firmaet må selv om de vil sælge et produkt eller ej.
Nej. Der er dog visse producenter der gør spil til abandonware og derved
frigiver spillet til fri download.

Mikael

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-09-09 22:17

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det er stadig ulovligt at downloade spil, uanset om du har spillet i
> forvejen eller ej.

Ja rent logisk er det ulovligt idet det er købe software man downloader.
Men rent moralsk kan det godt forsvares hvis man ligger inde med det
originale medie softwaren er købt med.
Jeg er ret sikker på at det også ville kunne forsvares hvis det kom til en
sag mellem producent og kunde.
Microsoft f.eks. siger ikke noget til at du downloader en Windows CD/DVD,
bare du har din egen betalte originale licensnøgle.
Dette har jeg fået bekræftet hos Microsoft selv, så hos dem føler jeg mig
sikker ved at downloade f.eks. Windows Vista hvis min DVD skulle blive
ødelagt.

Mvh
Benjamin

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 13-09-09 00:39

KIm2000 wrote:
> [...]
>
> 1) Er det lovligt at bruge en NOCD-patch?
> Jeg er faktisk ikke sikker, fordi selvom man har købt spillet, står der

Den er svær. Det vil formodentlig afhænge af de konkrete
licensbetingelser, plus der er forskel på om man selv bryder
kopibeskyttelsen eller benytter en teknisk løsning der tillader brug af
spillet.

> [...]
> virksomhedens problem om man bruger den bag på manualen eller en på
> nettet. At man så næppe kan spille online med koden er så noget andet.

Ingen - det kommer sikkert an på de præcise formuleringer i
licensbetingelserne.

> 3) Hvis en cd går i stykker må man så hente en kopi på nettet, fx via
> torrent?
> Jeg mener ja, fordi man har betalt for spillet.

Nej

> 4) Må man hente et spil på nettet (gratis), når firmaet ikke længere
> udbyder det til salg?
> Jeg mener nej, firmaet må selv om de vil sælge et produkt eller ej.

Korrekt. Bemærk forøvrigt her, at en del abandonware site ikke har de
nødvendige tilladelser og blot udbyder ting de mener bør være tilgængelige!

> Håber der er et par kloge hoveder kan give mig ret i mine svar

Spørg i jura gruppen. Det er ikke enkle spørgsmål du stiller og jeg vil
eksempelvis mene, at der er forskel på om man bryder en lov og bryder
nogle licensbetingelser. Relevant er også hvor henne i verden man er,
eksempelvis vil vi som forbruger i DK/EU nyde en del rettigheder man
ikke har i USA og der er derfor licenskrav vi helt kan ignorere.

Mvh
Bruno