Er PPoE gammeldags?
Fra : Søren Blom

Dato : 10-10-09 20:51

hej

Tidligere idag, kikkede jeg på opsætningen af en internetforbindelse på
fiber fra Energimidt, til min overraskkelse, så bruger de stadig PPoE, er
det mig der er helt galt på den, når jeg syndes det er noget gammeldags
noget, at bruge PPoE.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-09 09:03

On Sat, 10 Oct 2009 21:51:04 +0200, Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
> fiber fra Energimidt, til min overraskkelse, så bruger de stadig PPoE, er
> det mig der er helt galt på den, når jeg syndes det er noget gammeldags

Man kan vel ikke sige, det er gammeldags, men i nye installationer
bruger man typisk DHCP, der er simplere.

Der er (for udbyderen) administrative fordele ved at køre PPPoE, fordi
de helt naturligt får al trafikken forbi et centralt punkt (en B-RAS),
hvor det dermed et nemt at implementere en politik (fx ydelse) for
forbindelsen. Desuden behøver man ikke have et lige så intelligent
access-lag.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Blom

Dato : 12-10-09 15:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> [...]
> hvor det dermed et nemt at implementere en politik (fx ydelse) for
> forbindelsen. Desuden behøver man ikke have et lige så intelligent

Ja, kan godt se det smarte for udbyderen synspunkt, men syndes bare det er
noget træls noget at have med af gøre for slutbrugeren, tilmed er der så
nogen andre begrænsninger hos Energimidt, som gør det end mere bøvlet, bl.a.
så får brugeren ikke en offentlig IP adresse, men en lokal adresse i deres
net, skal man bruge news, IP telefon ol. så skal man tilkøbe en offentlig IP
adresse, godt nok koster den kun 19 kroner om måned, men det er da trods alt
208 kroner om året for noget man ellers har fra de fleste andre udbydere.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-09 16:25

On Mon, 12 Oct 2009 16:53:15 +0200, Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> Ja, kan godt se det smarte for udbyderen synspunkt, men syndes bare det
> er noget træls noget at have med af gøre for slutbrugeren

Det synes jeg sådan set også. Jeg forsøgte bare at give en del af
forklaringen på, at nogle udbydere vælger at gøre sådan.

> tilmed er der så nogen andre begrænsninger hos Energimidt, som gør det
> end mere bøvlet [...]

Ja, den slags skal man selvfølgelig tage med i sine betragtninger, når
man vælger udbyder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/