Kvalitetssikring / certificering af databa~
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 03-10-09 20:21

I arbejdes medfør skal jeg lave audit på en leverandør af data til brug
for navigationssystemer.

Normalt udarbejder vi en (check-)liste af spørgsmål som vi gerne vil
have belyst og herunder dukkede spørgsmålet om leverandørens database og
dennes mulige certificering op?

Google har en masse på certificering af personer men syntes ikke at vide
meget om certificeringsnormer for databaser så jeg tænkte, at det kunne
være der var nogen her i gruppen som har et link eller andre oplysninger?

/Bjarne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 04-10-09 01:05

Bjarne Jensen wrote:
> [...]
> meget om certificeringsnormer for databaser så jeg tænkte, at det kunne
> være der var nogen her i gruppen som har et link eller andre oplysninger?

Hvorfor spørge til databasens certficeringer hvis ikke I har noget
specielt som I er interesseret i??

Eneste type af certificeringer som jeg kan forestille mig var relavnt
er diverse sikkerheds certficeringer.

Arne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 04-10-09 08:39

Først og fremmest undskyld for den upræcise formulering af spørgsmålet.

Det er egentligt ikke selve databasen som sådan jeg er interesseret i
men det bagvedliggende programmel som jeg i dette tilfælde ikke har
navnet på endnu.

Arne Vajhøj skrev:
> Hvorfor spørge til databasens certficeringer hvis ikke I har noget
> specielt som I er interesseret i??

Vi har som udgangspunkt masser af ting at diskutere med leverandøren.
Ikke mindst deres compliance i forhold til ARINC SPEC 424 som beskriver
organiseringen af en Navigation Systems Data Base (i virkeligheden vel
det der normalt betegnes "schema") og deres interne kvalitetssikring re
RTCA DO-200. På disse punkter er baggrundsmaterialet hjemme.

Men det jeg leder efter nu, er en norm for det programmel som kører
databasen. Eksisterer der fx en specifikation for hvor mange returnerede
fejl der må være pr million forespørgsler?

> Eneste type af certificeringer som jeg kan forestille mig var relavnt
> er diverse sikkerheds certficeringer.

Med "sikkerhed" mener du her formodentligt beskyttelse mod uautoriseret
adgang til data fra tredjemand. Det er naturligvis også interessant og
tak for påmindelsen.

/ Bjarne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 13-10-09 01:56

Bjarne Jensen wrote:
> Men det jeg leder efter nu, er en norm for det programmel som kører
> databasen. Eksisterer der fx en specifikation for hvor mange returnerede
> fejl der må være pr million forespørgsler?

Tror jeg ikke på findes.

Det eneste tal som database kunder vil betragte som acceptabelt er 0.

Ja.

Arne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 15-10-09 00:20

Arne Vajhøj skrev:

> Det eneste tal som database kunder vil betragte som acceptabelt er 0.

Nemlig, og hvordan dokumenterer programleverandøren, at produktet lever
op til forventningerne/specifikationerne?

Der må være andet end trial-and-error!?

/ Bjarne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 15-10-09 02:24

Bjarne Jensen wrote:

> Nemlig, og hvordan dokumenterer programleverandøren, at produktet lever
> op til forventningerne/specifikationerne?
>
> Der må være andet end trial-and-error!?

Jeg tror aldrig at jeg har set noget sådant.

Leverandøren garanterer at man overholder SQL standard X og
et antal extensions Y1...Y100 dokumenteret i deres egen
dokumentation.

Og hvis man betaler et astronomisk beløb for support, så fixer
de problemer som man måtte finde.

Arne