Nøglenavne og tabelnavne.
Fra : Leif Neland

Dato : 02-10-09 10:26

Igen eksemplet med kunder, ordrer og ordrelinier.
Hvad er "best practice"?

Hedder egennøglen kun id og fremmednøglen concat(tabel,id)
kunder.id=ordrer.kundeid and ordrer.id=ordrelinier.ordreid

Eller det samme i alle tabeller?

kunder.kundeid=ordrer.kundeid and ordrer.ordreid=ordrelinier.ordreid

Og et tillægsspørgsmål: tabelnavne i ental eller flertal?
kunde,ordre,ordrelinie
kunder,ordrer,ordrelinier

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-09 15:14

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote in

> [...]

> Eller det samme i alle tabeller?
> kunder.kundeid=ordrer.kundeid and ordrer.ordreid=ordrelinier.ordreid

Det kan du gøre som du vil, jeg vil vælge at bruge kunder.id=ordrer.kundeid
og måske endda kunder.id=ordrer.kunde.

> Og et tillægsspørgsmål: tabelnavne i ental eller flertal?

Det er op til dig selv at vælge hvad du helst vil. Samme spørgsmål kunne
stilles med sprog, skal tabelnavne og felter være danske, engelske eller
skal de sprogversioneres efter målgruppen? Vælg en løsning og hold dig til
den hele vejen igennem dit projekt.

Jeg foretrækker entalsnavngivning af felter og tabeller.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-10-09 00:20

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Eller det samme i alle tabeller?
>
> kunder.kundeid=ordrer.kundeid and ordrer.ordreid=ordrelinier.ordreid

Hvis du konsekvent bruger tabelnavn.kolonnenavn er det ligegyldigt.

Hvis ikke så vil jeg mere at det er bedst med kundeid.

Eller endnu bedre KundeId eller kunde_id, fordi de er nemmere
at læse.

> Og et tillægsspørgsmål: tabelnavne i ental eller flertal?
> kunde,ordre,ordrelinie
> kunder,ordrer,ordrelinier

Jeg ville bruge ental.

Når du skriver tabelnavn.kolonnenavn mener du en enkelt
værdi d.v.s. fra en enkelt række i tabellen og så virker
ental mest logisk.

Hvis du bruger ORM vil du ofte have klasser med samme
navn som tabel og til klasser vil bruge ental.

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-10-09 10:33

Leif Neland wrote:

> Igen eksemplet med kunder, ordrer og ordrelinier.
> Hvad er "best practice"?
>
> Hedder egennøglen kun id og fremmednøglen concat(tabel,id)
> kunder.id=ordrer.kundeid and ordrer.id=ordrelinier.ordreid

Jeg ved ikke rigtig hvad du er ude i, men på:
Kundetabellen ville jeg bruge KundeNummer subsidiært KundeNr
Ordrer - OrdreNummer subsidiært OrdreNr.
osv..

'Id' siger jo ikke en skid for dine eventuelle efterkommere.

> Eller det samme i alle tabeller?
>
> kunder.kundeid=ordrer.kundeid and ordrer.ordreid=ordrelinier.ordreid

Det har altid været god latin at lave sigende feltnavne.

I forhold til dit tidligere spørgsmål med at vise en ordre, så afhængig af
infaldsvinklen ville jeg nok vælge (forudsat ordrenummeret er
indfaldsvinklen) at lave 2 forespørglser.

1) Stamdata ordre + kunde oplysninger
2) Ordrelinier (og eventuelle underspecifikationer)

Stig Johansen