Find højeste ID fra inner join
Fra : Martin

Dato : 22-07-09 19:40

   AND
   o.isPaid = "Y"
   AND
   u.hasPaid = "Y"
GROUP BY
   u.id
ORDER BY
   o.date_added DESC, u.id

Dog så henter den med laveste id fra orders tabel, her vil jeg gerne
have den højeste - jeg har prøvet både med o.date_added ASC/DESC men
ingen ændring.

Hvad gør jeg forkert?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-07-09 20:37

Martin skrev:
> [...]
> ON
>    o.user_id = u.id
> WHERE
>    (NOW() >= u.expire OR u.expire IS NULL)
>    AND
>    o.isPaid = "Y"
>    AND
>    u.hasPaid = "Y"
> GROUP BY
>    u.id
> ORDER BY
>    o.date_added DESC, u.id
>
> Dog så henter den med laveste id fra orders tabel, her vil jeg gerne
> have den højeste - jeg har prøvet både med o.date_added ASC/DESC men

Et gæt:

ORDER BY
   o.date_added DESC, u.id DESC

eller
ORDER BY
    u.id DESC, o.date_added DESC

afhængigt af formålet..

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-07-09 21:44

Martin wrote:

> [...]
>
> Dog så henter den med laveste id fra orders tabel, her vil jeg gerne
> have den højeste - jeg har prøvet både med o.date_added ASC/DESC men

Prøv at tilføje o.date_added i din SELECT.
Den indgår ikke i resultsættet, så måske er det derfor den ikke virker.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 28-07-09 12:58

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej..
>
> Kan ikke lige få denne til at makke ret

Jeg koger lige tabellerne ned til det væsentlige

> [...]
>
> Dog så henter den med laveste id fra orders tabel, her vil jeg gerne
> have den højeste - jeg har prøvet både med o.date_added ASC/DESC men

Det må være MySql, du bruger.
Du gør noget fyfy
Du grouper på u.id, men har ingen gruppe-funktion på tbl_orders, så MySql
tager bare en tilfældig række fra tbl_orders, der har det rette user_id.
MsSql vil bare brokke sig og dø...

Alle kolonnerne i en GROUP BY skal enten være I group by-linien, eller være
en gruppe-funktion som sum(), max(), min() etc.

Hvis det er det højeste fakturanr du vil have, er det altså
SELECT o.user_id.max(o.id) FROM ...
GROUP BY u.id

Når du så har ordre_id, må du lave endnu et select for at få
ordredetaljerne.
Enten i oppe i php, eller ved at joine med ordretabellen endnu en gang,
selvom jeg ikke er sikker på man kan joine på max(o.id).

Leif