Dårlig performance på netværk, måske gigab~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-09 04:48

Hej allesammen

Jeg har problemer med ydelsen på mit netværk, min internet hastighed
er kraftigt forringet, når jeg bruger min TEG-S80g switch.
Download er forringet med ca. 20% og upload er næsten det halve,
forringet med 50%.

Når jeg tilslutter min pc direkte til internet routeren er hastigheden
næsten som lovet af internetudbyderen.

Hele mit netværk er tilsluttet min TEG-S80g gigabit switch, hvor hvor
den så er i midten og samler det hele

Sådan er tilslutningerne på switchen:
- Internet access point, routeren er forbundet til switchen med 1,5 m
cat.5 kabler. Den har 100Mb interface.
- Computeren er sluttet til switchen med 15 m kat. 5e-kabel, NIC er et
Broadcom gigabit.
- En NAS (Synology DS209+II), som er forbundet via 50 m Cat.6 og
gigabit NIC
- En TV, Sony 40W5500 tilsluttes via 1,5 m kat. 5e-kabel. 100 Mbit
interface

Hvorfor er er ydelsen så meget ringere med en (på papiret) god switch
drastisk?
--
Christian

Fra : Chresten

Dato : 06-10-09 14:56

det kan skyldes dårlig konfiguration af Ethernet, dårlig kabel, osv.
1) check ved kun PC tilslutning til switch.
2) Kontinuert fejl; check net kort på pc og switch; set til auto neg
3) Kontinuert fejl; check kabel, byt om på kabel.
4) Kontinuert fejl; check switch for fejl evt firmware update
5) Kontinuert fejl; skriv til::dk.edb.netvaerk
6) ?????

M V H

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-10-09 09:38

On 2009-10-06, Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Hvorfor er er ydelsen så meget ringere med en (på papiret) god switch
> drastisk?

Kontrollér duplex-indstillinger på alle 100Mbps-interfaces.

--
Andreas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-09 04:25

On Oct 6, 3:55 pm, Chresten <chres...@bb.aa> wrote:
> det kan skyldes dårlig konfiguration af Ethernet, dårlig kabel, osv.
> 1) check ved kun PC tilslutning til switch.

Det blev en del bedre da jeg fjernede NAS'en, så den har nok optaget
noget båndbredde.

> 2) Kontinuert fejl; check net kort på pc og switch; set til auto neg

Den tilslutter med 1 gigabit fuld duplex.

> 3) Kontinuert fejl; check kabel, byt om på kabel.

Jeg prøvede et andet kabel og det var det samme.

> 4) Kontinuert fejl; check switch for fejl evt firmware update

Jeg har kontaktet TrendNet (som har lavet switchen) så må jeg afvente
svar.

> 5) Kontinuert fejl; skriv til::dk.edb.netvaerk

Jeg vender tilbage.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-09 04:26

On Oct 7, 10:37 am, Andreas Plesner Jacobsen <a...@daarligstil.dk>
wrote:

> Kontrollér duplex-indstillinger på alle 100Mbps-interfaces.

God idé, det vil jeg prøve.
Men dog blev det ikke bedre da de var pillet fra.
Det blev først bedre da NAS'en blev taget af.

--
Christian

Fra : jos

Dato : 07-10-09 17:37

Christian B. Andresen wrote:

> God idé, det vil jeg prøve.
> Men dog blev det ikke bedre da de var pillet fra.
> Det blev først bedre da NAS'en blev taget af.
så smager det jo af at NASen har problemer med at snakke med switchen.
Altså er mulighederne
1. de 60m cat VI er defekt/dårligt/forkert monteret
2. det ene af de 2 netkort defekt eller ikke sat til fasthastighed
3. Driveren til NASnetkort ikke up2date

iøvrigt er mange NAS med 1Gb netkort langt fra at kunne håndtere denne
hastighed, men det faktum bør selvfølgelig ikke påvirke hele nettets
performance.

finn

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-10-09 16:59

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:

> God idé, det vil jeg prøve.
> Men dog blev det ikke bedre da de var pillet fra.
> Det blev først bedre da NAS'en blev taget af.

Vær opmærksom på at begge ender skal være sat til det samme
(autonegotiation eller fixed speed/duplex). Er de ikke det, ender man
op med en halv-duplex linie

Kai

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-09 01:51

On Oct 7, 6:36 pm, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> så smager det jo af at NASen har problemer med at snakke med switchen.
> Altså er mulighederne

Jeg har nu slået alt automatisk download ala. eMule, BT, rapidshare
etc. fra og så er jeg ved at være der selv om NAS'en er på.

> 1. de 60m cat VI er defekt/dårligt/forkert monteret

Nej det tyder det ikke på, jeg downloadede noget i går via NAS'en og
der var download hastigheden kun 10% under de 4 Mbt som jeg har.
Og nu er upload (tested ved at jeg fra arbejdet downloadede en 100
MByte fil) også kun 10% under det lovede.

> 2. det ene af de 2 netkort defekt eller ikke sat til fasthastighed

Jeg kan overføre 180 Mbit så det burde være højere da alt er gigabit,
men det er jo langt mere end min internet hastighed.

> 3. Driveren til NASnetkort ikke up2date

Det er nyeste firmware, jeg kan næsten ikke gøre mere. Men jeg tror at
Synology har styr på den slags.

> iøvrigt er mange NAS med 1Gb netkort langt fra at kunne håndtere denne
> hastighed, men det faktum bør selvfølgelig ikke påvirke hele nettets
> performance.

Nej, jeg kan måske ikke komme op på 1000 Mbit, men jeg burde kunne
komme over 180 Mbit.

--
Christian

Fra : KG

Dato : 08-10-09 10:26

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> så smager det jo af at NASen har problemer med at snakke med switchen.
> Altså er mulighederne

Jeg har en QNAP, det kan ikke ses at den er med på ledningen.

Jeg har sat det op på en anden måde.
Fra Routeren til min PC, til QNAP, til printer, til switch.
Fra switch til 4 PC
2 trådløse enheder
Testen viser 17Mbts (der skulle være 20, men der smutter nok lidt i
svingene)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-09 07:44

On Oct 8, 11:25 am, "KG" <gj...@sighotel.dk> wrote:

> [...]
> Fra switch til 4 PC
> 2 trådløse enheder
> Testen viser 17Mbts (der skulle være 20, men der smutter nok lidt i

Så mister du næsten mere i % end jeg gør som det er nu.

Men som du har det nu får du da ikke optimal trafik rundt i netværket
da rounteren vel vil rundsende at trafik mellem QNAP og PC til
printeren og switchen også.

Men problemet var at NAS'en belastede upload med nogle ting som var
delt via eMule som jeg helt er stoppet med nu, og det påvirkede jo
hastighedstesten på TDC's hjemmeside.
--
Christian