Hunde der gør meget, på film og i
Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-10-09 04:03

Er det bare mig, eller har jeg fat i noget her...?

Jeg synes altid at hunde, når de optræder i film eller TV-serier, gør
*ekstremt* meget. Næsten hver gang der er en hund på skærmen, så gør
den, og især hvis den ønsker at kommunikere med sine ejere.

Jeg har selv prøvet at bo sammen med en hund, engang, og hun gøede kun
når der var fremmede. Det var så også godt nok ligemeget om de gik ude
på det grnne område bag ved hækken, eller ude på vejen foran huset,
eller om de gik inde i en af naboernes haver, eller om de rent faktisk
var inde på vores territorium; der blev gøet meget, højt og flittigt,
men dog stadig *kun* når der var fremmede.

I forhold til vi mennesker som boede i huset, gøede hun aldrig.

Har jeg ret i at film og TV-serier giver et meget forkert indtryk af
normal og sund hundeadfærd?

Og hvad kan forklaringen være?

Mit gæt er dels, at en hunds mere normale kommunikationsadfærd, diverse
kropssprog, er utydeligt og derfor risikerer ikke at blive opfattet af
seerne, og dels at de hundetrænere, der træner hunde til optræden i film
og TV, rent faktisk ikke er specielt dygtige, og derfor vælger man den
lette løsning, nemlig at få hunden til at gø, i stedet for at få hunden
til at udvise det langt mere typiske og realistiske stille hundekropssprog.

(Nu undlader jeg konsekvent og med vilje at bruge ordet "naturlig", da
hunden jo ikke er et naturligt dyr, og især ikke en "voksen" hund der
har boet i et menneskehjem hele sit liv i en pseudo-hvalpetilværelse.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : battlefields

Dato : 02-10-09 13:40

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunden jo ikke er et naturligt dyr, og især ikke en "voksen" hund der
> har boet i et menneskehjem hele sit liv i en pseudo-hvalpetilværelse.)

Hej Peter
Nej, du er ikke den eneste, faktisk sad jeg netop igår, da jeg så Lærkevej,
og tænkte nøjagtigt det samme som du.
Jeg tror så bare ikke på at det er hunden i filmen der gør, men mere på at
det er noget lyd, der senere bilver lagt på. Vi ser jo faktisk kun sjældent
at hunden gør.
Men hvorfor det gøres ved jeg ikke, måske fordi filmfolk tror vi er så
"fattesvage" at vi må have det ind med de helt store skeer at der er en hund
i billedet.
Hilsen Vibeke, hvis hunde også kun gør når der kommer gæster.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-10-09 16:57

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> I forhold til vi mennesker som boede i huset, gøede hun aldrig.

Siri gør når hun vil kommunikere noget. Hun gør, når hun vil have en
dør åbnet eller når hendes vandskål er tom. Meget praktisk og noget vi
har arbejdet på at lære hende. Hvis hun har behov for at skulle ud om
natten hvisker hun et gø, så hun ikke forskrækker os. Faktisk synes vi
hun er lidt dygtig.

Og så er der visse hunde der bare SKAL have et par bemærkninger med på
vejen. Det er ikke så dygtigt, men vi har ikke kunnet få hende til at
lade være.

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-10-09 11:11

> [...]
> *ekstremt* meget. Næsten hver gang der er en hund på skærmen, så gør den,
> og især hvis den ønsker at kommunikere med sine ejere.

Tja, det er vel i bund og grund, instruktøren der bestemmer....

Men ofte er det jo nok fordi, i en film, er tiden som regel
voldsomt komprimeret.... Så det man ser den gø på 10
minutter, måske afspejler op til 3 mdr...

Når jeg besøger folk, kan deres hunde også få noget der
ligner 106 kommandoer i timen....

Mine får måske 3 om ugen... Så hvorfor. ????

Er det bare for at imponere mig ? )

M.V.H....Benny..