TIA568A eller B terminering?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-09-09 16:56

Hej

Jeg er ved at montere nogle LK Lexcom fuga dåser, fra mit teknikskab/router
til en et andet rum, hvor jeg skal bruge et 100 Mbit udtag.

Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

På forhånd tak

Mvh
Hans

xpost: dk.teknik.el; dk.edb.netvaerk

Fra : Frede

Dato : 29-09-09 09:58

On 29 Sep., 17:56, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
>
> Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
> TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

Det er ligegyldigt bare du anvender samme kode i begge ender.

Frede

Fra : CC

Dato : 29-09-09 17:52

Du skal brug 568A læs forklaringen her: http://www.kabling.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-09 19:23

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal brug 568A læs forklaringen her: http://www.kabling.dk/

Øhh?

På siden står der:

"Der er to metoder til connektering af RJ45 udtag og paneler, T568A og B,
begge metoder er rigtige, der bør dog altid kun anvendes en af metoderne i
en installation."

Så ved ikke hvorfra du får at der SKAL bruges 568A?

--
KWA

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 29-09-09 19:37

Hej

"Kristian W. Asmussen" <n/a> skrev i en meddelelse

> [...]
> en installation."
>
> Så ved ikke hvorfra du får at der SKAL bruges 568A?

Det forstod jeg heller ej ud fra linket...

Mvh
Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 08:04

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Hej
>
> "Kristian W. Asmussen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Det forstod jeg heller ej ud fra linket...

<http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm>

: Der findes også en Amerikansk standard for kabling i hjemmet som
: blandt andet siger:
:
: - Der skal anvendes UTP kabler.
: - Alle stik skal monteres efter T-568A.

Men det er nok en overfortolkning.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-09 18:21

On Tue, 29 Sep 2009 17:56:09 +0200, "Hans Mouridsen"
<hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
> TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 30-09-09 08:45

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
> TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

Er der overhovedet en grund til at en af de to muligheder ikke er blevet
anbefalet over den anden?

Leif

Fra : Chresten k Christens~

Dato : 30-09-09 11:24

Den mest brugte monterings standart for rj45 con er tia568a, og som
tidlige nævnt er det vigtigstet er at de monteres ens i begge ender af
kablet.

[ref]
http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-A
M V H

Fra : LED

Dato : 30-09-09 16:47

Det er liegylding som sådan hvilken standart du bruger..

DOG... Hvis du vil have der perfekte netværk skal du bruge TIA568B af den
simple årsag af 90% af alle patchkabler der sælges er samlet efter TIA568B
standarten, og da de forskellige par i et netværkskabel ikke er snoet lige
hårdt sammen, så vil du ændre parsnoningen hvis du bruger A

Hvis man tager et kabel og monterer 2 konnektore i A og to patchkabler i B
så virker det fint. dog ville jeg uden problemer kunne se på en netværkstest
at der er ændringer i parsnoningen, men det har med garanti ikke noget at
sige i dit tilfelde.. det er noget man går mere op i, på større lokationer,
server rum mm.

Mvh Brian
Netværkstekniker

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 30-09-09 20:30

Hej

"LED" <eltrikkerREMOVEIT@REMOVEgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværkstest at der er ændringer i parsnoningen, men det har med garanti
> ikke noget at sige i dit tilfelde.. det er noget man går mere op i, på

Tak for en meget fyldestgørende forklaring :)

Mvh
Hans - der har monteret efter A standarten

Fra : Glenn

Dato : 01-10-09 16:55

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
> TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

Hej Hans

Indtil videre har jeg kun set T568B i danske non-kryds patchkabler.

-

http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B
Citat: "...
The TIA/EIA-568-B standards were first published in 2001. They supersede
the TIA/EIA-568-A standards set, which are now obsolete
These assignments are named T568A and T568B and they define the pinout,
or order of connections, for wires in 8P8C (often incorrectly referred
to as RJ45) eight-pin modular connector plugs and sockets.
...."

http://www.bb-elec.com/scs/scs.asp
Citat: "...
There are two cabling schemes approved, T568A and T568B (see figure 5).
The US Government only recognizes T568A, in case you wanted to know. The
most common however is T568B as it was the standard scheme used by AT&T
during their golden years as a monopoly.
...."

/Glenn

Fra : Arne Keller

Dato : 01-10-09 17:43

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Er stødt på 2 måder at terminere skidtet på - nemlig efter TIA568A og
> TIA568B. Hvad skal man vælge, og hvad betyder forskellen?

Jeg mener at langt det mest anvendte er 568B

Når man anvender RJ45 til RJ45 er det egentligt ligegyldigt, men når man
terminerede på 110 paneler eller andre typer var det f.eks af stor
betydning om man skulle anvende 2 eller 3 par patchkabler til 10/100
Ethernet.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.