Port forwarding med AM200 (adsl-modem) og ~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 26-09-09 17:10

Hej,

Jeg er ved prøve på at sætte port forwarding til ftp og ssh op. Mit setup
er:

Internet

Linksys AM200 adsl-modem

Linksys/Sipura SPA2100 router

lokalt netværk

Alle delene kører mere eller midre med standard opsætning og virker fint.
Jeg har så prøvet at sætte portforwarding op i routeren, men jeg kan ikke
rigtig få hul igennem.
Skal jeg også sætte noget op i adsl-modemet, eller er det lige meget, når
der kun sidder en ting på det?
Under "advanced routing" står den til "gateway" og ikke "router", men hvad
betyder det, og skal jeg sætte noget op for at port forwarde fra modemet til
routeren?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 27-09-09 10:53

"Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> skrev i en
meddelelse news:4abe3cd9$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> betyder det, og skal jeg sætte noget op for at port forwarde fra modemet

Jeg har slået DMZ til i modemet så det forwarder alt til routeren, hvilket
ser ud til at virke.
Er det en dårlig ide, eller er det fint nok?
Burde jeg i stedet forwarde de enkelte porte i modemet også?

mvh Frank

Fra : Chresten k Christens~

Dato : 27-09-09 15:07

Den router der sider på inernet(wan) forbindelsen er ofte benævnt
Gateway(router) når man har en kaskade koblet router net værk(som du
har). Der er selvfølgelig den sædvanlige overvejelse::
fleksibilitet kontra sikkerhed. Når man skal opsætte de forskellige
routere, jeg vil nok kun forwarde de aktuelle porte(ftp,ssh(20,21,22))

[ref]
http://en.wikipedia.org/wiki/Router
http://en.wikipedia.org/wiki/Gateway
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Transfer_Protocol
http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Shell

M V H

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 29-09-09 18:44

"Chresten k Christensen" <chresten@bb.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleksibilitet kontra sikkerhed. Når man skal opsætte de forskellige
> routere, jeg vil nok kun forwarde de aktuelle porte(ftp,ssh(20,21,22))

Er sikkertheden bedre, hvis de sidder lige efter hinanden med ingen ting i
mellem? Jeg mener, normalt har man jo alligevel kun en router.

mvh Frank

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-09-09 20:51

"Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-samt-tal@indbakke.com> writes:

> "Chresten k Christensen" <chresten@bb.aa> skrev i en meddelelse
>
> Er sikkertheden bedre, hvis de sidder lige efter hinanden med ingen ting i
> mellem? Jeg mener, normalt har man jo alligevel kun en router.

Lidt bedre sikkerhed udfra betragtning at angriberen skal bryde ind i
først modem og derefter router før høn har adgang til dit interne
netværk.

(men det hjælper ikke meget hvis man har samme OS og samme password på
modem & router).

Kai