Valg af udstyr til projekt i Filippinerne.
Fra : Kjær89

Dato : 18-07-09 03:41

Hej dykker-guruer

Jeg agter at deltage i et 4 måneder langt naturgenoprettende og
beskyttende videnskabeligt projekt i Filippinerne i samarbejde med
organisationen Coral Cay Conservation (CCC).
Jeg er født i 1989 og er netop blevet student på Skjern Tekniske
Gymnasium. Inden videreuddannelse på universitet ønsker jeg at holde
en studiepauseperiode på et år. I denne periode ønsker jeg
personligudvikling og en meningsfuld beskæftigelse. Jeg finder det
meningsfuldt at kombinerer denne personlige dannelsesrejse med
humanitært og naturbevarende frivilligt arbejde. Derfor har jeg valgt
at deltage i et CCC projekt.
Coral Cay Conservation er en ikke statslig, “not-for-profit”,
prisvindende britisk organisation, der koordinerer, uddanner og sender
teams af frivillige ud til nogle af verdens hårdest ramte unikke natur
områder, her iblandt koral rev og regnskove. Projektet jeg ønsker at
deltage i er beskyttelse af koral rev. Nogle af de vigtigste
argumenter for at beskytte disse naturområder er at de:

•   Er hjemsted for over en tredjedel af alle kendte fiske arter,
pattedyr og organismer.
•   Beskytter over 100.000 km kystlinje mod f.eks. ”tsunamier”.
•   Forsyner over en 1 milliard mennesker, alene i Asien, med animalsk
protein.
•   Er den primære kilde af rÃ¥stoffer, til blandt andet produktion af
medicin til behandling af leukæmi og hudkræft.
•   Er den primære indtægtskilde for adskillige af verdens fattigste
samfund, igennem f.eks. fiskeri og turisme.
•   Er truet af udryddelse, pÃ¥ grund af menneskelige aktiviteter..

Et citat af Mark Spalding, UNEP World Atlas Of Coral Reefs
understreger nødvendigheden i organisationer som CCC: ”Less than 10 %
of an estimated 1-2 million reef species have been identified. The
reefs are degrading faster than data can be collected. An estimated 58
% are under threat from human activities we have no idea how much has
already gone.”
De frivilliges hverv er at undersøge, dokumentere og rapportere
omfanget af beskadigelse i de respektive områder. At registrere,
optælle og lokalisere dyrearternes tilstedeværelse og deres
livsbetingelser – flora- og faunaregistrering.

Et af organisationens overordnede mål er at bekæmpe fattigdom og
opretholde livsbetingelserne for lokalbefolkningen ved at beskytte,
restaurere og indføre bæredygtig forvaltning af koralrev.

Personligt er jeg relativ ny i ”dykker-verden”; kvalificeret PADI
Advanced Open Water Diver og godt 50 loggede dyk. Jeg har indtil
videre udelukkende lejet udstyr og har endnu ikke noget selv. Trods
dette, kaster jeg mig nu ud i dette eventyr.

Her kommer mit spørgsmål ind i billedet, hvilket jeg håber nogle
garvede dykkere vil være behjælpelig med at besvare:
Jeg skal have anskaffet mig følgende udstyr:
   Regulator sæt
   VÃ¥ddragt/ Rash Vest
   Finner
   Maske /m snorkel
   BCD
   Dykkercomputer
   Undervands lygte
Jeg er interesseret i at udstyrets kvalitet og funktionalitet svarer
til projektets betingelser og formål som beskrevet herover. Økonomisk
er jeg en smule begrænset, men ved afgørende og givende emner, vil jeg
selvfølgelig ikke spare.

Hvad vil I anbefale af udstyr til en 4 måneder lang tur til
Filippinerne, hvor jeg forventer at gennemføre to dyk dagligt? (Med
start; oktober)

3/4/5/6 mm våddragt, evt. Rash Vest?
Hvilken regulator type?
Skal jeg være forberedt på at udstyr eventuelt går i stykker?
(Anskaffe reserve dele på forhånd?)
Noget udstyr der er nemt for nybegynder at vedligeholde?
Hvilken kaliber BCD er nødvendig?
En attraktiv dragt/maske/finne type til tropisk dykning?
Eventuelt nogle links til gode tilbud?
En pålidelig og økonomisk-harmonerende dykkerbutik?
Osv. Osv..

Jeg håber at i vil dele jeres erfaringer og guldkorn med mig så mit
eventyr bliver en succes. Jeg lover at jeg vil tage ALLE jeres svar
meget seriøst og granske dem nøje.
På forhånd tak. Jeg gælder mig meget til at blive vejledt af jer og
høste af jeres erfaringer.

Med boblende hilsner
Andreas Kjær
ak@jkaps.dk

Fra : kim isaksen

Dato : 19-07-09 00:36

On 18 Jul., 11:41, Kjær89 <a...@jkaps.dk> wrote:
> [...]
> meget seriøst og granske dem nøje.
> På forhånd tak. Jeg gælder mig meget til at blive vejledt af jer og

Hejsa.

Jeg sidder lige paa filipinerne og har et par raad til dig..!
Ligger coral cay stadigt paa south leyte naer maasin og padre burgos ?
Det bedste filipinske dyk jeg har proevet i mit liv var taet derpaa,
paa den anden side af bugten, naer san francisco village. 100m lodret
vaeg med en urskov af koraler, eagle rays, frogfish, ghostpipefish og
en stor skole af jackfish der blev jagtet af giant trevalleys. Top
nice !!

Hvis ja saa er det narmeste dive outlet i cebu city,
http://www.aquaventurewhitetip.com/index.php er et godt sted at
handle. Jeg koebte alt mit udstyr herude da jeg tog en divemaster for
snart mange aar siden. Fordelen ved dette er at man ikke behoever at
slaebe det, og at man faar on site garanti for reperationer herude.
Ulemper er der sikkert ogsaa en del af.

Jeg ville koebe en "billig" regulator af typen traktor. Der skal ikke
vaere alt for mange dele i den, og den skal ikke vaere frost sikker.
Jeg har en mares abyss, gammel model, som jeg er rigtigt glad for, og
den har holdt i 500+ dyk uden andet end et ultralydsbad og et par
skiftede mundstykker.

Det eneste jeg ville koebe hjemmefra er en vaaddragt og gerne af god
kvalitet. Nu ved jeg ikke hvor meget i skal dykke, men jeg kan sige
for mig selv da jeg tog min dive master. En 3mm er ikke nok - for mig
selvklart - hvis man er i vandet 2-3 gange hver dag. Men jeg havde
svaert ved at finde en ordentligt vaaddragt herude, og endte med en
scubapro til en formue..

God tur, og har du nogen spoergmaal om filipinerne og omraadet naer
east vasayas saa smid mig en email paa udeSNABELAunderstjernerne.dk

Jeg har vaeret her i 6 aars tid og deler gerne ud af goodies and
badies

mvh Kim Isaksen Hejselbaek

Fra : Kjær89

Dato : 19-07-09 10:56

On 19 Jul., 08:35, kim isaksen <lys...@gmail.com> wrote:

> [...]
> east vasayas saa smid mig en email paa udeSNABELAunderstjernerne.dk
>
> Jeg har vaeret her i 6 aars tid og deler gerne ud af goodies and

Hej Kim Isaksen Hejselbæk

Først tusinde tak for dine guldkorn - virkelig inspirerende og
motiverende!

Coral Cay har base ved Sogod, så jo de er stadig på South Leyte.
Kender du noget til organisationen? Evt. rygter eller erfaringer?

Din dykkerbeskrivelse gør mig hel vild i varmen og får mig til at
ønske at tiden ville gå noget hurtigere så jeg kan komme af sted i en
fart. Det lyder virkelig storslående, og det er faktisk første gang
jeg høre nogle real life erfaringer dernede fra.

Mega fedt at få et link til en lokal dykker butik. Fedt at kunne se
hvilke mærker de opererer med og hvordan prisniveauet er. Umiddelbart
ser det ikke ud til at være billigere at købe det dernede end i
danmark.
Angående begrebet traktor regulator - har overvejet at købe mig en
Apeks XTX 50. Har hørt at Apeks regulatorer kan blive repareret selv i
de fjerneste afkroge af verden og at deres "indmad" er forholdsvis
simpelt og er gennemgående for alle deres modeller. Er du enig eller
har du en anden regulator du vil anbefale?

Og hvorfor må den ikke være Frost-sikker??! (Dette undre mig meget -
men der er sikkert en fornuftig forklaring)

Du anbefaler mig kun at købe våddragt hjemmefra. Hvorfor? Så jeg ikke
skal slæbe på det? eller fordi det er billigere dernede? Eller pga.
Filippinsk garanti?
Jeg forestillede mig faktisk at købe alt (Undtagen flaske og bly
selvfølgelig) hjemmefra, for at sikre mig en god kvalitet og den gode
danske garanti. Den eneste ting jeg overvejede lidt at købe dernede er
BCD'en, da jeg regner med at den vejer godt til.

Ved du noget om malaria i dette område? Min læge anbefaler at jeg
tager nogle piller hver dag, men har også hørt rygter om at det ikke
skulle være nødvendigt. Hvis det ikke er nødvendigt vil jeg meget
gerne sparer de 3000 kr. medicinen koster.

Gælder mig til at høre fra dig og endnu en gang tak for din tid.

Mvh.
Andreas Kjær
6900 Skjern
Denmark

Fra : TT

Dato : 21-07-09 10:47

"Kjær89" <ak@jkaps.dk> wrote in message

> [...]

gerne sparer de 3000 kr. medicinen koster.

Gælder mig til at høre fra dig og endnu en gang tak for din tid.

Vil bare nævne at jeg købte min Waterproof dragt 3 mm. dernede, til en lagt
bedre pris end jeg kunne finde herhjemme. Købte den i Puorto Galera, small
la laguna. (det er et svensk mærke )

Apex havde jeg meget svært ved at finde en simpel reservedel til i Thailand,
men ved ikke med filipinerne. De går jo aldrig i stykker Jeg ville købe
en Scubapro, det er langt mere udbredt i Asien (Jeg bruger kun Apeks
herhjemme).

Generelt ville jeg købe det hele dernede, jeg har fx. købt en Suunto på
Filipinerne, billigere end det importøren i DK betaler, service er fin,
arbejdskraft er billig og det er udstyret også - kig på hvad de europæere
der arbvejder dernede dykker med, det bliver godt slidt, og de har mange
gange god erfaring.

Torben

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-07-09 16:45

On 19 Jul., 18:55, Kjær89 <a...@jkaps.dk> wrote:
> [...]
> simpelt og er gennemgående for alle deres modeller. Er du enig eller
> har du en anden regulator du vil anbefale?

Dine betragtninger er rigtige, og TX50 ville være et godt valg. Eller
vælg den endnu simplere TX40.

> Den eneste ting jeg overvejede lidt at købe dernede er
> BCD'en, da jeg regner med at den vejer godt til.

Køb en vinge vest. Den giver dig bedre trim og er mere behagelig og
simpel. Men en bagplade spare du også blyet, hvilket er rart for
ryggen ved mange daglige dyk i en lang periode. Bagpladen kan du købe
i Filipinerne; den består af et enkelt stykke rustfrit stål, så
garanti er ikke så vigtig.

Jens Olsen

Fra : Kjær89

Dato : 22-07-09 13:17

Hej

Tusinde tak for rådene. Jeg sætter virkelig pris på jeres vejledning.
Jeg vugger stadig mellem at købe det hjemme eller dernede.

Har i erfaringer med at tage det med fly? Hvad vejer et sæt (Minus
flaske og bly selvfølgelig)?

Er stadig lutter ører...

Fra : Kjær89

Dato : 22-07-09 13:18

Ups. ved ikke hvad der skete, kom vist til at sende den gamle besked
med i ovenstående indlæg