Evince, disable antialiasing?
Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 17:06

Fik lige et brev fra min bank om nye regler, og "af miljøhensyn" havde
de ikke medsendt reglerne, men de kan kun ses på bankens hjemmeside.
(Reglerne kan opsummeres til "vi kan tage røven på dig nårsomhelst vi
har lyst til det", det ville ikke kræve mere papir at skrive).

Det viste sig så at siderne er i PDF, det der skodformat der åbenbart
ikke findes en ordenlig reader til.

Jeg har Evince installeret, og teksten så ud som om jeg havde en
eller andens briller på (jeg bruger ikke briller). Ude af fokus,
og umulig at stille skarp på. Hvis jeg skulle forsøge at læse mere
end et par minutter, ville jeg være garanteret mindst ondt i øjnene,
og sikkert også hovedpine. Altså ligesom et gammel CRT-skærm der er
blevet tabt en gang for meget...

Det er det der med et fint ord hedder "Anti-aliasing", og er ret
populært hos Mac-folk og andre der ikke kan læse Men nu var
det altså en PDF, eller rettere 10 PDF'er, men jeg opgav omkring side
3 på den første PDF. Simpelthen ulæseligt.

I den gamle Acrobat Reader på Windows, kunne man slå antialiasing fra,
det gjorde teksten læselig. Det så godt nok forfærdeligt ud, men når
det drejede sig om at læse teksten, var det stadig et (lille) skridt
fremad. Men i Evince er der ikke engang en edit -> preferences, så
jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal ændre for at gøre PDF'er
læselige.

Er der nogen der kan hjælpe? Eller anbefale en anden GTK-baseret
PDF-reader, som kan klare at vise læselig tekst?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-09 17:38

On 24 Sep 2009 16:05:57 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe? Eller anbefale en anden GTK-baseret
> PDF-reader, som kan klare at vise læselig tekst?

Har du prøvet xpdf? Eller måske pdftotext?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 18:00

Den Thu, 24 Sep 2009 18:38:03 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Har du prøvet xpdf? Eller måske pdftotext?

Du kan ikke mene det er det bedste Linux-verdenen kan præstere?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 24-09-09 18:35

Kent Friis wrote, On 2009-09-24 19:00:

> Du kan ikke mene det er det bedste Linux-verdenen kan præstere?

Hvad i alverden er der galt med xpdf?

--
Vh. Georg

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 19:24

Den Thu, 24 Sep 2009 19:35:15 +0200 skrev Georg Sluyterman:

> Hvad i alverden er der galt med xpdf?

Den var da fin nok... for 15 år siden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 24-09-09 20:16

Kent Friis wrote, On 2009-09-24 20:23:

> Den var da fin nok... for 15 år siden.

Rigtig brugbart svar...

pdf'en som du har linket til fungerer udmærket i xpdf her (Debian
GNU/Linux Lenny, xpdf 3.02).

--
Vh. Georg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-09 21:10

Kent Friis skrev:

> Den var da fin nok... for 15 år siden.

Er det det INDENI vinduet, eller det udenom du er mest interesseret i?

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 21:22

Den Thu, 24 Sep 2009 22:10:13 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Er det det INDENI vinduet, eller det udenom du er mest interesseret i?

Begge dele.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-09 17:44

Kent Friis skrev:

> Er der nogen der kan hjælpe? Eller anbefale en anden GTK-baseret
> PDF-reader, som kan klare at vise læselig tekst?

Acrobat Reader fås til Linux.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 17:52

Den Thu, 24 Sep 2009 18:43:59 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Acrobat Reader fås til Linux.

Det er jeg skam klar over. Skiftet fra Acrobat Reader til Evince var
et stort fremskridt.

Nu er der kun et problem tilbage - at teksten ikke er egnet til at læse.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 24-09-09 19:53

Kent Friis wrote:

> Det er jeg skam klar over. Skiftet fra Acrobat Reader til Evince var
> et stort fremskridt.

Men giver åbenbart stadig alvorlige problemer, selv om du selv vælger
ikke at ville bruge Adobes eget program, som umiddelbart må være et af
de bedste til opgaven ??

> Nu er der kun et problem tilbage - at teksten ikke er egnet til at læse.

Tænker du her på det faktiske udseende af teksten eller indholdet ?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:01

Den Thu, 24 Sep 2009 20:52:43 +0200 skrev Jesper Hartoft:

> Men giver åbenbart stadig alvorlige problemer, selv om du selv vælger
> ikke at ville bruge Adobes eget program, som umiddelbart må være et af
> de bedste til opgaven ??

Hvis Acrobat Reader er det bedste til opgaven, må opgaven være noget
med at torturere brugeren.

> Tænker du her på det faktiske udseende af teksten eller indholdet ?

Som beskrevet, at øjnene ikke kan fokusere, fordi teksten er ude af
fokus på skærmen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-09 21:12

Kent Friis skrev:

> Det er jeg skam klar over. Skiftet fra Acrobat Reader til Evince var
> et stort fremskridt.

Tænk, det skrev du ikke noget om.

> Nu er der kun et problem tilbage - at teksten ikke er egnet til at læse.

Det var synd. Så må du tilbage til Acrobat Reader.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 21:27

Den Thu, 24 Sep 2009 22:11:43 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Tænk, det skrev du ikke noget om.

Jeg troede det var klart for enhver. Jeg kan ikke mindes at have mødt
et program der var mere elendigt end Acrobat Reader (jeg sprang over
Windows ME, så jeg kan ikke se om den var lige så elendig).

> Det var synd. Så må du tilbage til Acrobat Reader.

Ikke på vilkår.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-09 18:07

On 24 Sep 2009 17:00:24 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Du kan ikke mene det er det bedste Linux-verdenen kan præstere?

Nu fik jeg den forståelse, at det var læsning af teksten, du var
interesseret i, og så kan designet af værktøjet, der giver dig denne
mulighed. vel være underordnet!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 19:20

Den Thu, 24 Sep 2009 19:07:22 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Nu fik jeg den forståelse, at det var læsning af teksten, du var
> interesseret i, og så kan designet af værktøjet, der giver dig denne
> mulighed. vel være underordnet!

Nej, det var en bedre PDF-reader. Evince kommer vel 90% af vejen, men
der mangler lige den sidste detalje.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 19:05

Den Thu, 24 Sep 2009 16:05:57 +0000 skrev Kent Friis:

> Er der nogen der kan hjælpe? Eller anbefale en anden GTK-baseret
> PDF-reader, som kan klare at vise læselig tekst?
>
> Mvh
> Kent

Prøv at gi et link til en pdf du mener er ulæselig.
Jeg har læst masser af pdf'er, og har aldrig oplevet at de var som du
beskriver.
Altså: Link tak.

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 19:23

Den 24 Sep 2009 18:05:18 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Prøv at gi et link til en pdf du mener er ulæselig.
> Jeg har læst masser af pdf'er, og har aldrig oplevet at de var som du
> beskriver.
> Altså: Link tak.

Det var den her:
http://www.sydbank.dk/inc/pdf/omsydbank/BTL/v1/AFB%20PRIVAT%20version%20v1%20-%20dk.pdf

Men som sagt er det en indstilling i Acrobat Reader (og også Foxit
Reader), det er mig bekendt ikke PDF'ens skyld.

Og hvis du ikke kan se det, så prøv at tage et screenshot og zoome
ind. Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten
skarpt. Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den
antialiased / blurred / uskarp.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Frank Damgaard

Dato : 24-09-09 19:58

Kent Friis wrote:

> [...]
> ind. Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten
> skarpt. Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den

Også flot og skarpt her med Ubuntu 9.04, evince document viewer 2.26.1
på en gammel Thinkpad R51

Acrobat reader har jeg opgivet på den R51, da acrobat/adobe er for alt for sløv ....
selv i windowd... ;

men jeg bruger af og til også xpdf og gv

og i alle 4 readere står dokumentet skarpt og tydeligt.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-09-09 04:50

Kent Friis wrote:

> Det var den her:

http://www.sydbank.dk/inc/pdf/omsydbank/BTL/v1/AFB%20PRIVAT%20version%20v1%20-%20dk.pdf

Jeg har en gammel Acrobat 5.et-eller-andet på min SuSE 8.et-eller-andet, og
der er dokumentet let læseligt for mig (bruger briller).

Jeg kører 1024x768 på en 19" Eizo, og Acrobat zoomer til 163% så det passer
til bredden.

Jeg har ikke andre ekstra fonts end dem MS lagde ud til fri afbenyttelse
engang.

Stig Johansen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 19:29

Kent Friis skrev:

> Det var den her:
> http://www.sydbank.dk/inc/pdf/omsydbank/BTL/v1/AFB%20PRIVAT%20version%20v1%20-%20dk.pdf

Ingen problemer med at se den PDF i evince hér. Den er skarp og
letlæselig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:03

Den Thu, 24 Sep 2009 18:29:03 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Ingen problemer med at se den PDF i evince hér. Den er skarp og
> letlæselig.

Kan du så ikke fortælle hvordan man får Evince til at lade være med
at gøre teksten antialiased/blurred/uskarp?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 19:37

Den Thu, 24 Sep 2009 18:23:01 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten skarpt.
> Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den antialiased /

Med Adobe Reader plug-in i FireFox står teksten knivskarpt på min skærm.
Selv ved zoom på 1600%

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 19:43

> [...]

> Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten skarpt.
> Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den antialiased /

Gemt på disken og åbnet med Adobe Reader 8 for Linux, knivskarp - også
ved zoom på 2400%

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 19:51

Den Thu, 24 Sep 2009 18:43:28 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Gemt på disken og åbnet med Adobe Reader 8 for Linux, knivskarp - også
> ved zoom på 2400%

Skærmbillede (ALT+PRINT SCREEN) og gemt som png bliver billedet en smule
uskarpt ved zoom på 400% - men stadig fint læseligt.
Men det er jo et png-billede, det har ikke noget med pdf at gøre

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 19:58

Den 24 Sep 2009 18:50:30 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Skærmbillede (ALT+PRINT SCREEN) og gemt som png bliver billedet en smule
> uskarpt ved zoom på 400% - men stadig fint læseligt.
> Men det er jo et png-billede, det har ikke noget med pdf at gøre

PNG er non-lossy, så jo, alt hvad du ser af uskarpheder er der også
i originalen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 20:09

Den Thu, 24 Sep 2009 18:58:07 +0000 skrev Kent Friis:

> PNG er non-lossy, så jo, alt hvad du ser af uskarpheder er der også i
> originalen.
>
> Mvh
> Kent

Nul og niks
Som jeg skrev: Gemt på disken og åbnet med Adobe Reader 8 for Linux,

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:18

Den 24 Sep 2009 19:08:35 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Nul og niks

Det er det faktisk. GIF og PNG er non-lossy, JPG er lossy.

> Som jeg skrev: Gemt på disken og åbnet med Adobe Reader 8 for Linux,
> knivskarp - også ved zoom på 2400%

Zoom på screenshottet eller i Adobe Reader? Det er jo et vektor-format,
så at zoome i Adobe Reader forstørrer ikke pixels.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 20:25

Kent Friis skrev:

> Kan du så ikke fortælle hvordan man får Evince til at lade være
> med at gøre teksten antialiased/blurred/uskarp?

Jeg har ikke gjort noget, sådan har det “altid” fungeret. Mon ikke
det er dine desktop-settings der skal skrues lidt på?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:43

Den Thu, 24 Sep 2009 19:24:49 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Jeg har ikke gjort noget, sådan har det ?altid? fungeret. Mon ikke
> det er dine desktop-settings der skal skrues lidt på?

Jeg kan ikke finde nogen settings.

I /usr/local/etc/fonts/local.conf, har jeg:

- og det virker for alt andet end Evince.

(Præcist som hverken Adobe Reader eller Foxit Reader retter sig efter
den tilsvarende indstilling i Windows. De har bare selv et preferences
vindue hvor man kan slå antialiasing fra).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-09-09 20:27

On Thu, 24 Sep 2009 18:29:03 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Ingen problemer med at se den PDF i evince hér. Den er skarp og
> letlæselig.
>
> Mvh,

Brødteksten står antialiased men rimeligt skarp i Acrobat her. Dvs, hvis
du synes det er uklart, så bare vent til du kommer i læsebrillealderen...

Blokkene med lys tekst på blå står lidt uskarpt og bliver ikke bedre når
man zoomer. MÃ¥ske er det en indlejret JPEG eller lignende?

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:45

Den 24 Sep 2009 19:26:59 GMT skrev Peter Dalgaard:

> [...]
>
> Blokkene med lys tekst på blå står lidt uskarpt og bliver ikke bedre når
> man zoomer. Måske er det en indlejret JPEG eller lignende?

Det lignede det uden at jeg behøvede at zoome.

Teksten virkede uskarp, og et check med xmag viste at det ikke var mine
øjne det var galt med.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 20:28

Kent Friis skrev:

> Som beskrevet, at øjnene ikke kan fokusere, fordi teksten
> er ude af fokus på skærmen.

Kan det være dine øjne den er galt med? (Det er ikke ment som en
frækhed. Jeg har selv engang siddet til et lysbilledforedrag og
bedt forelæseren om at stille skarpt — jeg var bare den eneste i
salen der syntes at det var uskarpt…)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 20:51

Den Thu, 24 Sep 2009 19:27:57 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
> frækhed. Jeg har selv engang siddet til et lysbilledforedrag og
> bedt forelæseren om at stille skarpt ? jeg var bare den eneste i

Nej, jeg checkede med xmag, teksten ER antialiased (på min skærm).

Men der er klart forskel på hvor store uskarpheder skal være før folk
kan se dem. Der var engang en slashdot-artikel med screenshots af
Safari i forhold til noget andet, hvor mange var ved at falde i svime
over hvor flot teksten stod, mens andre (heriblandt mig) kommenterede
at det lignede en gammel CRT-skærm.

Prøvede du selv at gå op og stille skarpt? Hvis den kan blive skarpere,
er det ikke dine øjne den er gal med, men dem der trænger til at få
justeret synet

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-09 20:52

On 24 Sep 2009 19:01:12 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Som beskrevet, at øjnene ikke kan fokusere, fordi teksten er ude af
> fokus på skærmen.

Jeg tror snarere, at det skyldes manglende fonte i din GNU/Linux.
Ifølge Evince indeholder dokumentet følgende font:
Embeddede fonte
- HelveticaNeueLTPro-Roman
- Sylfaen
Ikke embeddede fonte (Som skal findes på systemet, hvis de ikke skal
erstattes)
- Arial-BoldMT
- Arial-BoldMT

Så mit bud er, at du ikke har MS' fonte fra pakken msttcorefont
installeret, og Evince vælger så blot en erstatning, der i dit tilfælde
åbenbart er uheldigt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-09 21:21

Den Thu, 24 Sep 2009 21:51:45 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
>
> Så mit bud er, at du ikke har MS' fonte fra pakken msttcorefont
> installeret, og Evince vælger så blot en erstatning, der i dit tilfælde

Det kunne måske være en forklaring. Selvom jeg synes nu aldrig jeg har
set Evince lave teksten skarp. Det er bare første gang jeg har forsøgt
at læse et flere-siders dokument.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 21:51

Kent Friis skrev:

> Det kunne måske være en forklaring.

Det kan undersøges ved at installere pakken “msttcorefonts” og kigge
på dokumentet igen. Har du prøvet det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 14:57

Den Thu, 24 Sep 2009 20:50:52 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Det kan undersøges ved at installere pakken ?msttcorefonts? og kigge
> på dokumentet igen. Har du prøvet det?

Ikke endnu.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 15:46

> Det kan undersøges ved at installere pakken ?msttcorefonts? og kigge
> på dokumentet igen. Har du prøvet det?

Teksten blev pænere (tror jeg nok), men den er stadig antialiased.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-09 21:58

Kent Friis skrev:

> Jeg kan ikke finde nogen settings.
>
> I /usr/local/etc/fonts/local.conf, har jeg:

I Gnomes System → Prefernces → Appearance → Fonts → Details… kan jeg
vælge om der skal være subpixel smoothing, hvilken grad af hinting der
skal anvendes, samt hvilken rækkefølge subpixels skal ordnes efter, og
inden man overhovedet kommer til Details… kan man vælge Rendering. Om
disse indstillinger overhovedet har nogen effekt i dit tilfælde aner
jeg ikke, men det er måske værd at prøve (i tillæg til at installere
msttcorefonts, så foreslået andetsteds).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 14:59

Den Thu, 24 Sep 2009 20:58:22 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
> skal anvendes, samt hvilken rækkefølge subpixels skal ordnes efter, og
> inden man overhovedet kommer til Details? kan man vælge Rendering.

Og hvad skal jeg installere for at få noget Gnome system preferences?
(Hvad hedder programmet? Pakken hedder nok forskelligt afhængig af
distro).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-09-09 15:31

On 2009-09-25, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Og hvad skal jeg installere for at få noget Gnome system preferences?
> (Hvad hedder programmet? Pakken hedder nok forskelligt afhængig af
> distro).

apj@trillian$ dpkg -S `which gnome-appearance-properties`
gnome-control-center: /usr/bin/gnome-appearance-properties

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 16:20

Den Fri, 25 Sep 2009 14:31:05 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> apj@trillian$ dpkg -S `which gnome-appearance-properties`
> gnome-control-center: /usr/bin/gnome-appearance-properties

Jeg fandt gnome-control-center på
ftp://ftp.gnome.org/pub/gnome/desktop/2.27/2.27.4/sources/

Den krævede så en stak dependencies:
gnome-panel metacity libwnck libgweather intltool
(wtf? Metacity? Hvad skal jeg med den, jeg bruger Fvwm. Weather? Jeg
skal ikke bruge en vejrudsigt, men have disablet antialiasing i et
eneste program).

Inden den kunne fortælle mig at jeg iøvrigt også skal installere
libcanberra-gtk, som jeg kan finde dokumentation til på
http://library.gnome.org/devel/libcanberra/unstable/libcanberra-canberra-gtk.html
- men ikke noget sted at downloade den

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-09-09 22:16

On Thu, 24 Sep 2009 20:21:26 +0000, Kent Friis wrote:

> Det kunne måske være en forklaring. Selvom jeg synes nu aldrig jeg har
> set Evince lave teksten skarp. Det er bare første gang jeg har forsøgt
> at læse et flere-siders dokument.

Tja. Jeg synes ikke det lyder som om det er det. Fontsubstitution plejer
at få teksten til at ligne et møbellager (bogstavmellemrum er forkert i
forhold til glyfferne), ikke at det blive uskarpt. Manglende antialias
får, i de små størrelser, selve glyfferne til at blive mærkelige fordi
linjer bliver en halv pixel for tynde eller for tykke. Jeg foretrækker så
antialiasing.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-09-09 23:20

On 2009-09-24, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> ind. Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten
> skarpt. Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den

Måske skulle du skifte din gamle slørede billedrørsskærm ud i stedet,
eller lade være med at pudse dine briller i svinefedt?

Tekst skal være antialiased for at se godt ud og være læsevenligt.

Enten bruger de dog et grimt skriftsnit eller et som jeg ikke har her,
og der vælges et andet i stedet der har lidt problemer.

de små i'er er ikke så pæne i overskrifterne
"yd" måtte gerne få lidt mere 'font kerning' (hvad hedder det på dansk?)

/Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-09 08:13

On Thu, 24 Sep 2009 22:19:59 +0000 (UTC), Sune Vuorela
<nospam@vuorela.dk> wrote:

> Tekst skal være antialiased for at se godt ud og være læsevenligt.

Det er der altså delte meninger op. Så vidt jeg kan se, er det primært
en fordel på (relativt) små LCD displays med (relativt) høj opløsning.
Jeg kan godt forstå dem, der siger, de ikke kan lide det (på nogle
displays)

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 15:10

Den Fri, 25 Sep 2009 09:13:04 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> [...]
> en fordel på (relativt) små LCD displays med (relativt) høj opløsning.
> Jeg kan godt forstå dem, der siger, de ikke kan lide det (på nogle

Jeg har ladet mig fortælle at printere bruger antialiasing. Men her
snakker vi typisk også 600 DPI, imod de 86 DPI min skærm kører.

600 DPI på en skærm ville svare til noget i retning af Full-HD på
en iPhone. Så vil man nok skulle have den store lup frem, for at
konstatere om teksten er antialiased.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-09 17:47

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> en fordel på (relativt) små LCD displays med (relativt) høj opløsning.
> Jeg kan godt forstå dem, der siger, de ikke kan lide det (på nogle

Anti-alias er gråtoner. Du tænker måske på det som Microsoft kalder
Cleartype, hvor man bruger de røde, grønne og blå pixels hver for sig i
stedet for at bruge dem som en samlet hvid?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 15:01

Den Thu, 24 Sep 2009 22:19:59 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> Måske skulle du skifte din gamle slørede billedrørsskærm ud i stedet,
> eller lade være med at pudse dine briller i svinefedt?

Teksten er blurred hvis jeg zoomer ind. Og alt andet tekst end lige i
Evince, står som nævnt fuldstændig skarpt.

Skærmen er en LCD.

> Tekst skal være antialiased for at se godt ud og være læsevenligt.

Antialiasing er en form for blur, det giver uskarpe billeder. Det
er muligt der er nogen der synes det ser godt ud, men når øjnene
hele tiden forsøger på at stille skarpt på noget der ikke kan stilles
skarpt på (fordi det er uskarpt), er det altså ikke læsevenligt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 25-09-09 13:39

> [...]
> Hvis det er sorte pixels på en hvid baggrund, så står teksten skarpt.
> Hvis det er en underlig blanding af grå pixels, så er den antialiased /

Jeg er ked af, at synge i kor, men der er altså heller ingen problemer
her (Debian GNU/Linux Squeeze og Evince) med skarphed.

Jeg har MS' corefonts installeret, jeg ved ikke om det er problemet hos
dig?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 15:04

Den 25 Sep 2009 12:39:25 GMT skrev Martin [6000]:

> Jeg er ked af, at synge i kor, men der er altså heller ingen problemer
> her (Debian GNU/Linux Squeeze og Evince) med skarphed.

Du skriver ikke om du har prøvet at tage et screenshot og zoome ind. Som
nogen har været inde på, er det måske et spørgsmål om hvor uskarp
teksten må være før man kan se det. Måske er du bare en af dem der
ikke kan se det?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 25-09-09 16:22

Kent Friis wrote:

> [...]
> nogen har været inde på, er det måske et spørgsmål om hvor uskarp
> teksten må være før man kan se det. Måske er du bare en af dem der

Måske er du bare en af dem der KAN se det ?
Indtil nu er du en af de eneste der rent faktisk kan se den
antialiasing/blur/whatever, så det peger på at der enten er noget galt
med din opsætning eller at dine øjne er specielt følsomme for teknikken.

Hvilken skærmstørrelse og opløsning bruger du egentlig ?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 16:29

Den Fri, 25 Sep 2009 17:22:04 +0200 skrev Jesper Hartoft:

> Måske er du bare en af dem der KAN se det ?

Det burde der efterhånden ikke være nogen tvivl om at jeg kan. Men
det bringer os så tilbage til det oprindelige spørgsmål... Hvordan
får jeg Evince til at fatte at den ikke skal antialias'e teksten?

Alt andet jeg har installeret kan sagtens finde ud af det.

15" i 1024x768, iflg. xdpyinfo 86 DPI.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-09-09 16:43

On 25 Sep 2009 15:29:19 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> 15" i 1024x768, iflg. xdpyinfo 86 DPI.

Prøv 96 DPI i stedet for.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-09 16:52

Den Fri, 25 Sep 2009 17:43:17 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Prøv 96 DPI i stedet for.

DPI fås ved at dividere pixel-størrelsen med den fysiske størrelse.

96 DPI vil kræve 1167x875. Skærmen har ikke mere end 1024x768 pixels.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"