Træhegn
Fra : Søren N

Dato : 04-09-09 18:40

Hej alle som stadig er trofaste her på listen
Må jeg bryde stilheden for et sekund.

Jeg vil gerne lave et træhegn til min hingst, da jeg ikke har ro i sindet
ved at lade ham gå i en fold med elhegn (han kommer fra en del af verden
hvor de ikke har strøm, eller i hvert fald ikke bruger elhegn - ej heller
vandkopper, som han heller ikke kan finde ud af).

Har nogen evt. ideer til hvordan man kan lave, eller købe, et træhegn som
ikke koster en formue?
Det skal ikke holde i 100 år, måske 10-15 år højst.

Med venlig hilsen
Søren N

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 04-09-09 21:21

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvor de ikke har strøm, eller i hvert fald ikke bruger elhegn - ej heller
>vandkopper, som han heller ikke kan finde ud af).

Nej hvor var det dejligt at vide at der stadig er bare lidt liv her.
Ga vide hvor mange der poller denne gruppe dagligt i håb om at der sker noet?

Jeg kan ikke råde dig med hensyn til hegn, men jeg forstår godt din bekymring.
Vi havde her en pensionær med en traver (flot) som var importeret fra Sverige.
Det første der skete var en dyrlægeregning på 6 kilo, fordi hesten ikke kendte
til trådhegn, men var vant til at se "brædder". Det er måske den samme del af
verden din hest kommer fra ?

Hesten lærte dog senere hvad trådhegn var for en størrelse, ligesom den også
lærte at drikke af vandkopper. Heste er nu ikke så dumme endda. Bare mennesker
er opmærksomme på problemet som du åbenbart er.

=== 0 ===

Nå, men er der da ikk noen der har nogle gode oplevelser at fortælle her ...?

Ska for resten ud at ride i mosen sammen med en "ægte" cowgirl på søndag. Skal
besigtige en mark der skal wrappes. Hun sagde "skridte", hvortil jeg sagde at
hvis vi skulle "skridte" (bedstemorridning), så tog jeg hellere bilen. Vi ble
enige om at hun ville forsøge at hænge på så godt hun ka. Det er nu heller ikk
nemt at følge med Ramses (Brutalis) som er vant til et bestemme farten. Jeg
bestemmer så retningen. Det er vist det der kaldes samarbejde.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-09-09 09:55

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Nej hvor var det dejligt at vide at der stadig er bare lidt liv her.
> Ga vide hvor mange der poller denne gruppe dagligt i håb om at der sker noet?

Jeg troller den dagligt, tæller det også?

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 06-09-09 08:09

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

>Jeg troller den dagligt, tæller det også?

Lad gå. Så er vi da fire.

Fra : Liz

Dato : 06-09-09 17:14

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i meddelelsen

> Lad gå. Så er vi da fire.
>
> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.soholm.com
> (Danmarks kedeligste hjemmeside)

Også mig, også mig, jeg vil også være med
Så er vi hele fem som troller dagligt eller næsten dagligt!

Hilsen Liz

Fra : Søren N

Dato : 28-10-09 20:49

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mennesker
> er opmærksomme på problemet som du åbenbart er.

Hej igen

Jeg har alligevel taget chancen og ladet ham gå på fold med elhegn. Han går
nemlig nu (efter en tilvænningsperiode) sammen med min fuldblodsvallak, som
har lært ham nogle regler, bl.a. hvor grænserne går.
Det er faktisk et ret godt kammeratskab de to har fundet, på trods af at
hingsten efter al sandsynlighed altid har gået alene, før jeg fik ham.

Ole, nej han kommer ikke fra Sverige, men er født og opvokset i Turkmenistan
og importeret fra Rusland.
Og vandkop kan han stadig ikke finde ud af, men ellers er han meget
intelligent og hurtigt opfattende.

Med venlig hilsen
Søren N

Fra : Liz

Dato : 29-10-09 10:30

"Søren N" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Turkmenistan og importeret fra Rusland.
> Og vandkop kan han stadig ikke finde ud af, men ellers er han meget

Hej Søren,

Godt at hingsten har lærte at gå sammen med din vallak og indenfor hegnet
Han skal nok lære det.
Hvad er det for en race du har købte? Alder? Billeder måske?

Vandkopper gider jeg ikke, og forstår godt at din hingst ikke kan finde ud
af den Og
hvordan ved du, hvor meget vand han drikker hvis det var fra vandkopper?
Jeg er meget overrasket over hvor meget min bette hingst på 2år drikker hver
nat - mellem 15 og 20 liter
fra spanden!! Og så drikker han fra den stor balje udenfor i løbet af dagen
også. Jeg kan godt lide at have tjek på den slags ting.

Efterårs hilsener
Liz

Fra : Søren N

Dato : 01-11-09 12:36

"Liz" <lizbsnabela@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hegnet
> Han skal nok lære det.
> Hvad er det for en race du har købte? Alder? Billeder måske?

Hej Liz

Der er en kort præsentation af ham her:
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56993&ipc=183324

Med venlig hilsen
Søren N

Fra : Liz

Dato : 01-11-09 19:54

> Hej Liz
>
> Der er en kort præsentation af ham her:
> http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=56993&ipc=183324
>
> Med venlig hilsen
> Søren N

Meget flot hingst du har der. Det ser ud til at han har taget lidt på siden
ankomsten til DK - er det rigtig? Eller er det flere/større muskler? Han var
lige tynd nok i Rusland synes jeg, selvom jeg ved at racen skal være "slank"
som du udtrykker det.
Hvad skal han bruges til, udover avl? Er underhalsen typisk for racen?
Kender ikke så meget igen til dem, må jeg indrømme.

Liz

Fra : Søren N

Dato : 06-11-09 21:25

> [...]
> Hvad skal han bruges til, udover avl? Er underhalsen typisk for racen?
> Kender ikke så meget igen til dem, må jeg indrømme.

Hej Liz

Jeg synes jo selv det er verdens smukkeste og på alle måder superiore
hesterace, når det gælder mine vildeste drømme, ønsker og behov til en hest.
Mens andre synes de er direkte grimme.
Smag og behag.

Jeg bruger ham, eller rettere, vi bruger hinanden til at få oplevelser, nyde
naturen og bibringe hinanden en indholdsrig hverdag.

Prøv at se Lisa's links

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14853&ipc=56904

eller skriv til Lisa, hun er den her i landet der ved mest om
Akhal-Tekineren.

Eller prøv selv at google "Akhal-teke".

God fornøjelse, der er læsestof til hele vinteren

-Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-09-09 04:31

5

--
Christian

Fra : Jens Harvest

Dato : 08-11-09 22:48

Hej Søren

Hvorfor ikke kombinere et træhegn, hvor du sætter en hegnstråd el. lign
øverst - indvendigt ??
Så er der da også en rimelig chance for at hegnet ikke bliver "bide" legetøj
for din lille dreng *S*
- Hvis du har mulighed for at komme lidt billigt til hele gran træer - så er
et lille mobilt sav værk altså sagen .
- stolperne er nok det eneste sted der ikke må spares- men hvis levetiden
ikke er det afgørende, er det billigste nok div. hegn leverandørers stolper.

- Jens

Fra : Søren N

Dato : 08-11-09 23:17

"Jens Harvest" <jens@ravnsgaard-rideskole.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - stolperne er nok det eneste sted der ikke må spares- men hvis levetiden
> ikke er det afgørende, er det billigste nok div. hegn leverandørers

Hej Jens

Tak for forslaget.
Jeg tror ikke jeg har mulighed for hele gran træer, men ellers har ham der
har hestepensionen kædesav. Ellers var det netop granrafter jeg havde tænkt
på som det billigste, og granpæle. Vi kan alligevel ikke sætte "Dallas hegn"
op her hvor vi bor, det vil se skrækkeligt ud, og ikke falde ind i resten af
miljøet. Div. hegn leverandørers stolper o.a. er ret dyrt synes jeg.
Hvor længe tror du en granstolpe holder i jorden? 5 år, 10 år?

-Søren

Fra : Jens Harvest

Dato : 08-11-09 23:31

Hej Søren

En ubehandlet granstople holder Maks 5 år - men hvis du har mulighed for at
få nogle granstolper som er ny skovet - så laver du en tønde med en
blanding af vand & blåsten - lader dem stå der en uges tid - og vupti holder
de min. 8-10 år.

- Blåsten fåes stadig på apoteket uden recept

-Jens