Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
2 VGA CRT's på samme PC ... How?
Fra : Flemming Torp

Dato : 03-09-09 15:14

Mit grafikkort på min windows XP desktop er pludselig stået af ...
Samtidigt har jeg fået en ekstra CRT - Hitachi CM715 (med blåt stik - magen
til den jeg har i forvejen ...) - "i nakken", da
fruen er gået over til fladskærm ...

Nu vil jeg gerne have et (to?) nyt grafikkort - så jeg kan køre begge skærme
på min "kontor-PC", så jeg f.eks. kan køre mit mailprogram på den ene skærm
og andre applikationer (f.eks. officeprogrammer) på den anden skærm ...

Jeg er ikke til tunge spil i 3D, men mest til adminstrativ databehandling
.... men vil dog gerne kunne se Sputnik TV/DVD på den ene skærm ... samtidig
med - f.eks. mail læsning/tekstbehandling på den anden ...

En i gruppen, der kan give mig et godt tip? Hvad skal jeg bestille?

Hvis jeg skal stille spørgsmålet i en anden gruppe, er jeg meget modtagelig
for et godt råd.

--
Flemming Torp

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-09-09 19:22

Flemming Torp wrote :
> Mit grafikkort på min windows XP desktop er pludselig stået af ...
> Samtidigt har jeg fået en ekstra CRT - Hitachi CM715 (med blåt stik - magen
> til den jeg har i forvejen ...) - "i nakken",

Okay, så er der jo nok tale om et par skærme med VGA stik. Ikk'?
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array

> Nu vil jeg gerne have et (to?) nyt grafikkort -

Nøjes du bare med ét.

> [...]
> ... men vil dog gerne kunne se Sputnik TV/DVD på den ene skærm ... samtidig
> med - f.eks. mail læsning/tekstbehandling på den anden ...

De opgaver kan alle grafikkort let klare.
Funktionen med at fordele "skrivebordet" / programmerne på de to skærme
er op til driveren du installerer.

> En i gruppen, der kan give mig et godt tip? Hvad skal jeg bestille?

Nummer et må være at finde ud af om dit bundkort skal bruge et AGP-
eller PCI Express grafikkort.
http://www.yourdictionary.com/computer/pci-express

Kik så efter et grafikkort med to udgang til skærm.
De får med VGA+VGA, VGA+DVI eller DVI+DVI
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Mit råd må være at springe VGA+VGA modellen over, da du sikkert vil
savne DVI, hvis du skifter til nyere fladskærme (der bør have DVI).

Finder du et kort med to DVI-I stik kan du med to adaptere (DVI->VGA)
få billede på dine Hitachi'er .

Men start med at undersøge om du skal have et AGP eller PCI Express
kort.

Her er et par tilfældige bud til ikke så mange kroner.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=390722
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=479702

--

Lars Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 23:26

Hej Lars,

Mange tak for et *meget* informativt svar!
Lige, hvad jeg havde brug for at vide.

Så jeg vover et tillægsspørgsmål:

Hvis jeg i stedet - eller også (?) - vil bruge et nyere fladskærms-TV
(med digital tuner indbygget) som PC skærm, skal man så bruge HDTV-,
VGA- eller DVI- udgangen på grafikkortet? ... Er det overhovedet muligt
at koble to CRT'er OG et TV på samme PC? Jeg er med på, at de nok ikke
kan køre simultant, men kan man f.eks. vælge to af de tre
skærm-muligheder?

Flemming Torp

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-09-09 07:18

Flemming Torp wrote :

> Hvis jeg i stedet - eller også (?) - vil bruge et nyere fladskærms-TV (med
> digital tuner indbygget) som PC skærm, skal man så bruge HDTV-, VGA- eller
> DVI- udgangen på grafikkortet? ...

Det kommer lidt an på TV'et. Vil du se fjernsyn på sådan en, kommer
signalet fra tuneren og derfor er computerens grafikkort er derfor
ligegyldigt... natrligvis. Ellers virker den bare som enhver anden
fladskærm.

For at få det bedste billede på en fladskærm, er det bedst at signalet
er digitalt og der bruges den opløsning skærmen er lave til (fx.
1280x1024). Så er der 100% styr på hver enkelt pixel. Altså gennem et
DVI (eller HDMI).
http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi
Med VGA-stikket overføres billedet analogt og det vil ikke blive ligeså
skarpt som med DVI.

> Er det overhovedet muligt at koble to CRT'er OG et TV på samme PC?

Ja, det kan man godt. Det er op til grafikkortet hvor mange skærme den
kan styre. De fleste kan klare to, så vil du have tre skærme i brug på
en gang skal du nok have to grafikkort.
I Windows kan du justere og og "flytte" hver enkelt skærm.
http://idlastro.gsfc.nasa.gov/idl_html_help/Windows_Multi-Monitor_Configurations.html

> Jeg er med på, at de nok ikke kan køre
> simultant, men kan man f.eks. vælge to af de tre skærm-muligheder?

Altså tre skærme på et grafikkort der kan styre to skærme?
Hmmm... der må jeg melde pas. Der må træde nogen til med praktisk
erfaring.

Der skal nok studeres lidt manualer

--

Lars Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-09 18:51

Lars, endnu engang: Mange tak for helt relevant information.
Jeg har fået svar på det, jeg søgte og vil så blot nøjes med ét nyt
grafikkort i første omgang - med 1 VGA og 1 DVI udgang samt en DVI -->
VGA adapter. Og så vil jeg prøve mig frem og tage den derfra ...

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-09-09 23:08

Flemming Torp wrote :

> Jeg har fået svar på det, jeg søgte og vil så blot nøjes med ét nyt
> grafikkort i første omgang - med 1 VGA og 1 DVI udgang samt en DVI --> VGA
> adapter.

Adapteren følger næsten helt sikkert med grafikkortet.

> Og så vil jeg prøve mig frem og tage den derfra ...

Det lyder fornuftigt. Det bliver ikke voldsomt dyrt, og burde være lige
til at gå til.

God fornøjelse

--

Lars Jørgensen