Fordele og ulemper ved holdingselskab
Fra : Martin Larsen

Dato : 13-09-09 15:18

Hej gruppe

Jeg står overfor at skulle indgå i et partnerskab i et eksisterende
firma (herefter kaldet Firmaet) med to andre ejere. Min andel vil være
10.5 procent.

I den forbindelse skal jeg beslutte om jeg vil indgå som privatperson
eller som et holdingselskab, og jeg derfor blive glad for nogle
overordnede oplysninger om fordele og ulemper. Jeg er godt klar over at
jeres råd ikke erstatter en advokat, men jeg vil alligevel blive glad
for at vide lidt på forhånd :)

Det er især på disse punkter:

1. Skattemæssige fordele
Og her tænker jeg ikke så meget på hvis holdingselskabet skal bruge
nogle af pengene til at oprette ny firmaer osv, men mere om det har
betydning i sidste ende for mig som privatperson.

2. Ansvar
Er det korrekt hvad jeg har hørt, at hvis Firmaet går ned kan jeg som
privatperson trækkes med, mens dette ikke er muligt hvis jeg opretter et
holdingselskab?

3. Bogføringskrav
Er der større krav til bogføring? Jeg har i forvejen mit eget
enmandsfirma (IT-konsulent) og er vant til at lave mit eget regnskab.
Kan jeg fortsætte med det i et holdingselskab, eller er det ikke muligt
eller tilrådeligt?

4. Pris
Hvad koster det typisk at oprette et holdingselskab?

Mvh og på forhånd tak!

Martin Larsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-09-09 15:48

Jeg har nedenfor gået ud fra, at Firmaet er et ApS:

En bekendt anvender samme princip og fordelen er denne:

Overskuddet fra Firmaet kan løbende kanaliseres over i holdingselskabet, så
egenkapitalen i Firmaet hele tiden er så lav som mulig. Dermed vil et
eventuelt stort erstatningskrav mod Firmaet ikke koste jer mere end 125.000
kr, da Firmaet ikke er mere værd.

Samtidig kan du udbetale overskud fra holdingselskabet i det tempo, du selv
har brug for pengene. Dvs. du kan udjævne indkomst og måske spare på
topskat. Eller spare det meste op til senere investeringer.

> 1. Skattemæssige fordele
Evt. sparet topskat.

> 2. Ansvar
> Er det korrekt hvad jeg har hørt, at hvis Firmaet går ned kan jeg som
> privatperson trækkes med, mens dette ikke er muligt hvis jeg opretter et
> holdingselskab?

Sludder. Firmaet hænger på ansvaret. Det er bl.a. derfor man opretter
firmaer.

> [...]
> enmandsfirma (IT-konsulent) og er vant til at lave mit eget regnskab.
> Kan jeg fortsætte med det i et holdingselskab, eller er det ikke muligt

Du skal have revisor på.

> 4. Pris
> Hvad koster det typisk at oprette et holdingselskab?

http://www.eksperten.dk/spm/633573

Altså kun 3000 kr jvfr dette halvgamle link. Google kan sikkert finde flere
bud på en pris.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-09 20:50

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> har brug for pengene. Dvs. du kan udjævne indkomst og måske spare på
> topskat. Eller spare det meste op til senere investeringer.

En supplering til Uffes svar vedr. skatten.

Hvis udgangspunktet er, at "Firmaet" er et ApS eller A/S, som du selv
forudsætter, kan jeg ikke se en skattemæssig forskel. Medmindre man ansætter
sig selv i Firmaet ApS eller holdingselskabet og får en traditionel
lønindkomst, så vil udbetalingen ske som udbytte. Er udganspunktet derimod,
at "Firmaet" er en personlig dreven virksomhed, falder hele ideen med et
holdingselskab til jorden.

Forklaringen på, at der ingen forskel er i skatten, om man vælger at have et
holdingselskab eller ej er, at der ingen forskel er på beskatningen af
udbytte fra et selskab med normal drift og et holdingselskab.

Eksempel:

Firmaet ApS
Firmaet ApS udlodder xxx kr. (eks. kr. 100.000) til Aktionær A. Heraf skal
der betales udbytteskat.

Koncernstruktur med Firmaet ApS ejet 100% af Firmaet Holding ApS
Firmaet ApS udlodder xxx kr. (eks. kr. 100.000). Hele udbyttet bliver (i
dette tilfælde) udloddet skattefrit til Firmaet Holding ApS, som dermed
stadig har kr. 100.000, som de igen kan udlodde til ejeren/ejerne af Firmaet
Holding ApS. Her skal der som ovenfor også betales udbytteskat. Resutlatet
er dermed det samme.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen
revisor