P-piller eller ej
Fra : Jens

Dato : 16-09-09 11:53

Vi påtænker at give hunden (2 år gammel Westi tæve) p-piller for at slippe
for det drypperi og hylen op om hvor den næste hanhund mon befinder sig.

Vores dyrlæge siger at dette er en dårlig ide da det kan medfører
livmoderkræft og andre dårligdomme.

Andre siger at hunden kun har godt af det.

Hvem skal man tro og hvad er jeres erfarring.

En sterillisation er dyr, så den vil vi jo gerne spare hvis vi kan, omvendt
skal vi jo ikke gøre dyret unødig skade.

Mvh
Jens

Fra : Pwh

Dato : 16-09-09 12:26

> En sterillisation er dyr, så den vil vi jo gerne spare hvis vi kan,
> omvendt skal vi jo ikke gøre dyret unødig skade.

Skal din tæve aldrig have hvalpe vil jeg anbefale sterelication,
at du synes det er dyrt kan jeg ikke forholde mig til,
det koster nu engang penge at have hund.
Fik min egen tæve stereliceret for 4 år siden og har ikke fortrudt det,
eneste ulempe kan værer at der er en lille risiko for inkontinens.
Ellers er der rent helbredsmæssigt flere fordele for en tæve ved
at blive stereliceret.
Risikoen for mælkekirtelkræft bliver væsentligt nedsat, en sygdom
som faktisk rammer ældre tæver ret ofte, og så skal hun måske
stereliceres i en høj alder eller aflives.
Kræft og andre sygdomme i livmoderen bliver af gode grunde
jo heller ikke muligt for hende at blive ramt af da det hele bliver fjernet.
Også noget som fertile tæver ret ofte bøvler med.

Så set på det rent økonomisk kan det på sigt værer en god investering
da du evnt slipper for diverse sygdomme og en strelication senere hen
pgr sygdom.

/Jens (som ikke fylder sine hunde med unødig kemi)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-09-09 13:07

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> writes:

> [...]
> for det drypperi og hylen op om hvor den næste hanhund mon befinder sig.
>
> Vores dyrlæge siger at dette er en dårlig ide da det kan medfører

Nu ved jeg ikke hvor meget sådan nogle p-piller til hunde koster. Men
prøv at gange det op med 12 år. En sterilisation koster 2.500-3.000
kroner.

Og så skal du huske alle fordelene ved sterilisation:

- ingen bøvl med at få hunden til at tage pillerne.
- ingen bøvl med at huske at give hunden pillerne.
- ingen risiko for livmoderbetændelse/livmoderkræft/æggestokkekræft.
- ingen hylen og dryppen.
- ingen risiko for uønsket drægtighed, hvis nu hunden har diarre eller
kaster op.

Og ulemperne ved sterilisation:

- hunden er groggy en enkelt dag.
- hunden har et sår på maven man skal passe på de første par uger.

Vores Siri blev steriliseret på sin 1-års fødselsdag og vi har ikke
noget at klage over. Mine forældres hanhund prøver nu gerne at parre
sig med hende alligevel, men ikke altid i den rigtige ende og han er
sådan set også ligeglad med om det er en tæve eller en hanhund han
møder. Så jeg tror ikke det har noget med sterilisationen at gøre. :)

Jeg ville få hende steriliseret uden at blinke.

Mvh Trine

--
Stor og hyggelig butik med mange spændende ting
- havefigurer og fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde.

Fra : Hm

Dato : 16-09-09 20:43

> Jeg ville få hende steriliseret uden at blinke.
>
> Mvh Trine

samme her, min schæfertæve blev steriliseret mellem 1 og 2 løbetid .

Hanne

Fra : Torben

Dato : 16-09-09 23:24

On 16 Sep., 12:53, "Jens" <mugarbeFJ...@smask.dk> wrote:
> [...]
>
> En sterillisation er dyr, så den vil vi jo gerne spare hvis vi kan, omvendt
> skal vi jo ikke gøre dyret unødig skade.

Kan kun give de andre ret.
der er ingen fordele ved p piller, med mindre du absolut skal trække
hvalpe på hende.

Mvh. Marie
www.hundeguf.nu
www.agers.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-09-09 07:22

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En sterillisation er dyr, så den vil vi jo gerne spare hvis vi kan,
> omvendt skal vi jo ikke gøre dyret unødig skade.

Nu er det så, jeg egentligt gerne vil vide....

Er det mine tæver der er underlige, eller plejer du at have Kat..

Mine tæver plejer ikke at hyle op efter hanhunde...
Det plejer at være hanhundene, der gør alt hvad de kan
for at komme hen til mine tæver.....

Så jeg købte 2 løbegårde i stedet... Samt et par bure
tæverne kunne være i indendørs, når og hvis man ikke kunne
holde dem separeret.... Så skiftes de lidt, til at være dem,
der leger kanariefugle... Selv om hanhundene er slemt
utilfredse, når det er dem .

Det meste af dagen, får tæverne lov til at løbe frit, medens
hanhundene så er i løbegårdene, eller inde....
Men også her byttes der lidt....

Og det er da gået fint, her i den sidste løbetid, hvor der var ekstra
pres på, efter som vi for tiden har en ekstra hanhund i pleje.

Både løbegårde og bure, burde jo være overkommeligt,
når vi snakker Westie størrelser ..

Har du ingen hanhund selv, så lad være med at foretage dig noget.
Evt sy et par trusser til tøsen, hvis hun drypper... Men de fleste
holder sig nu fint rene.

M.V.H....Benny..