DKK og andre om farlige hunde.
Fra : Kim Christensen

Dato : 15-09-09 03:32

Den fornemme DKK har rigtigt været i gang med at overbyde politikerne
i hvad der skal gøres for at styre de farlige hunde.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/3182

At de samtidigt forsøger at mele deres egen kage er efterhånden en
selvfølge. De mener at "farlige hunde" - defineret ud fra udseende/
racer og ikke en egentlig vurdering kun må gå i en 1,2 meter snor og
aldrig andet. Er det en måde at lade en hund leve på? Jeg er godt klar
over at dyrevelfærd ikke er en af DKK's spidskompetencer.

Et centralt punkt (nr 1!) i Ændringer, som ikke skelner mellem
hundetyper

>1. at indføre bestemmelser om ID-mærkning før 8 uger med ejer/importør registreret i Dansk >Hunderegister og altid før salg/formidling (Incl. krav om at annoncering altid skal ledsages af ID->nummer på salgshunden).

Som det er nu skal hunden være mærket når den er 4 måneder, nu skal de
mærkes ¨ør de er 2 mdr. Det er måske gruppen af hvalpe på 2-4 måneder
der står for de største skader?
Eller er Dansk Hunderegister et pragtfuld markedsføringsredskab som
man gerne vil have endnu mere opdateret for at kunne planlægge
produktionen? Med ID numre i annoncer kan man også fint overvåge sine
medlemmer. Stasi ville synes godt om den tankegang.

>2 at indføre krav om elektroniske scannere i alle patruljevogne og på alle politistationer.
Eller overveje synlig mærking? Det er muligt at de DKK "autoriserede"
tatøvører ikke kan lave noget der holder, men det er der andre der
kan.

>3. at indføre generel båndpligt for alle hunde i byzone bortset fra godkendte fritløbsområder. >Overtrædelse skal kunne straffes med bøde og/eller §6 pålæg. (Det er ikke lige så farligt, at en >12 årig pudel går løs sammen med sin ejer langs søerne i København, som at en kriminel >misbruger lader sine to kamphunde løbe uledsaget rundt som "ulveflok" i en landsby. Derfor bør >den første sag afgøres med en bøde, mens den anden kræver et §6 pålæg).

Den med misbrugeren er det eneste DKK ytrer sig om mht ejernes
kvalifikationer eller mangel på samme! Der nævnes intet om at uddanne
folk til at have hund. Er det eneste en hund har brug for en DKK
stambog, en ID mærking og en udstillingsroset?

>16. at indføre krav om, at alle hunde, som importeres til Danmark, skal i karantæne, indtil >myndighederne – senest efter 5 arbejdsdage - har kontrolleret, at de opfylder lovgivningens krav. >De 5 arbejdsdage vil give mulighed for forelæggelse af tvivlstilfælde for ovenfor omtalte task force, >så de pågældende hunde med det samme belægges med særkrav.

Ja, gøre import af alle racer sværere, og derved øge egne
markedsandele! DKK har åbenbart ikke fattet hvordan EUs indre marked
fungerer, og at man ved passage af landegrænsen ikke længere bliver
kontrolleret.

Der er meget andet sjov læsning i DKK s udmelding, bl.a identifikation
af farlige hunde vha sammenligningsbilleder. DKK går meget op i
eksteriør, men er det alene udseendet der bestemer om en hund er
farlig? Eller er DKK bare bitre over at der er sket et stort salg af
en gruppe hunde, som de kun ar en meget lille markedsandel af?
Sjovt nok står diverse Amstaff ejere i kø for at sælge deres hunde,
der hvor de endnu kan det, og internaterne må afvise dem. Måske er
problemet ved at løse sig selv?

Hvis det er den slags "ekspertise" der står bag en evtl ny hundelov
kan vi vente os lidt af hvert.

Helidgvis har f.eks Den Danske Dyrlægeforening et lidt andet syn på
sagen.
http://www.berlingske.dk/article/20090908/danmark/90908023/

Måske er der håb endnu?

Ikke at jeg vil forsvare kamphunde eller deres ejere. Men vi skal ikke
have "kollektiv afstrafning", eller foreninger der søger at udnytte
situationen til at mele deres egne kager.

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-09 04:58

On 15 Sep., 11:31, Kim Christensen <SLETTESnemo...@yahoo.com> wrote:
> [...]
>
> Som det er nu skal hunden være mærket når den er 4 måneder, nu skal de
> mærkes ¨ør de er 2 mdr. Det er måske gruppen af hvalpe på 2-4 måneder

Tror du selv det ?
Kunne det være for at sikre sig at det reelt blev gjort ?

> [...]
> produktionen? Med ID numre i annoncer kan man også fint overvåge sine
> medlemmer. Stasi ville synes godt om den tankegang.

Tsk tsk.

> Eller overveje synlig mærking? Det er muligt at de DKK "autoriserede"
> tatøvører ikke kan lave noget der holder, men det er der andre der
> kan.

Begge vores hunde er tatoverede, og det er IMO fint nok. Men jeg
støtter stadig at det bør være chipmærkning og dermed hurtig adgang
til scannere, om det ligefrem behøver være i alle patruljevogne tror
jeg er overkill.

> [...]
> folk til at have hund. Er det eneste en hund har brug for  en DKK
> stambog, en ID mærking og en udstillingsroset?

Næ, rosetten er vel oevrflødig, og os som træner fx. brugshundearbejde
som markprøve vi opnår ikke rigtigt rosetter

> [...]
> markedsandele! DKK har åbenbart ikke fattet hvordan EUs indre marked
> fungerer, og at man ved passage af landegrænsen ikke længere bliver

DKK har vel næppe nogle problemer med importerede hunde, da de oftest
bruges i avlen og dermed giver flere DKK kunder

> [...]
> af farlige hunde vha sammenligningsbilleder. DKK går meget op i
> eksteriør, men er det alene udseendet der bestemer om en hund er

Sådan gør de i UK.

> [...]
> Sjovt nok står diverse Amstaff ejere i kø for at sælge deres hunde,
> der hvor de endnu kan det, og internaterne må afvise dem. Måske er

Det løses ikke før de hunde er døde.

--
Christian

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-09-09 05:33

On 15 Sep., 12:57, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Sådan gør de i UK.

I UK kan de også kun holde justits ved at have kameraer på ethvert
gadehjørne. Også det ville Stasi have glædet sig over
Jeg tror ikke lige at UK er noget forbillede hvad den slags
problemløsning angår.

> Det løses ikke før de hunde er døde.

Og når de hunde er døde går de dårlige hundeejere fra narkomiljøet ud
og køber sig en rottweiler, schæfer, doberman, eller noget andet, som
på grund af dårligt kælderopdræt med tiden bliver lige så skøre i
bolden som de nuværende problemhunde,. Og så kan det hele starte igen.

Den store forskel ligge egentlig i om man vil bekæmpe symptomerne,
eller årsagerne.

Hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-09-09 05:43

On 15 Sep., 13:33, Kim Christensen <SLETTESnemo...@yahoo.com> wrote:

> I UK kan de også kun holde justits ved at have kameraer på ethvert
> gadehjørne. Også det ville Stasi have glædet sig over
> Jeg tror ikke lige at UK er noget forbillede hvad den slags
> problemløsning angår.

Nu var det udseende på hunde vi talte om, ikke videokameraer for at
(måske) at forhindre / opklare kriminalitet.

> [...]
> på grund af dårligt kælderopdræt med tiden bliver lige så skøre i
> bolden som de nuværende problemhunde,. Og så kan det hele starte igen..

Jeg vil stadig mene at de racer vil ikke være så farlige, men det
bedste var vel.....

> Den store forskel ligge egentlig i om man vil bekæmpe symptomerne,
> eller årsagerne.

......at aflive de umodne hundeejere. Men det kommer man nok ikke
igennem med.

--
Christian

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-09-09 08:42

On 15 Sep., 13:42, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Nu var det udseende på hunde vi talte om, ikke videokameraer for at
> (måske) at forhindre / opklare kriminalitet.

Jeg gav det som et eksempel på dårlig problemløsning. Man har opbygget
et Big Brother samfund, hvor kriminaliteten fortsat trives. Alle sorte
hættetrøjer ligner sorte hættetrøjer.

> Jeg vil stadig mene at de racer vil ikke være så farlige, men det
> bedste var vel.....

> .....at aflive de umodne hundeejere. Men det kommer man nok ikke
> igennem med.

Alle hunde kan gøres aggresive, på den ene eller anden måde. Med nogen
racer/blandinger bliver det måske lidt mere besværligt, men gøres kan
det.

Inden man afliver hundeejerne kunne man evt prøve at sætte nogen
minumums kompetencekrav som de ikke kan dø af. Det ville samtidigt
gavne dyrevelfærden, men den har man jo tilsynelaende lagt på hylden
for tiden.

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-09-09 07:44

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Den fornemme DKK har rigtigt været i gang med at overbyde politikerne
i hvad der skal gøres for at styre de farlige hunde.

Det var måske meget lettere, hvis man gik lidt tilbage i udviklingen.

Så der ikke blev stillet, nærmest umenneskelige krav til hundetrænere.

Således kunne diverse hundeklubber, bruge de mennesker,
som syntes det er sjovt, at træne folks små søde nuttede hvalpe...
Og så skidt med, om hvalpene lærer så meget, at de kan vinde
noget som helst.... For det er jo egentligt ganske uvæsentligt.
Det vigtigste er, at hvalpen kommer ud, blandt andre hunde og
andre mennesker....

Problemerne med hunde, vokser støt i takt med kravene til trænerne.
Hvorfor ????

Jo når det lykkes hunde, at få plads på et hvalpehold...
Er den i konfirmationsalderen....
Alt for ofte, dør træningen så her, for de lokale klubber,
er allerede overtegnet, P.g.a. Trænermangel....

Vi kan ikke bebrejde DKK, DCH, eller hvad de nu hedder,
for nu om dage, er det jo så pokkers moderne, at alle skel
overbyde hinanden, og dermed har fået skabt et regel hysteri.
Det regel hysteri, som Gud ved, hvor mange nye hundeejere
får lov til at gå og døje med, for det er jo dem, der kommer
til at lide under det... Ikke de gamle garvede hundeejere,
som jo allerede havde fødderne og snuderne indenfor...
De fleste af dem, ville jo som regel også, være erfarne nok
til selv at opdrage deres hunde.....

Dem som bliver ladt i stikken, er altså lige præcist dem,
som ikke burde stå alene med deres nye hund...
Som de med garanti, holder lige så meget af, som vi gør
af vores....

Sjovt nok, er F.eks trænere til hunde af kamphunde typerne
en helt klar mangelvare, i forholdet til antallet af hunde, og det
er måske hundetyper, som IKKE kan nøjes med at træne
en time om ugen, i at være sammen med andre hunde....

Og de kan lære det... Endda også at gå trådløse, uden større
risiko, end der er med alle andre hunde....
Jeg ved det, jeg har set det....

Så min bøn, DKK, DCH og hvad pokker de nu alle hedder...
Få fingrene ud, om det så skal være med ucertificerede
trænere... Op i et vist sted med det....

Men få kamphundetyperne ind... helt fra starten....
Ikke først, når de er blevet problemhunde...
Så er det som regel for sent....

Det samme kan sikkert også siges om ejerne.

M.V.H....Benny..

Fra : JB

Dato : 17-09-09 08:22

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ikke først, når de er blevet problemhunde...
> Så er det som regel for sent....
>
> Det samme kan sikkert også siges om ejerne.

DcH- og DKK trænere er folk, der bruger deres fritid på at træne andres
hunde. Og jeg kan da godt forstå, de ikke har lyst til at træne kamphunde.
Jeg er da også selv glad for, at der ikke er kamphunde, hvor jeg træner.

Men det må jo være ejerne af kamphundene, der organiserer noget træning og
får uddannet trænere. I DKK burde det jo være specialklubben, der
organiserer noget træning. Det kan andre specialklubber jo finde ud af.

Der er jo også nogle private træningspladser, der gerne tager kamphunde.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-09-09 08:53

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> organiserer noget træning. Det kan andre specialklubber jo finde ud af.
>
> Der er jo også nogle private træningspladser, der gerne tager kamphunde.

Hej Jytte

Jamen det er jo netop den holdning, der gør at kamphunde
bliver et problem...

Jeg hørte om DCH i Hjørring, ville lave hold for kamphunde..
Det kunne jeg ikke forstå, for jeg havde aldrig set en kamphund
i Hjørring...

Det hjalp åbenbart, for siden er det da lykkedes mig at se,
kamphunde i Hjørring....

Så åbenbart det, at de ikke var dømt helt ude, på forhånd...
havde en god virkning.... Hvordan det går med kamphunde
holdene, har jeg ikke hørt noget til.... Men der er det vel
også på sin plads at sige, " Intet nyt - Er godt nyt "
Så har de da i det mindste ikke lavet ulykker....

M.V.H....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-09-09 06:08

On 17 Sep., 09:21, "JB" <vingekattenfj...@mail.dk> wrote:

> Der er jo også nogle private træningspladser, der gerne tager kamphunde.

Ja, en af dem er der hvor jeg træner mine hunde - som dog ikke er
kamphunde, men mynder
Men der er bare ikke mange der kommer med kampkræene, og de der gør er
folk der er begejstrede for racen og har sat sig ind i hvad det er de
har med. Jeg ved ikke af at der har været problemer med disse hundes
deltagelse, men jeg vil da lige spørge på lørdag.
Træneren har en uddannelse fra Etologisk institut, og har arbejdet med
minehnde i Afrika og Afghanistan, alts¨en temelig erfaren..
Deltagelsen er dog ikke helt billig, 675,- for 10 gange 1½ time, heraf
3 med teori, uden hund. Men det er pengene værd, synes jeg.

Hilsen Kim