Alle folkeskole-børn får halal-kød
Fra : Kim

Dato : 06-08-09 05:16

X-posted i dk.familie.barn

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2009/08/04/130035.htm

"04. aug. 2009 13.09 København
Al kødet i skolernes madboderne er halal-slagtet - og det bliver det ved med
at være,
medmindre det lige frem er grundlovsstridigt.
I de københavnske skoler kan børnene ikke undgå at spise halalslagtet okse-
eller kyllingekød,... "
"- Det er noget helt principielt. Nogles religiøse regler skal ikke gælde
for alle i folkeskolen.
Det er fint, hvis man har lyst til at spise halal-slagtet - men det er
sandelig også fint, hvis man
ikke har. siger Lars Aslan Rasmussen."

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2009/08/04/070443.htm
04. aug. 2009 07.11 København
"Det er ikke lige til at se det, hvis man ikke allerede ved det.
Men alt kød, der bliver serveret i madboderne på de københavnske skoler, er
halalslagtet
Det er urimeligt, og i strid med religionsfriheden, mener den
socialdemokratiske
næstformand i børne og ungdomsudvalget, Lars Aslan Rasmussen: "

Hvad bliver det næste...?

Og hvilken idiot/er har besluttet det ?

Fanme for langt ude, godt min datter ikke går på en folkeskole..

/Kim

Fra : Leif Neland

Dato : 06-08-09 09:14

Kim wrote:
> [...]
> sandelig også fint, hvis man
> ikke har. siger Lars Aslan Rasmussen."

> Fanme for langt ude, godt min datter ikke går på en folkeskole..

Har do overhovedet sat dig ind i, hvad halal-slagtning er?

* For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i
tiden op til slagtningen.
* Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.
* Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.
* Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke
skærpes i dyrets nærvær.
* Snittet skal være hurtigt og præcist.
* Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men
rygmarven må ikke beskadiges.

Derudover må man under ingen omstændigheder skære i dyret eller flå det,
før de allersidste, naturlige krampetrækninger er ebbet ud.

Hvilke af disse regler er dig så gevaldigt imod?

Eller tager du skade på sjæl eller legeme af at ordene
"I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige" (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ,
bismillāh, i-rahman, i-rahīm)." bliver sagt før slagtningen bliver udført?

I så fald er Allahs magt virkelig stor

Hvis det nu blev kaldt "Økologisk slagtning", ville du så også have et
problem?

Leif

Fra : JBH

Dato : 06-08-09 23:31

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver udført?
>
> I så fald er Allahs magt virkelig stor
>
> Hvis det nu blev kaldt "Økologisk slagtning", ville du så også have et

Klaphat, du aner jo intet om hvad en Hal'al slagtning er....ud over hvad du
kunne google og finde på "Wiki."

http://www.halalslagter.dk/Udtalelse.htm

"Slagtningen foregår teknisk set på samme måde, hvad enten der er tale om
schæchtning eller halal-slagtning, nemlig ved, at dyret fastholdes,
hvorefter en person, udpeget af pågældende religiøse samfund, overskærer
dyrets hals med en speciel stor og skarp kniv. Alle bløddele på halsens
underside gennemskæres med et tværsnit, der skal udføres hurtigst muligt, og
helst i ét uafbrudt snit, og således at de store blodkar, såvel vener som
arterier, i begge sider åbnes.

I § 7, stk. 1, er fastsat, at det dog skal være tilladt at slagte husdyr
uden bedøvelse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus.
I stk. 2 -5 er angivet betingelser for rituel slagtning uden bedøvelse i
henhold til stk. I. Det fremgår heraf bl.a.:
At slagtning af andre dyr end fjerkræ (dvs. kvæg og får) skal foretages på
et eksportautoriseret slagteri, at slagtningen skal overvåges af en
embedsdyrlæge, at dyret skal fastholdes på forsvarlig måde, og at der ved
slagtning af kvæg skal anvendes en boks, hvor dyret fastholdes i
opretstående stilling"

Det var omtrent sådan vi slagtede grise, uden forudgående bedøvelse tilbage
i 50'erne (da det var tilladt) , dvs. man bandt svinet og stak hul i
halspulsåren, så dyret kunne dø af blodtabet.

/JBH

Fra : Leif Neland

Dato : 11-08-09 08:01

JBH wrote:
> [...]

> i 50'erne (da det var tilladt) , dvs. man bandt svinet og stak hul i
> halspulsåren, så dyret kunne dø af blodtabet.

Hvem kalder du klaphat?
Er vi to ikke enige om, at det eneste, der er specielt ved
halal-slagtningen næsten er læsningen af et par ord før slagtningen?

Og at det derfor er noget pjat at have noget imod at det bliver serveret
i danske skoler.

Leif

Fra : Kim

Dato : 15-08-09 08:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev
> Hvem kalder du klaphat?

dig og alle de indoktrinerede religiøse idioter
der vil påtvinge os andre Jeres levemåde.

Og det smager ikke ligesom alm kød, har skam prøvet,
for priserne er jo helt i bund.

Nok også derfor det næsten ikke er til at opdrive en
Dansk Slagter i Kbh mere.

> Er vi to ikke enige om, at det eneste, der er specielt ved
> halal-slagtningen næsten er læsningen af et par ord før slagtningen?

Nej, det smager også anderledes.
Hvorfor må mine børn ikke få gode gammeldags frikadeller
lave af Kalv og flæsk, gammeldags Medisterpølse, gammeldags
stegeflæske med Persillesovs, osv osv osv ?

> Og at det derfor er noget pjat at have noget imod at det bliver serveret i
> danske skoler.

Latterlige nar....

Fra : Ivannof

Dato : 21-08-09 11:53

> [...]
> halal-slagtningen næsten er læsningen af et par ord før slagtningen?
>
> Og at det derfor er noget pjat at have noget imod at det bliver serveret i

Ja, så ender det med at at et slagteri foruden smiley'en skal betale en
autoriseret imam for at sige noget bevinget uforståeligt gylle før mine børn
må spise det. Så sig ikke at danskerne ikke er meeeget tolerante over for
fremmede kulturer. Tænk hvis muslimer var lige så tolerante over for vores
svinekød. Så var der "noget for noget"!

Så for at besvare dit spørgsmål så er der en meget stor forskel på
slagemetoderne.
Almindeligvis er dyret bedøvet før man skær i det.
Men både ved halal og den jødiske afart af samme ting SKAL DYRET OPLEVE SIN
EGEN DØD!

Det er sgu da lidt af en forskel!!!

Det er et spørgsmål om dyrevelfærd, lidt i tråd med burhøns og
frilandsgrise.

Hilsen Ivan

Fra : Peter Hansen

Dato : 04-09-09 19:37

> [...]
> EGEN DØD!
>
> Det er sgu da lidt af en forskel!!!
>
> Det er et spørgsmål om dyrevelfærd, lidt i tråd med burhøns og

De færreste ved hvad de taler om, og undersøger man de faktiske forhold
kommer man ind i mellem til skræmmende resultater.
Hvis folk viste hvordan det foregår i virkligheden så fik de en anden
mening, end den dvaske Danske holdning man har idag.

Prøv at se denne film, og se den gerne 2 gange, er det en værdig død.....

http://www.dailymotion.com/video/xyrqg_animals-mutilated-at-kosher-slaught_animals

Den burde vises i den bedste sendetid på DR1, og lad os så høre folks mening
om hvad deres børs skal spise...

Mvh.
Peter.

Fra : Patruljen

Dato : 11-09-09 08:37

On 11 Aug., 09:00, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> [...]
> halal-slagtningen næsten er læsningen af et par ord før slagtningen?
>
> Og at det derfor er noget pjat at have noget imod at det bliver serveret

Der er også satanister i landet. Skal vi ikke lige have et par
besværgelser med fra den kant, for ikke at fornærme eventuelle
satanister ?

Ærlig talt. En ting er hvad man selv vil spise. Men at pådutte andre
både slagtemetoder, besværgelser og remser er nok lige i overkanten.

Hvad med at påtvinge muslimer lidt svinesylte med satanistiske
besværgelser en gang hver fuldmåne ?